فرورفتگی خاجی چیست؟

0 1,585

فرورفتگی خاجی یا دیمپل ساکرال نوعی گودی کوچک و معمولا کم عمق در قسمتی از کمر دقبقا بالا یا داخل چین باسن است.

حدود 3 تا 8 درصد از افراد دارای فرورفتگی خاجی هستند. این عارضه در موارد بسیار کمی می تواند نشانه مشکل جدی در ستون فقرات باشد.

گودی خاجی در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی کند و خطری برای سلامتی ندارد.

علائم فرورفتگی خاجی

تنها علامت گودی خاجی فرورفتگی کم عمق در انتهای دنبالچه و بالای باسن است. بیشتر گودی های خاجی بی ضرر هستند و نیازی به مداخله پزشکی ندارند.

گودی خاجی در مقابل کیست پیلونیدال

گودی خاجی را می توان با کیست مویی (سینوس پیلونیدال) اشتباه گرفت، زیرا این کیست نیز معمولا در نزدیک استخوان دنبالچه و درست بالای باسن ایجاد می شود. سینوس پیلونیدال مجموعه‌ای از مایع، مو و مواد زائد است که در یک کیسه ایجاد می‌شود. اگر کیست مویی عفونی شود، متورم و دردناک می شود و گاهی چرک و خون از آن خارج می شود.

گودی خاجی بیماری است که فرد با آن متولد می شود، ولی کیست مویی پس از تولد ایجاد می شود. هر کسی ممکن است به سینوس پیلونیدال مبتلا شود، اما این عارضه در مردان جوان شایع ‌تر است. موهای زبر بدن که به سمت داخل رشد می کنند، همراه با تعریق بیش از حد می توانند محیط مناسبی را برای عفونت ایجاد کنند.

فرورفتگی خاجی

علل فرورفتگی خاجی

دانشمندان به طور دقیق از علت ایجاد گودی خاجی مطمئن نیستند. این فرورفتگی یک بیماری هنگام تولد است که به دلایل نامعلومی در طول رشد جنین ایجاد می شود و فرد با آن متولد می شود. این عارضه هیچ عامل خطری ندارد.

تشخیص فرورفتگی خاجی

گودی خاجی در طول معاینه اولیه نوزاد (از نظر بصری) برای پزشکان مشهود است. اگر فرورفتگی هیچ ویژگی غیرعادی نداشته باشد، به آن گودی خاجی ساده می گویند. این عارضه به احتمال زیاد اثری بر سلامت فرد ندارد، به همین دلیل پزشکان معمولا هیچ اقدامی برای درمان آن توصیه نمی کنند.

عوارض فرورفتگی خاجی

در موارد نادر، گودی خاجی می‌تواند نشان‌دهنده یک نقص زمینه‌ای نخاعی، مانند اسپینا بیفیدا اکولتا و سندرم تترد کورد باشد.

اسپینا بیفیدا اکولتا (Spina bifida occulta) زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات به طور صحیح در اطراف نخاع بسته نشود. سندرم تترد کورد وضعیتی است که در آن بخشی از نخاع به بافت می‌چسبد و حرکت آن را محدود می‌کند.

گودی خاجی باید در موارد زیر با سونوگرافی یا MRI ارزیابی شود:

– قطر فرورفتگی بزرگ تر از 5 میلی متر باشد

– همراه با گودی های دیگر باشد

– 2.5 سانتی متر یا بیشتر بالای دهانه مقعد باشد

– همراه با توده مو، تغییر رنگ پوست، خال یا پوست اضافی باشد

– عمیق باشد، به طوری که در داخل گودی حفره ای به نظر برسد که نتوان انتهای آن را دید

در یک پژوهش منتشر شده، گودی های خاجی با این ویژگی ها 6 برابر بیشتر از گودی های خاجی ساده با مشکلات ستون فقرات مرتبط هستند.

درمان فرورفتگی خاجی

هیچ درمانی برای گودی خاجی وجود ندارد. گاهی اوقات دیمپل یا گودی می تواند منجر به تجمع آلودگی، مدفوع و عرق در پوست شود و خطر عفونت یا تحریک را افزایش می دهد. تمیز نگه داشتن ناحیه فرورفتگی این خطر را کاهش می دهد. استفاده از کرم سوختگی (پماد بثورات پوشک) برای نوزادان مبتلا به این عارضه می‌تواند به دور نگه داشتن مدفوع از ناحیه حفره‌دار کمک کند.

در صورتی که فرد مبتلا به گودی خاجی علائم مشکلات نخاعی مانند ضعف عضلانی، بی حسی پاها و از دست رفتن کنترل مثانه یا روده را داشته باشد، مهم است که برای ارزیابی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. اگرچه غیر معمول است، ولی ممکن است برای اصلاح بسته شدن نخاع جراحی توصیه شود.

خلاصه مطلب

فرورفتگی های خاجی در بیشتر موارد شایع و بدون ضرر هستند و به ندرت می توانند نشان دهنده نقص های زمینه ای ستون فقرات باشند. در صورت بروز اختلالات معمولا خفیف هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. بیشتر افراد مبتلا به گودی خاجی زندگی عادی و سالمی دارند. گودی بر حرکت یا سبک زندگی فرد اثری ندارد.

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات