تست شنوایی نوزادان

0 57

از هر 1000 نوزاد، 1 تا 2 مورد کم شنوایی قابل توجه دارد. شروع درمان و مراقبت به موقع برای رشد این نوزادان ضروری است. تست غربالگری شنوایی امکان معاینه نوزادان دچار نقص شنوایی را در چند هفته پس از تولد فراهم می کند.

زمان انجام تست شنوایی سنجی نوزادان

تست شنوایی سنجی در چند هفته اول از تولد نوزاد (از 12 ساعت به بعد) انجام می شود و زمان آن معمولا قبل از ترخیص از بیمارستان است. در برخی مناطق این تست در خانه انجام می شود.

پزشک یا ماما زمان و محل انجام تست شنوایی سنجی را به شما اطلاع می دهد. در صورتی که نوزادتان غربالگری نشده، از پرستار، ماما یا پزشک بخواهید که هماهنگی های لازم را انجام دهد.

تست شنوایی سنجی شامل چه مواردی می شود؟

تست شنوایی سنجی توسط شنوایی شناس (ادیولوژیست) انجام می شود. دو تست اصلی که برای ارزیابی شنوایی نوزادان انجام می شود، عبارت است از:

تست ABR (پاسخ شنوایی ساقه مغز): برای این تست، ادیولوژیست با استفاده از پدهای چسبنده هدفون را به پیشانی، پشت گردن و پشت شانه نوزاد متصل می کند. سپس هدفون کوچکی را بر روی گوش های نوزاد قرار می گیرد. صداها و تن های ملایمی به صورت کلیک از طریق هدفون پخش می شوند و واکنش شنوایی نوزاد ارزیابی می شود.

تست OAE (Otoacoustic یا گسیل های صوتی گوش): یک فوم نرم یا پروب پلاستکی کوچک در قسمت بیرونی گوش نوزاد قرار می گیرد و از این طریق صدا به گوش او می رسد. هنگامی که گوش نوزاد صدا را دریافت کرد، قسمت داخلی گوش به نام حلزون گوش (Cochlea)، پژواک تولید می کند. تجهیزات غربالگری می توانند پاسخ را ثبت کنند.

این آزمایش ها تنها چند دقیقه زمان می برند و برای نوزادان بی خطر هستند. آزمایش غربالگری شنوایی معمولا در حالی انجام می شود که نوزاد خواب است. در طول تست والدین می توانند در کنار فرزند خود باقی بمانند.

تست شنوایی نوزادان

زمان آماده شدن تست شنوایی سنجی

به محض اتمام تست، نتایج دریافت می شود. نتایج به دست آمده در پرونده سلامت نوزاد ثبت می شود.

تفسیر نتایج تست شنوایی سنجی

اگر غربالگری شنوایی پاسخ واضحی از هر دو گوش نوزاد نشان دهد، احتمال کم شنوایی او بسیار کم است.

در برخی موارد برای دست یابی به یک نتیجه دقیق به آزمایش دوم نیاز است. آزمایش دوم پس از چند هفته نیاز به تکرار تست شنوایی دارد. این مسئله لزوما نشانه وجود مشکل شنوایی در نوزاد نیست.

موارد زیر می توانند بر نتیجه اولیه تست غربالگری اثر بگذارند:

– ورود مایع یا سایر مواد داخل مجرای گوش در طول زایمان

– وجود (موقتی) جرم یا مایع در گوش میانی

– پر سر و صدا بودن محل انجام تست شنوایی یا بی قراری بیش از حد نوزاد

ارزیابی شنوایی نوزاد با تماشای رفتار او کار سختی است، بنابراین مهم است که نوزادان حتما غربالگری شوند.

در صورتی که نتیجه دوم تست شنوایی نوزاد موفقیت آمیز نباشد، باید به متخصص شنوایی کودکان مراجعه کرد تا در صورت نیاز آزمایش های لازم انجام شود.

متخصص شنوایی در صورت وجود نقص در دو گوش، در اسرع وقت نوزاد را معاینه می کند. اگر تنها 1 گوش نوزاد با موفقیت تست شود، او در حدود 2 تا 3 ماهگی یا زودتر به متخصص شنوایی ارجاع داده می شود.

پزشک متخصص ارزیابی کاملی از شنوایی نوزاد انجام می دهد. در صورت وجود مشکل، موقت یا دائمی بودن اختلال شنوایی تشخیص داده می شود و نوزاد درمان و اقدامات مراقبی مناسب را دریافت می کند.

تست شنوایی نوزادان

عدم انجام تست شنوایی

والدین ممکن است از انجام تست غربالگری شنوایی برای نوزاد خود صرف نظر کنند. این مسئله در پرونده سلامت نوزاد ثبت می شود. همچنین امضای والدین در تایید عدم تمایل به انجام تست شنوایی در این پرونده ثبت می شود.

حتی در صورت عدم انجام تست شنوایی، اطلاعاتی در رابطه با این تست و چرایی اهمیت آن برای نوزاد در اختیار شما قرار داده می شود.

در صورتی که نگران شنوایی یا رشد زبان و گفتار فرزندتان هستید، به دنبال آزمایش شنوایی او باشید. از پزشک خود بخواهید که شما را به یک مرکز مناسب برای تست شنوایی ارجاع دهد. این تست در هر سنی قابل انجام است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات