همه چیز درباره مولتی ویتامین دادن به نوزاد

0 34

آیا نوزادان نیاز به ویتامین دارند؟

در بیشتر موارد، شیر مادر یا شیر خشک تقریباً تمام نیازهای کودک را در 6 ماه اول فراهم می کند. به طور استثنا ویتامین دی به عنوان یک مکمل برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند توصیه می شود که بلافاصله پس از تولد شروع شود (و برخی از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند) و نوزادان ویتامین کا که آن را به عنوان یک تزریق در هنگام تولد دریافت می کنند.

چرا کودک من به ویتامین نیاز دارد؟

پس از 6 ماهگی، با افزایش نیازهای غذایی نوزاد و تغییر رژیم غذایی او از شیر مادر یا شیر خشک به غدای جامد، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین اضافی را توصیه کند.

برای مثال نوازدان ۷ تا ۱۲ ماه به ویتامین آ، دی،ای و کا بیشتری نسبت به زمانی که از تولد تا ۶ ماهگی نیاز داشتند، نیاز دارند. همچنین نوزادان پس از رسیدن به حدود 6 ماهگی به آهن بیشتری نیاز دارند. (آهن نوزادان در حدود 6 ماه اول زندگی به اندازه کافی ذخیره شده است.)

نوزادانی که در طول زمان غذاهای متنوعی می خورند احتمالاً به ویتامین های اضافی نیاز نخواهند داشت، اما استثنائاتی وجود دارد. برای مثال،نوزاد نارس یا نوزادانی که با وزن کم متولد شدند و همچنین نوزادانی که مشکلاتی دارند که در خوردن آن ها تاثیر می گذارد. در این موارد حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر در حال شیردهی هستید، سلامتی شما هم مهم است. مثلا زنانی که عمل جراحی بای پس معده انجام دادند یا داروهای خاصی را روزانه مصرف می کنند، ممکن است مواد مغذی کمتری را جذب کنند و این می تواند روی کیفیت و محتوای شیر مادر اثر بگذارد و آن را کاهش دهد.

اگر خودتان رژیم گیاه خواری دارید یا قصد دارید با توجه به این رژیم به نوزاد خود غدا بدهید، باید پزشک را در جریان بگذارید زیرا این کودکان به آهن، روی، کلسیم، ب ۱۲و اسید های چرب امگا ۳ احتیاج دارند. پس با این وجود مادران و نوزادان گیاهخوار ممکن است به مکمل احتیاج داشته باشند.

با این حال به طور کلی، حتی اگر رژیم غذایی شما کامل نباشد، شیر مادر احتمالاً حاوی مواد مغذی مورد نیاز نوزاد شما خواهد بود. گفته می‌شود، اگر رژیم غذایی شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است ذخایر مواد مغذی شما آسیب ببیند، بنابراین پزشکان اطفال توصیه می‌کنند در دوران شیردهی از مولتی ویتامین استفاده کنید.

همه نوزادان به مکمل های ویتامین نیاز ندارند. در واقع، هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد می کند، ممکن است ویتامین و مواد معدنی بیشتری از آنچه فکر می کنید دریافت کند؛ به خصوص اگر غذاهای غنی شده مصرف کند که اغلب دارای ویتامین A، روی، آهن و فولات هستند. یک مطالعه توسط انجمن رژیم غذایی آمریکا نشان داد در حالی که مکمل ها برای نوزادانی که کمبود برخی مواد مغذی دارند مفید است، سایر نوزادان مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دریافت کردند.
همیشه قبل از دادن مکمل به کودک خود از پزشک سوال کنید. اینها چند مکمل رایج برای نوزادان هستند.

دادن مولتی ویتامین به نوزاد

دادن مولتی ویتامین به نوزاد

ویتامین دی

نوزادان مقدار کمی از ویتامین دی را از طریق شیر مادر دریافت می کنند، بنابراین متخصصان توصیه می کنند از چند روز پس از تولد روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین دی به نوزاد بدهید.

پوست بدن ما پس از قرار گرفتن در برابر نور خورشید ویتامین دی تولید می کند. اما بهتر است کودک خود را در شش ماه اول دور از نور خورشید نگه دارید تا ویتامین دی کافی از نور خورشید دریافت نکند؛ حتی اگر در مکانی نسبتاً آفتابی زندگی می کنید.
پوست نوزادان بسیار نازک و ظریف است و هر دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست و چین و چروک شدن پوست در مراحل بعدی زندگی کمک می کند؛ حتی اگر پوست نسوزد. از آنجایی که کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود، محافظت کمتری دارند. در حالی که کرم ضد آفتاب به ایمن ماندن کودکان در برابر نور خورشید کمک می کند، اشعه هایی را که در بدن تولید ویتامین دی می کند نیز مسدود می کند.

مکمل های آهن برای نوزادان

شیر مادر و شیر خشک هر دو حاوی آهن هستند، اما در زمانی که نوزاد شما غذاهای جامد را شروع می کند، نیاز به آهن افزایش می یابد (از 0.27 میلی گرم در روز تا 6 ماهگی به 11 میلی گرم در روز از 7 تا 12 ماهگی). در آن مرحله، برای کودک شما مهم است که منابع خوبی از آهن را از غذا دریافت کند. منابع خوب شامل گوشت پوره شده، غلات غنی شده با آهن و حبوبات پوره شده مانند عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و… است.

اگر نوزاد شما غذاهای غنی از آهن نمی خورد یا اگر خانواده شما گیاهخوار هستند، پزشک ممکن است مکمل آهن را توصیه کند. نوزادانی که نارس به دنیا می آیند در بدو تولد ذخیره آهن کمتری دارند و معمولاً نیاز به مصرف مکمل آهن دارند.

اگر کودک شما به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شود، توصیه می‌شود پس از 4 ماهگی به او مکمل آهن بدهید، زیرا شیر مادر حاوی آهن کمی است و ذخایر آهن کودک شما در آن زمان کم می‌شود. هنگامی که نوزاد شما غذای جامد را در حدود 6 ماهگی شروع می کند، ممکن است دیگر نیازی به مکمل آهن نداشته باشد. پزشک می تواند به تعیین نیازهای نوزاد کمک بهتری کند.

دادن مولتی ویتامین به نوزاد

ویتامین ب ۱۲

این ویتامین برای رشد سیستم عصبی و جلوگیری از کم خونی حیاتی است. این ویتامین به طور طبیعی در ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی مثل ماست و پنیر یافت می شود.

اگر شیر خودتان را می‌دهید و محصولات حیوانی زیادی (یا هیچ‌گونه) نمی‌خورید، مهم است که یک منبع منظم و قابل اعتماد از ویتامین ب ۱۲ چه از مکمل ها چه از مواد غنی شده، داشته باشید تا رژیم غذایی نوزاد شما هم حاوی مقادیر کافی این ویتامین باشد.

مکمل DHA

یک اسید چرب امگا ۳ است که برای رشد مغز و چشم نوزاد مهم است. در شیر مادر به اندازه ای که در رژیم غذایی مادر باشد، یافت می شود.

در این باره با دکتر خود مشورت کنید. به خصوص مادرانی که رژیم غذایی وگان یا گیاهخواری دارند. زیرا مقدار اسید چرب کمتری نسبت به افرادی که گوشت می خورند دریافت می کنند.

مکمل های روی

روی برای عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و رشد حواس بویایی و چشایی کودک شما مهم است.

اگر به نوزاد خود فقط شیر مادر می دهید، احتمالاً تا حدود 6 ماهگی روی کافی دریافت می کند. پس از آن، مقدار روی مورد نیاز او افزایش می‌یابد، بنابراین باید مقداری روی را از غذاهای جامدی که می‌خورند نیز دریافت کنند.

در یک رژیم گیاهخواری، این ممکن است دشوار باشد، زیرا رایج ترین منابع روی، گوشت و محصولات لبنی هستند. اگر نگران هستید که کودکتان روی کافی دریافت نکند، با پزشک او در مورد راه های افزایش روی در رژیم غذایی خود صحبت کنید.

ویتامین کا

نوزادان تازه متولد شده به طور معمول در حالی که هنوز در بیمارستان هستند، ظرف چند ساعت پس از تولد این ویتامین را دریافت می کنند.

ویتامین کا به لخته شدن خون و سلامت استخوان ها کمک می کند. نوزادان هنگام تولد مقدار کمی از آن را دارند، بنابراین در صورت عدم دریافت واکسن در معرض خطر خونریزی بیش از حد هستند.

این واکسن به نوزادان به اندازه کافی ویتامین کا برای ماه های اول زندگی، تا زمانی که شروع به خوردن غذاهای جامد کرده و ویتامین را از طریق منابع دیگر دریافت کنند، می دهد.

آیا پروبیوتیک ها برای نوزادان مفید هستند؟

پروبیوتیک ها برای ارتقای سلامت روده استفاده می شوند. در حالی که آنها برای بزرگسالان بی خطر هستند، تحقیقات کمتری در مورد اثرات آنها بر روی کودکان و نوزادان انجام شده است؛ اگرچه برخی شواهد نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند به تسکین اگزما مدیریت آلرژی کمک کنند. قبل از دادن پروبیوتیک به کودک خود با پزشک خود صحبت کنید.

دادن مولتی ویتامین به نوزاد

معرفی انواع مولتی ویتامین های نوزادان

قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

توضیحات:

تامین ۱۲ ویتامین ضروری

تقویت ایمنی

تقویت بینایی

مانع بروز کم خونی

سلامت استخوان ها و دندان ها

تقویت عملکرد ماهیچه ها

بهبود عملکرد سیستم مغز و اعصاب

طعم پرتقال

مناسب نوزادن دیابتی

فاقد گلوتن و لاکتوز

دادن مولتی ویتامین به نوزاد

مقدار مصرف قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

نوزادان ۰ تا ۱۲ ماه ۱میلی لیتر روزانه

قطره مولتی ویتامین و روی زیتوکید

توضیحات:

دارای ویتامین A

ویتامین B1

ویتامین B2

ویتامین B3

ویتامین B6

ویتامین B12

ویتامین D3

ویتامین E

زینک
تقویت سیستم دفاعی

بهبود رشد مو

استحکام ناخن ها

کاهش التهاب

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات