9 مزایای شگفت انگیز انبه برای نوزادان

0 1,593

انبه برای نوزادان

انبه میوه ای تابستانی، محبوب، آبدار و خوشمزه است که بیشتر افراد طرفدار آن هستند. این میوه همچنین یکی از مهم ترین و خوش طعم ترین خوراکی های مصرفی برای تامین انرژی کودکان است.

انبه یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی نوزاد بالای 6 ماه (که غذاهای جامد می خورند) است. اگرچه انبه می تواند غذایی خوشمزه برای کودکان باشد، اما توصیه شده که این میوه جزء اولین غذاهای مصرفی نباشد.

انبه افزون بر خوشمزه بودن دارای مواد مغذی فراوان است و خواص بی نظیری برای سلامتی نوزاد و کودک دارد. در ادامه به توضیح برخی مزایای انبه پرداخته شده است:

1. بهبود رشد مغز

مغز بچه ها پس از تولد تا حدود 3 سالگی به سرعت تکامل می یابد، اوج اتصال سیناپس ها در طول این زمان است. انبه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 است، که به رشد مغز سالم کمک می کند. این ویتامین باعث ایجاد ارتباط بین سلول های عصبی در مغز می شود. انبه همچنین حاوی گلوتامین است که باعث بهبود حافظه و تمرکز کودک می شود.

2. تقویت بینایی

عملکرد چشم نوزادان کامل نیست و بینایی آن ها در طی چند ماه پس از تولد بهبود می یابد. انبه رسیده سرشار از ویتامین A است و باعث تقویت قوه ی بینایی کودکان می شود.

3. تقویت سیستم ایمنی

انبه سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن است و به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می کند. از آن جا که سیستم ایمنی نوزادان ضعیف است، مصرف انبه می تواند برای افزایش سطح ایمنی بدن آن ها مفید باشد.

4. مبارزه با عفونت های میکروبی

انبه عملکرد سلول های اپیتلیال را در بدن نوزاد بهبود می بخشد (سطح بدن انسان با این سلول ها پوشانده شده است). خواص ضد میکروبی انبه باعث کاهش احتمال ابتلای بچه ها به سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی می شود.

انبه برای نوزادان

انبه برای نوزادان5. کمک به هضم غذا

انبه غنی از آنزیم های گوارشی است که به تجزیه پروتئین ها و هضم غذا کمک می کند. محتوای فیبر بالای انبه نیز با تنظیم حرکات روده از یبوست پیشگیری می کند.

6. کمک به افزایش وزن

مادران همیشه نگران وزن فرزندان خود و به دنبال گزینه هایی برای تقویت سلامت آن ها هستند. انبه میوه ای پرکالری، اشتها آور و مقوی است. این میوه به راحتی جذب بدن می شود و برای وزن گیری نوزادان بسیار مفید است.

7. درمان کم خونی

نوزادان در حال رشد در معرض خطر کم خونی قرار دارند. گنجاندن انبه در رژیم غذایی از کم خونی پیشگیری می کند، زیرا محتوای آهن بالای این میوه باعث افزایش گلبول های قرمز خون (RBC) می شود.

8. مقابله با گرما زدگی

تابستان ها در بعضی از مناطق هند دمای هوا بیش از 40 درجه سانتیگراد، همراه با وزش باد شدید است. با ترکیب تعدادی انبه سبز نارس پخته و پوره شده، شکر و آب، یک نوشیدنی خوشمزه و مفید به نام عام پانا (aam panna) تهیه می شود که برای گرمازدگی در تابستان مناسب است. این نوشیدنی طراوت بخش با گرمازدگی مقابله می کند، مانع از کم آبی بدن می شود و انرژی کودک نوپا را تامین می کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که در تهیه این نوشیدنی برای کودکان نوپا، انبه نارس باید پخته شود.

انبه برای نوزادان

انبه برای نوزادان9. بهبود سلامت پوست

محتوای بالای ویتامین A انبه نه تنها برای بینایی مفید است، بلکه مزایای بسیاری برای پوست دارد. خاصیت آبرسانی انبه، باعث نرمی و لطافت پوست می شود. ویتامین C موجود در انبه نیز برای ترمیم پوست مفید است.

روش های گنجاندن انبه در رژیم غذایی کودک

– انبه ای را انتخاب کنید که کاملا رسیده، نرم و بدون الیاف رشته ای باشد (برخی از انواع انبه ها الیاف بلندی دارند). این میوه را پوره کرده و یک قاشق از آن را در هر وعده به کودک بدهید. نیازی به افزودن شکر یا پخت انبه رسیده و نرم نیست. برای دستیابی به غلظت مطلوب، می توانید به پوره انبه آب اضافه کنید.

– پوره انبه را می توان با ماست مخلوط کرد تا رقیق و خوشمزه شود.

– با ترکیب میوه های دیگر مانند موز، گلابی یا هلو همراه با انبه و میکس کردن آن، می توان یک پوره میوه ی مخلوط درست کرد.

– در ماه های گرم تابستان می توان میلک شیک انبه درست کرد.

– به فرنی یا سایر غذاهای کودک می توان پوره انبه اضافه کرد.

– انبه نارس، آب پز و پوره شده در ترکیب با شکر و ادویه های ملایم (پودر زیره و فلفل سیاه)، یک میان وعده عالی برای کودکان نوپا است. این نوشیدنی گیاهی در شمال هند عام پانا (aam panna) نام دارد، بسیار مفید است و در خانه تهیه می شود.

به خاطر داشته باشید که انبه مانند سایر میوه های استوایی می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن کودک شود. البته حساسیت به این میوه خفیف و از نوع بثورات پوستی است. برای اولین شروع تغذیه فرزند خود با انبه، یک قاشق کوچک پوره انبه به او بدهید و تا 3 روز مراقب هرگونه علائم در بدن او باشید. در موارد نادر واکنش آنافیلاکتیک و آلرژی شدید به انبه با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.
انبه (معروف به پادشاه میوه ها) در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد، زیرا سرشار از مواد مغذی است. اگر کودک تان به اندازه کافی بزرگ شده، می توانید این میوه را در وعده های غذایی او قرار داده و با این کار سلامتی را به او هدیه دهید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات