آموزش خواب کودکان نوپا

0

آموزش خواب کودکان نوپا: نحوه، روش ها و نکات

“کودکی” معمولا به کودکانی اطلاق می شود که بین 12 تا 36 ماه هستند. اگرچه این محدوده سنی بسیار گسترده است، اما مطمئناً استراتژی‌های رایجی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در همه جا پیاده‌سازی کرد که می‌تواند خواب کودک شما را بهینه کند.

هر کودکی منحصر به فرد است و آنچه برای یکی کارآمد است ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. اگر تصمیم به آموزش خواب دارید، مهم است که روشی برای آموزش خواب انتخاب کنید که با سبک فرزندپروری شما و خلق و خوی فرزندتان هماهنگ باشد.

ما خوشحالیم که به شما کمک می کنیم تا در روند آموزش خواب کودک نوپای خود تنها نباشید!

آیا می توانید یک کودک نوپا را برای خواب مستقل آموزش دهید؟

شما مطمئنا می توانید! ایجاد عادات خواب جدید نیاز به زمان و صبر زیادی دارد.اگرچه در این سن می‌توان کمی عقب‌نشینی بیشتری داشت، اما مطمئناً یادگیری به خواب رفتن بدون هیچ ارتباط اولیه خواب، محال نیست و شدنی است.

چند شب طول می کشد تا یک کودک نوپا بخوابد؟

پاسخ این سوال بستگی به راهبردی که استفاده می کنید دارد. سرعت واکنش کودک نوپای شما به تغییراتی که در خواب او اعمال می شود و مدت زمان حصول نتیجه و پیشرفت؛ همه گی به راهبرد انتخابی شما بستگی دارد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چقدر سازگار هستید؛ بنابراین آمادگی والدین نکته کلیدی است!

اگر رویکرد سریع‌تری را به کار می‌گیرید، کودک نوپای شما می‌تواند در طول یک هفته به طور مداوم در طول شب بخوابد. یک روش تمرین خواب تدریجی می تواند چند هفته یا بیشتر طول بکشد.

روش های تمرین خواب برای کودکان نوپا

روش تمرین خواب آیا برای کودکان نوپا جواب می دهد؟

روش ملایم یا تدریجی بله! با زمان فشرده تر اگر پیشرفت خیلی کند باشد یا شما دائماً در اتاق باشید، ممکن است برخی از کودکان نوپا ناامید شوند.

روش صندلی. بله! یک روش میانی خوب است. این کار با انتقال تدریجی به خارج از اتاق و در عین حال کاهش پشتیبانی در طول زمان کار می کند و تا زمانی که در نهایت بتوانید اتاق را کامل ترک کنید ادامه می یابد.

روش فربر یا تکنیک انقراض تدریجی بله! این می تواند یک روش عالی برای خانواده هایی باشد که خواهان نتایج سریعتر هستند یا فرزندان دیگری در خانه دارند که نمی توان آنها را برای مدت طولانی بدون مراقبت رها کرد. برخی از کودکان نوپا با مراجعه مداوم بیشتر ناراحت می شوند. پس می توان فاصله بین مراجعه ها را افزایش داد.

فریاد بزن یا انقراض کامل بله! این رویکرد می تواند برای آن دسته از کودکانی باشد که “همه یا هیچ” را می خواهند مناسب باشد. این کودکان نوپا متوجه می‌شوند که دیگر به آنها کمک نمی کنید تا بخوابند پس ترجیح می‌دهند خودشان این موضوع را بفهمند. هر نوع اطمینانی از شما ناراحت کننده تر است. ما اکیداً توصیه می‌کنیم از یک مانیتور ویدیویی (پیجر تصویری) استفاده کنید.

هیچ یک از روش های تمرین خواب کامل نیست و گاهی اوقات شما نیاز به ترکیب و تطبیق دارید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، با رویکردی تدریجی و ملایم تر شروع کنید. اگر کودک نوپا شما پس از چند شب پاسخ مثبت نمی دهد، بهتر است روش ها را تغییر دهید.

روش تمرین خواب آرام یا تدریجی

این رویکردها به تدریج در مدت طولانی، تغییراتی را در عادات خواب ایجاد می کند. در این روش والد یا مراقب باید در اتاق و فضای خواب کودک بماند و کودک از حضور فیزیکی و کلامی آنها خیالش آسوده باشد.

به عنوان مثال، شما ممکن است به جای در آغوش گرفتن کودک، شروع به تکان دادن تخت او برای خواب کنید. در مرحله بعد، کودک نوپای خود را به آرامی نوازش کنید تا بخوابد. در نهایت، شما خود از اتاق خارج می شوید (روش صندلی) تا کودک شما کاملاً مستقل به خواب رود. این فرآیند به عنوان “محو شدن” نیز شناخته می شود. این روش برای خانواده هایی مناسب است که ترجیح می دهند کارها را آهسته انجام دهند.

روش صندلی

اگر می خواهید رویکرد ملایمی داشته باشید اما ترجیح می دهید کمی سریعتر پیشرفت کنید، این یک روش ایده آل است.

یک صندلی در کنار تخت کودک قرار دهید و گهگاه به او اطمینان بدهید که آنجا هستید؛ می توانید با روش فیزیکی و کلامی حضور خود را اعلام کنید. از آنجا، صندلی خود را طی چند شب یا تا یک هفته به در نزدیکتر می کنید. همانطور که از نظر فیزیکی از فرزندتان فاصله می گیرید، میزان اطمینان او را کاهش می دهید. در نهایت، صندلی را به طور کامل برمی دارید و قبل از اینکه کودک نوپایتان به خواب برود، از اتاق بیرون می روید. این روش را می توان به عنوان بخشی از رویکرد تمرین خواب آرام یا تدریجی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که اگر کودک شما به جای تختخواب نرده دار در تخت معمولی بخوابد، این روش می تواند چالش برانگیزتر باشد، به خصوص اگر زیر 3 سال سن دارد. بیشتر کودکان در این سن هنوز نمی توانند روی تخت های بدون نرده بخوابند، زیرا امکان کنترل خودشان برای پیشگیری از سقوط از تخت را ندارند و ممکن است بی محابا تکان بخورند و از تخت بیفتند.

روش فربر یا تکنیک انقراض تدریجی

این به طور معمول شناخته شده ترین روش تمرین خواب است. این یک رویکرد اصلاح‌شده «فریاد زدن» (CIO) در نظر گرفته می‌شود، اما با «انقراض کامل» متفاوت است، زیرا هنوز هم می‌توانید در اتاق پیش کودک خود باشید.

بعد از اینکه کودک نوپا را بیدار داخل تخت خوابش گذاشتید، خود از اتاق خارج می شوید و چک کردن ها را به موقع اجرا می کنید. این بررسی ها با فواصل زمانی بین 1 تا 5 دقیقه شروع می شود و به مرور زمان افزایش می یابد. شما فقط در زمان تعیین شده خود دوباره وارد اتاق می شوید. اگر در خانه فرزند دیگری نیز دارید، این روش برای کودک نوپای شما مناسب است.

Cry it out (CIO) یا روش انقراض کامل

این می تواند بحث برانگیزترین روش تمرین خواب باشد. بسیار سریع است اما در ابتدا می تواند منجر به اعتراض شدید شود.

با این رویکرد، کودک نوپای خود را بیدار در گهواره می‌گذارید و اصلاً برای ارائه هیچ گونه اطمینانی برنمی‌گردید. بسته به خلق و خوی فرزندتان، برخی حضور یا لمس فیزیکی شما را مفید نمی دانند. این کودکان نوپا ترجیح می دهند مسائل را به طور مستقل کشف کنند.

ما قویاً توصیه می کنیم از یک مانیتور ویدیویی استفاده کنید یا به دلایل ایمنی چند بار به آرامی از درب اتاق او را چک کنید، به خصوص اگر کودک شما یک کوهنورد مشتاق است و ممکن است سعی کند از گهواره خود بالا برود.

نکات تمرین خواب برای کودکان نوپا

نکته 1: روال‌های مداوم به کودکان نوپا نشان می‌دهد که از آنها چه انتظاری می‌رود

ایجاد یک روال منظم قبل از خواب می تواند به کودک نوپای شما این سیگنال را بدهد که وقت آن است که آرام شود و برای خواب آماده شود. ثابت نگه داشتن ترتیب مراحل بسیار مهم است. یک روال قبل از خواب معمولاً بین 30 تا 45 دقیقه و یک روال چرت بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. در مورد کودکان نوپا، استفاده از تایمر برای انتقال از یک فعالیت به فعالیت بعدی می تواند به کاهش مقاومت قبل از خواب کمک کند.

نکته 2: همه چیز مربوط به زمان است

پیروی از یک برنامه مناسب با سن واقعاً می تواند موفقیت برنامه خواب را بهینه کند. هم کودکان نوپا با خستگی کم و هم بیش از حد خسته برای به خواب رفتن و خواب ماندن مشکل دارند، بنابراین زمان بندی مهم است. ما می خواهیم این جنگ های قبل از خواب را کاهش دهیم.

نکته 3: صبور باشید و درک کنید

به تمرین خواب به عنوان یک سفر با پیچ و خم و نه یک مسابقه فکر کنید. تسلط بر این مهارت های خواب مستقل نیاز به زمان دارد. با کودک نوپا خود صبور باشید و درک کنید که ممکن است مدتی طول بکشد تا او با روال جدید سازگار شود یا عادات خواب جدیدی ایجاد کند. در طول این فرآیند آرامش و اطمینان را ارائه دهید، مثبت باشید و برای برخی فراز و نشیب ها در طول مسیر آماده باشید.

آیا می توانید خواب کودک نوپا را با چرت زدن آموزش دهید؟

بستگی دارد. اگر کودک شما 2.5 سال یا بزرگتر است، ممکن است تغییر نحوه به خواب رفتن او در طول روز دشوار باشد. از آنجایی که کودک شما در این سن می‌تواند مدت‌های طولانی‌تری بیدار بماند، ممکن است به طور کامل از چرت زدن بگذرد و این می‌تواند باعث شود که کودکان چرت آخر خود را خیلی زود رها کنند به عبارت ساده تر ممکن است بخوابند و سریع از خواب بلند شوند.

چرت های مستقل به دلیل کاهش فشار خواب در طول روز سخت تر از خواب مستقل در شب است. برای کودکان نوپا، آموزش چرت زدن می تواند به خوبی کار کند. با این حال، چرت زدن اغلب در طول تمرین خواب کوتاه می شود و باعث خستگی بیش از حد می شود. این موقتی است!

اگر چرت زدن در تمام طول روز کوتاه بوده است، به جای چرت زدن های اضافی، زمان خواب را کمی زودتر ارائه دهید، زیرا خواب بیش از حد در روز می تواند باعث بیدار شدن بیشتر در شب شود. اگر می توانید حدود 60 تا 90 دقیقه روی چرت زدن کار کنید. اگر به آن پایبند باشید، در نهایت چرت زدن در طول زمان طولانی تر و آسان تر می شود.

آیا می توانید در حین رگرسیون خواب، تمرین خواب انجام دهید؟

بله، می شود. در طول رگرسیون خواب، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، با این حال، اگر به هر حال خواب قبل از آن عالی نبود، ممکن است همان رویه ادامه داشته باشد.

اگر آموزش خواب کودک نوپا جواب نداد چه باید کرد؟

ضروری است که رویکرد خود را با خلق و خو و نیازهای فرزندتان تنظیم کنید. به یاد داشته باشید، هر کودکی متفاوت است و آنچه برای یکی کارآمد است ممکن است برای دیگری کارساز نباشد.

اگر تمرین خواب برای شما مفید نیست، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید آنها در نظر بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که کودک نوپای شما در شروع هر جلسه خواب از حالت بیداری به خواب می رود. اگر شما گاهی برای خوابیدن به او کمک کنید و گاهی کمک نکنید، ممکن است گیج کننده باشد و اغلب منجر به اشک و گریه ی بیشتر می شود.
روش ها را تغییر دهید یا کمی سریع تر پیش بروید. تمرین خواب به معنای تسلط بر هر مرحله و بعد رفتن به مرحله بعد نیست.
بررسی کنید که کودک نوپا چقدر طول می کشد تا بخوابد و زمان بندی را بر اساس آن تنظیم کنید. اگر به طور منظم یک ساعت طول می کشد تا به خواب بروند، ممکن است لازم باشد زمان خواب را بعدا تنظیم کنید. مطمئن شوید که از یک برنامه مناسب برای سن پیروی می کنید.

آیا ممکن است دلایل پزشکی زمینه ای وجود داشته باشد که باعث مشکلات خواب شود؟ اگر شک دارید، توصیه می کنیم با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

آموزش خواب به کودک نوپا می تواند یک تجربه چالش برانگیز و در عین حال کاملاً مفید باشد: پاداش، اغلب خواب بیشتر و خلق و خوی بهتر برای کل خانواده است! با ثبات و حمایت صحیح، ایجاد عادات خواب سالم برای فرزندتان می تواند یک هدیه باورنکردنی باشد.

هر برد کوچک را جشن بگیرید و سعی کنید وقتی با شکست مواجه می شوید مثبت نگر بمانید، همه اینها بخشی از فرآیند است.

سوالات متداول آموزش خواب کودکان نوپا

چگونه مستقل خوابیدن را به کودک نوپا آموزش می دهید؟

خوشبختانه رویکردها و استراتژی‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین باید کمی تحقیق کنید و یکی را انتخاب کنید که با فلسفه فرزندپروری شما همسو باشد.

اگر شک دارید، به آرامی و به تدریج شروع کنید، سپس اگر پیشرفتی مشاهده نکردید، کار را تسریع کنید. هر رویکردی که تصمیم بگیرید، نتیجه نهایی باید یکسان باشد، یک خواب خوب و مستقل.

چگونه کودک نوپا را بدون گریه بخوابانیم؟

هیچ کس دوست ندارد گریه کودک نوپای خود را بشنود. متأسفانه حتی ملایم ترین روش ها نیز می تواند منجر به اعتراض شود و ما می دانیم که کودکان نوپا مستعد عصبانیت هستند! ارائه راحتی و اطمینان مطمئناً می تواند اشک را به حداقل برساند، اما جلوگیری از همه اشک ها بسیار دشوار است.

آیا می توانم به شیر دادن و خوابیدن همزمان ادامه دهم؟

بله! شما می توانید تا زمانی که بخواهید در طول روز به شیردهی خود ادامه دهید. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کودک نوپای شما شیردهی را با عمل به خواب رفتن مرتبط نمی کند، در غیر این صورت، یادگیری این مهارت های خواب مستقل می تواند چالش برانگیز باشد. ایجاد فاصله بین شیردهی و به خواب رفتن هنگام خواب به این معنی است که می توانید هر دو را انجام دهید.

چه زمانی باید کودک نوپایم را در تخت بگذارم؟

توصیه می شود که کودکان حداقل تا 3 سالگی به استفاده از محفظه گهواره ادامه دهند. قبل از آن، بسیاری از افراد کنترل تکانه برای ماندن در رختخواب خود را نداشتند که می تواند نه تنها به یک نگرانی تبدیل شود، بلکه می تواند باعث مشکلات خواب اضافی نیز شود.

اگر بیرون آمدن از گهواره مشکل ساز شد، استفاده از کیسه خواب می تواند از بلند کردن پا روی کنار تخت جلوگیری کند. هر چیزی را که می‌توان برای بالا رفتن از تخت استفاده کرد، مانند بالش، پتو و اسباب‌بازی‌های نرم، از تخت جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که تشک تخت در پایین ترین حالت قرار دارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات