پیشگیری از آلرژی به شیر در نوزاد و کودک

0 106

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد، اما می‌توان با اجتناب از مواد غذایی که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند از بروز واکنش‌ جلوگیری کرد. اگر می دانید که خود یا فرزندتان به شیر حساسیت دارید، از شیر و فرآورده های شیر خودداری کنید.

برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید. به دنبال کازئین باشید، این مشتق شیر در برخی مواد غذایی مانند کنسرو ماهی تن، سوسیس یا محصولات غیر لبنی یافت می شود. در زمان سفارش غذا در رستوران از مواد تشکیل دهنده سوال کنید.

منابع شیر

منابع آشکار پروتئین های شیر که باعث آلرژی می شوند در محصولات لبنی از جمله موارد زیر یافت می شوند:

– شیر کامل، شیر کم چرب، شیر بدون چربی، دوغ

– کره

– ماست

– بستنی، ژلاتو

– پنیر و محصولات حاوی پنیر

تشخیص شیر زمانی که به عنوان یک ماده در غذاهایی از جمله محصولات پخته شده و گوشت های فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد، دشوار است. منابع پنهان شیر عبارت است از:

– آب پنیر

– کازئین

– مواد تشکیل دهنده با پیشوند “لاکت”، مانند لاکتوز و لاکتات

– آب نبات ها مانند شکلات، نوقا و کارامل

– پودرهای پروتئینی

– طعم دهنده مصنوعی کرده

– طعم دهنده مصنوعی پنیر

– هیدرولیزات

حتی اگر ماده غذایی دارای برچسب “فاقد شیر” یا “غیر لبنی” باشد، ممکن است حاوی پروتئین های آلرژیک شیر باشد، بنابراین باید برچسب آن را به دقت بخوانید. شما می توانید با شرکت سازنده تماس بگیرید تا مطمئن شوید محصول حاوی ترکیبات شیر نباشد.

اگر در معرض خطر واکنش آلرژیک شدید هستید، در مورد استفاده از اپی نفرین اورژین (آدرنالین) با پزشک خود صحبت کنید.

آلرژی به شیر

گزینه های جایگزین شیر برای نوزادان

برای کودکانی که به شیر حساسیت دارند، تغذیه با شیرمادر و شیر خشک هایپوآلرژنیک می تواند از واکنش های آلرژیک پیشگیری کند.

– شیر مادر بهترین منبع تغذیه ای برای نوزاد است. تغذیه با شیر مادر تا حد امکان توصیه می شود، به ویژه اگر نوزاد در معرض خطر ابتلا به آلرژی شیر باشد.

– شیرخشک های هایپوآلرژنیک با استفاده از آنزیم هایی برای تجزیه (هیدرولیز) پروتئین های شیر، مانند کازئین یا آب پنیر تولید می شوند. فرآوری بیشتر می تواند شامل گرما دادن و تصفیه باشد. شیرخشک های ضدحساسیت بسته به میزان فرآوری به عنوان هیدرولیز جزئی یا گسترده طبقه بندی می شوند یا ممکن است به آن ها شیرخشک عنصری نیز گفته شود.

برخی از شیر خشک های هایپوآلرژنیک بر پایه شیر نیستند، اما در عوض حاوی اسیدهای آمینه هستند. افزون بر محصولات هیدرولیز شده گسترده، شیرخشک های مبتنی بر اسید آمینه کمترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارند.

– شیرخشک ‌های مبتنی بر سویا به جای شیر از پروتئین استفاده می کنند. این شیرخشک ها به گونه ای غنی شده اند که از نظر تغذیه ای کامل باشند، اما متاسفانه برخی کودکانی که به شیر آلرژی دارند، به سویا نیز واکنش نشان می دهند.

پروتئین‌های شیر گاو همچنین می توانند از شیر مادر به نوزاد منتقل شود و باعث واکنش آلرژیک شود. ممکن است لازم باشد این مادران تمام محصولات حاوی شیر را از رژیم غذایی خود حذف کنند. اگر می دانید یا مشکوک هستید که فرزندتان به شیر حساسیت دارد و علائم و نشانه های آلرژی را بعد از شیردهی بروز می دهد، با پزشک مشورت کنید.

در صورت استفاده از رژیم غذایی فاقد شیر، پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی متعادل به شما کمک کند. مادر یا فرزند ممکن است برای جایگزینی کلسیم و مواد مغذی موجود در شیر، مانند ویتامین D و ریبوفلاوین، به مصرف مکمل‌ نیاز داشته باشد.

تشخیص آلرژی به شیر

تشخیص این که چه نوع ماده غذایی باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شود کار آسانی نیست. پزشک برای ارزیابی حساسیت مادر یا فرزند به شیر، اقدامات زیر را انجام می دهد:

– درباره علائم و نشانه‌ها پرسش های دقیق می پرسد

– یک معاینه فیزیکی انجام می دهد

– درخواست یک یادداشت روزانه دقیق از غذاهای مصرفی می دهد

– درخواست حذف شیر از رژیم غذایی (رژیم حذفی) و سپس شروع دوباره مصرف آن را می دهد تا واکنش ایجاد شده را ارزیابی کند.

پزشک همچنین ممکن است یک یا هر دو آزمایش زیر را توصیه کند:

تست پوستی: در این آزمایش، پوست دچار خارش می شود و در معرض مقادیر کمی از پروتئین های موجود در شیر قرار می گیرد. در صورت تایید آلرژی، احتمالا در محل آزمایش روی پوست یک برآمدگی برجسته (کهیر) ایجاد می شود. متخصصان آلرژی معمولا برای انجام و تفسیر تست‌های پوستی آلرژی مجهزتر هستند. به خاطر داشته باشید که این نوع آزمایش برای تشخیص حساسیت به شیر خیلی دقیق نیست.

آزمایش خون: آزمایش خون می تواند با اندازه گیری میزان آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) در خون، پاسخ سیستم ایمنی بدن را به شیر اندازه گیری کند. اما این آزمایش در تشخیص حساسیت به شیر خیلی دقیق نیست.

اگر نتایج معاینه و آزمایش نتواند آلرژی به شیر را تایید کند، پزشک ممکن است یک چالش خوراکی را تجویز کند که در آن فرد با غذاهای مختلفی (ممکن است حاوی شیر باشند یا نباشند) در مقادیر فزاینده تغذیه می‌شود تا مشخص شود که به کدام غذا واکنش نشان می‌دهد.

اگر پزشک مشکوک شود که علائم بر اثر چیزی غیر از آلرژی غذایی ایجاد شده است، ممکن است برای شناسایی یا رد سایر مشکلات پزشکی به آزمایش‌های دیگری نیاز باشد.

درمان آلرژی به شیر

تنها راه پیشگیری از واکنش آلرژیک، اجتناب از مصرف شیر و پروتئین های آن است. این کار می تواند دشوار باشد، زیرا شیر یک ماده رایج در بسیاری از غذاها است. برخی از افراد دچار آلرژی به شیر می‌توانند شیر را به شکل‌هایی تحمل کنند، مانند شیر گرما دیده در غذاهای پخته شده یا برخی از محصولات فرآوری شده مانند ماست. در مورد مواد غذایی که باید اجتناب کنید با پزشک صحبت کنید.

اگر شما یا فرزندتان دچار واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) باشید، ممکن است به تزریق اورژانسی اپی نفرین (آدرنالین) و مراجعه به اورژانس نیاز داشته باشید. همچنین در صورتی که در معرض خطر واکنش های جدی هستید، شاید لازم باشد همیشه اپی نفرین تزریقی (اپی پن، آدرناکلیک، و غیره) همراه داشته باشید. در مورد نحوه استفاده از این دارو در مواقع ضروری با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

آلرژی به شیر

آمادگی برای ملاقات پزشک

شما احتمالا برای درمان آلرژی به پزشک یا متخصص کودکان مراجعه می کنید. با این حال ممکن است به یک دکتر متخصص در زمینه اختلالات آلرژیک (ایمونولوژیست) ارجاع داده شوید.

در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای مراجعه به پزشک خود آماده شوید:

اقدامات پیش از مراجعه:

– از محدودیت های قبل از قرار ملاقات آگاه باشید، از قبل بپرسید که آیا کاری وجود دارد که باید انجام دهید. برای نمونه، شاید لازم باشد آزمایش آلرژی انجام دهید، در این صورت برای مدت زمان خاصی باید مصرف داروهای آنتی هیستامین را متوقف کنید.

– علائمی که تجربه کرده‌اید را بنویسید، از جمله مواردی که ممکن است به نظر بی‌ربط به آلرژی شیر باشد.

– لیستی از داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که خود یا فرزندتان مصرف می‌کنید را تهیه کنید.

– تهیه لیستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا از زمان خود با پزشک نهایت استفاده را ببرید.

برخی سوالات اساسی که باید در مورد آلرژی به شیر از پزشک بپرسید عبارت است از:

– به نظر شما این وضعیت حساسیت به شیر است یا عدم تحمل لاکتوز؟

– آیا آزمایش هایی برای تشخیص حساسیت به شیر وجود دارد؟ آیا این آزمایشات نیاز به آماده سازی دارند؟

– آیا آلرژی خود به خود برطرف می شود؟

– آیا درمانی برای این وضعیت وجود دارد؟

– آیا اجتناب از شیر و فرآورده های شیر ضروری است؟

– چه غذاهایی حاوی فرآورده های شیر هستند؟

– چگونه می توان آلرژی به شیر را با شرایط دیگر مدیریت کرد؟

– آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوان تهیه کرد؟ چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟

– آیا باید همیشه اپی نفرین تزریقی همراه داشت؟

(از پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید)

از پزشک چه انتظاری داشته باشید

پزشک احتمالا از شما چند سوالات می پرسد، از جمله:

– چه زمانی شما یا فرزندتان برای اولین بار به شیر واکنش نشان دادید؟

– آیا می‌توانید علائم را توصیف کنید؟

– آیا هر بار که شما یا فرزندتان شیر یا فرآورده های شیر مصرف می کنید علائم بروز می کند؟

– چه مدت پس از مصرف شیر یا فرآورده‌های شیر علائم شروع می‌شود؟ شدت آن چقدر است؟

– چه عواملی منجر به تشدید یا بهبود علائم می شود؟

– آیا شخص دیگری در خانواده به شیر حساسیت دارد؟

کاری که می توانید انجام دهید

اگر نسبت به فرآورده های شیر آلرژی خفیف دارید، مصرف داروی آنتی هیستامین می تواند ناراحتی شما را کاهش دهد. مراقب علائم شدید که به مراقبت پزشکی نیاز دارند باشید. در صورت بروز علائم آنافیلاکسی، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات