10 فعالیت شناختی نوزادان برای تقویت رشد

0 28

فعالیت های شناختی برای نوزادان می تواند توانایی آن ها را در تفکر، برقراری ارتباط و تجزیه و تحلیل تقویت کند. رشد شناختی نوزاد زمانی اتفاق می افتد که با محیط خود تعامل داشته باشد. هر تعامل باعث ایجاد اتصالات عصبی جدید در مغز می شود.
در نوزادان، رشد شناختی زمانی دیده می شود که آن ها کنجکاو شوند و با دستان خود برای لمس و احساس اجسام را بگیرند. در سال اول، نوزادان شروع به درک زبان می کنند و پیوندهای عشق و اعتماد ایجاد می کنند. نحوه صحبت، بازی، نوازش یا تعامل والدین با فرزندانشان نیز به رشد شناختی نوزادان کمک می کند.

این مطلب برخی از فعالیت های هیجان انگیز را فهرست می کند و به شما کمک می کند مهارت های شناختی فرزندتان را افزایش دهید.

10 فعالیت رشد شناختی برای نوزادان

هر نوزادی متفاوت است و در زمان خودش به نقاط عطف رشد خود می رسد. این فعالیت ها می تواند به تقویت رشد شناختی نوزاد شما در سنین مختلف کمک کند.

فعالیت های شناختی برای نوزادان 0 تا 3 ماهه

یک نوزاد تازه متولد شده می تواند اشیایی را در فاصله حدود ۳۱ سانتی متری ببیند، به صداهای اطراف حساس است و با شنیدن صداهای بلند وحشت خود را با لگد زدن، تکان دادن دست ها و قوس دادن به پشت خود نشان می دهد.

از یک تا سه ماهگی، نوزاد شما باید بتواند چشمان خود را هنگام حرکت اشیا حرکت دهد، به صداهای تکان دهنده و بلند پاسخ دهد، اشیایی مانند اسباب بازی های جغجغه ای را دنبال کند، افراد آشنا را از راه دور تشخیص دهد و در هنگام بی حوصلگی گریه کند یا سر و صدا کند. در ماه سوم، شیرخوار می تواند سینه یا شیشه شیر مادر خود را در زمان شیردهی تشخیص دهد و یاد بگیرد که با چرخاندن سر اشیاء یا افراد متحرک را دنبال کند.

در اینجا برخی از فعالیت های رشد شناختی مناسب برای نوزادان آورده شده است:

1. برای نوزاد خود کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای نوزاد فواید بسیاری دارد و هیچ وقت برای شروع خیلی زود یا دیر نیست. نوزادان از سنین بسیار پایین از کتاب خواندن سود می برند. این کار برای نوزاد به او کمک می کند صداها را تشخیص دهد.

همچنین نشان دادن کتاب های مصور با رنگ های روشن به رشد شناختی او کمک می کند.

فعالیت شناختی نوزادان

2. با نوزاد خود صحبت کنید

فعالیت شناختی نوزادان

در سن 0 تا 3 ماهگی، نوزاد شما بسیار کوچکتر از آن است که با شما صحبت کند. با این حال، هنوز هم می توانید سعی کنید با نوزاد خود صحبت کنید، به او نگاه کنید و لبخند بزنید. توجه داشته باشید که چگونه نوزاد شما با دقت به شما گوش می دهد.
مکالمه با نوزاد و صحبت کردن با او به رشد مهارت های زبانی و ارتباطی او کمک می کند. همچنین ممکن است نوزاد شما با صدا زدن یا ایجاد صدا به شما پاسخ دهد.

3. یک جغجغه متحرک را روی گهواره نوزاد آویزان کنید

آویزان کردن یک جغجغه متحرک یا اسباب بازی روی تخت نوزاد یا در دسترس او در زمانی که دمر می شود، او را تشویق می کند تا دستش را به سمت آن دراز کند. این به نوزاد کمک می کند تا دست ها و پاهای خود را حرکت دهند در حالی که به او کمک می کند سر خود را بالا نگه دارد.

4. برای نوزاد خود آواز بخوانید

فعالیت شناختی نوزادان

آواز خواندن برای نوزاد فواید متعددی دارد. این کار به ایجاد پیوند بین شما و نوزادتان کمک می کند، کلمات و ریتم های جدید را به او می آموزد و مهارت های گوش دادن را بهبود می بخشد. همه اینها به رشد شناختی نوزاد کمک می کند.

فعالیت های شناختی برای نوزادان 3 تا 6 ماهه

زمانی که نوزاد شما به چهار یا پنج ماهگی می رسد، حس خودیابی را در او ایجاد می کند. آنها شروع به درک این موضوع می کنند که می توانند بر محیط اطراف خود تأثیر بگذارند و می توانند با اسباب بازی های تعاملی بازی کنند.

در این سن، نوزاد شما همچنین می تواند در صورت خوشحالی یا غمگین بودن ارتباط برقرار کند، زمانی که به او غذا می دهید به شما نگاه می کند و با دستان خود به اسباب بازی ها و اشیاء دیگر می رسد. تا شش ماهگی، نوزاد شما همچنین می‌تواند اشیاء را از یک دست به دست دیگر منتقل کند و به چیزهای اطراف خود دست بزند.

این فعالیت های رشد شناختی را برای این گروه سنی امتحان کنید.

1. بازی با اشیا

فعالیت شناختی نوزادان
وقتی نوزاد شما چهار تا پنج ماهه می شود، شروع به درک «علت و معلول» در بازی می کند. او یاد می گیرد که چیزها را عمدا رها کند و واکنش شما را مشاهده کند. به او اشیایی مانند جعبه های کوچک، توپ های با اندازه های مختلف، قاشق ها و فنجان های پلاستیکی بدهید تا با اشیا بازی کند. (اطمینان حاصل کنید که اشیا خطر خفگی ندارند)

2. اسباب بازی های تعاملی متناسب با سن را فراهم کنید

هنگامی که نوزاد شما با رابطه علت و معلولی برخی فعالیت ها آشنا شد، زمان خوبی است که اسباب بازی های تعاملی مناسب سن را معرفی کنید که از این اصل پیروی می کنند. به عنوان مثال، او را با اسباب بازی های تعاملی مانند دکمه هایی که درها را باز می کنند یا موسیقی می زنند آشنا کنید. دیدن نتیجه عمل، مانند فشار دادن یک دکمه، می تواند به تقویت اعتماد به نفس نوزاد شما کمک کند.

3. نوزاد را با بافت های مختلف آشنا کنید

فعالیت شناختی نوزادان

همانطور که نوزاد شما شروع به استفاده بیشتر از دستان خود برای نگه داشتن اشیا یا رها کردن آنها می کند، او را با انواع بافت ها مانند پشم، مخمل و… مانند توپ های بافت دار یا تخته های حسی که برای این منظور طراحی شده اند آشنا کنید. به آنها اجازه دهید تا با انواع مختلف اشیا و بافت بازی کنند و آنها را به روش خود درک کنند.

برخی از فعالیت هایی که می توانند به تقویت توانایی های شناختی نوزاد شما در این بازه سنی کمک کنند عبارتند از:

1. روی هم چیدن

این بازی برای نوزادان بین شش تا دوازده ماه عالی است. می توانید انواع مختلف فنجان یا ظروف را بیاورید و نحوه چیدن اشیاء را به نوزاد خود بیاموزید.

شما همچنین می توانید یک بازی انجام دهید که در آن هر دوی شما بتوانید اشیاء را همزمان روی هم قرار دهید. جدا از یادگیری مفهوم علت و معلولی، باعث افزایش مهارت های حرکتی ظریف نوزاد می شود.

فعالیت شناختی نوزادان

2. دالی بازی

فعالیت شناختی نوزادان

در حدود هفت تا هشت ماهگی، نوزادان مفهوم ماندگاری شی را می آموزند. این مفهوم فرض می کند که شی حتی زمانی که پنهان است وجود دارد. ناپدید شدن و دالی بازی، بازی های خوبی هستند که به نوزاد شما کمک می کنند تا این مفهوم را توسعه دهد. این فعالیت ها مهارت های توجه، حافظه را در نوزاد شما توسعه می دهند.

3. کانتینر بازی

همانطور که نوزاد شما شروع به تقویت کردن مهارت های چنگ زدن، گرفتن و حرکتی خود می کند، اسباب بازی های مختلف را در ظرفی به او بدهید. نوزاد شما ممکن است دستش را به سمت چند اسباب بازی دراز کند یا کل ظرف را واژگون کند و ببیند که اسباب بازی ها می افتند یا صدای تق تق ایجاد می کنند.

این کار را هر روز به یک عادت تبدیل کنید و به نوزاد خود اجازه دهید تا اسباب بازی هایی را که دوست دارد با آنها بازی کند را انتخاب کند. همانطور که نوزاد شما بزرگتر می شود، می توانید به او بیاموزید که اسباب بازی ها را دوباره در ظرف خود قرار دهد. هر نوع بازی با ظرف برای نوزاد جذاب است و توانایی های شناختی او را تقویت می کند.

رشد شناختی در نوزادان از زمان تولد شروع می شود. همانطور که آنها با محیط اطراف خود تعامل دارند، توانایی آنها برای تفکر، تفسیر و بیان بهبود می یابد. می‌توانید با معرفی فعالیت‌های شناختی برای نوزادان به رشد بیشتر این توانایی کمک کنید. از آنجایی که نوزادان در سنین مختلف به نقاط عطف مختلفی می رسند، می توانید فعالیت ها را با توجه به سن نوزاد خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، کتاب خواندن یا صحبت کردن ممکن است برای نوزادان صفر تا سه ماهگی استفاده شود، در حالی که بازی روی هم و ظرف برای نوزادان شش تا ۱۲ ماهگی قابل استفاده است.

طبق تحقیقات مشخص شده است که صحبت کردن، آواز خواندن و بازی با نوزاد، فعالیت هایی است که به طور قابل توجهی حواس او را تحریک و تقویت می کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات