نوشیدنی های سالم برای کودکان نوپا

0 213

در سوپرمارکت ها انواع نوشیدنی های مخصوص کودکان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها سالم به نظر می رسند. نوشیدنی های سالم برای کودکان در حال رشد کدام اند؟

به جای این که وقت گرانبهای خود را صرف خواندن برچسب‌ تغذیه نوشیدنی ها کنید، راهنمای مرجع زیر را مطالعه کنید. این مطلب کمک می کند تا با نوشیدنی های مفید برای کودکان آشنا شوید.

سالم‌ ترین نوشیدنی‌ها برای کودکان نوپا

شیر: شیر برای کوچولوهای بالای یک سال بسیار مفید است. شیر به علت داشتن کلسیم و ویتامین D برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های کودک نوپا ضروری است. از شیرهای طعم دار اجتناب کنید، زیرا این شیرها حاوی قند، چربی و کالری بیشتری نسبت به شیر ساده هستند. اگر کودک شیرگاو دوست ندارد، می توانید به او شیرغنی شده سویا بدهید، این شیر کمی شیرین تر از شیر گاو است و همان مقدار کلسیم را دارد. هنگامی که به کودک شیر می دهید، به خاطر داشته باشید که کودک نوپا ممکن است مقدار زیادی از این ماده غذایی مفید بنوشد. این امر باعث می شود او برای خوردن غذاهای مغذی مورد نیاز بدنش اشتهای کافی نداشته باشد. روزانه حدود 470 میلی لیتر شیر به کودک بدهید.

نوشیدنی سالم برای کودکان

نوشیدنی سالم برای کودکانآب: آب نوشیدنی بدون قند، بدون چربی، بدون کالری، بدون مواد افزودنی و بسیار مناسب برای برطرف کردن تشنگی است. افزون بر این آب مستقیم از شیرآب معمولا حاوی فلوراید است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. (اگر آب خانه تان فلوراید ندارد، از پزشک کودکان یا دندانپزشک در مورد مصرف مکمل فلوراید سوال کنید). از آن جا که آب طعمی ندارد، ممکن است برای کودک کسل کننده شود. بنابراین می توان با دادن طعم طبیعی به آب، مزه این نوشیدنی سالم را خوشمزه کرد. از مرکبات برای بهتر شدن طعم آب استفاده کنید.

کودکان نوپا چه نوشیدنی هایی را می توانند در حد اعتدال مصرف کنند؟

آب میوه های صد درصد طبیعی: بر اساس توصیه آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، کودکان بین 1 تا 3 ساله نباید در روز بیش از 113 میلی لیتر آب میوه مصرف کنند، زیرا آب میوه حاوی مقدار زیادی قند است که می تواند معده کودک را تحریک کند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. مصرف آب میوه در حد اعتدال اشکالی ندارد، به شرطی که صد در صد طبیعی (مانند سیب، پرتقال، زغال اخته یا انار) باشد. این نوشیدنی مفید می تواند مقداری مواد مغذی برای بدن کودک نوپا فراهم کند. همچنین به یاد داشته باشید که کودک نباید در روز بیش از یک فنجان پر آب میوه بخورد. مصرف آب میوه را به 113 میلی لیتر در روز محدود کنید و از سرو هر روز آن خودداری کنید، تا اشتهای فرزندتان برای غذاهای مغذی دیگر از بین نرود. یک ترفند این که آب میوه را با آب رقیق کنید (نصف آب میوه با نصف آب).

اسموتی: اگرچه از این نوشیدنی‌های ترکیبی نباید برای رفع تشنگی کودک نوپا استفاده کرد، ولی اسموتی‌ میان‌ وعده‌ای عالی برای تغذیه کودک است. مخلوط شیر با یخ خرد شده همراه با تمشک و پرتقال، ماست (معمولی یا منجمد) با موز و توت فرنگی یا یخ خرد شده با میوه و سبزیجات، چند معجون خوشمزه و مقوی برای کودک هستند.

نوشیدنی سالم برای کودکان

نوشیدنی سالم برای کودکانکودکان نوپا از چه نوشیدنی هایی باید اجتناب کنند؟

نوشیدنی های میوه ای و نوشابه: افزودن چند قاشق شکر به یک فنجان آب، برای سلامتی کودکان مضر است. نوشیدنی‌های میوه‌ای ( حاوی شکر اضافه شده هستند)، نوشابه معمولی، آب‌های ویتامینه و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی زا حاوی قند و آب هستند. در نتیجه، این نوشیدنی ها یکی از بزرگ ترین منابع قند تصفیه شده در رژیم غذایی و اصلی ترین عامل چاقی و پوسیدگی دندان در کودکان محسوب می شوند. بنابراین حتی اگر نوشیدنی نظر فرزندتان را جلب کرد، از تهیه آن خودداری کنید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار: محال است به کودک نوپا اسپرسوی دوبل ‌داد و از او انتظار داشت که شب بدون دعوا بخوابد. از دادن نوشیدنی های کافئین دار به کودکان اجتناب کنید. شاید ندانید که نوشیدنی‌هایی مانند آیس تی (چای سرد)، نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا، آب‌های ویتامینه و بسیاری از نوشابه‌های گازدار حاوی کافئین یا مواد محرک‌ دیگر هستند. کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض کافئین قرار می گیرند. مصرف کافئین افزون بر اختلال در خواب، باعث بی قراری، سردرد، مشکلات شکمی و عدم تمرکز می شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات