ماهی دادن به نوزاد

1 12,092

ماهی دادن به نوزاد

شما می توانید بعد از شروع غذای جامد که معمولاً در حدود 4 تا 6 ماهگی است، به نوزاد خود ماهی بدهید تا این خوراک خوشمزه، بخشی سالم از رژیم غذایی نوزاد شما باشد. اگر نوزادتان اگزمای مزمن یا حساسیت غذایی دارد، ابتدا با پزشک صحبت کنید.

می توانید با پزشک کودکتان نیز مشورت کنید زیرا ماهی یکی از غذاهای حساسیت زا، با امکان آلرژی بالایی است و بیشتر پزشکان توصیه می کنند ابتدا به نوزاد خود، خوراکی هایی مانند غلات کودک، گوشت پوره شده ، میوه یا سبزیجات بدهید و از همان ابتدا ماهی را آغاز نکنید.

بخش آکادمی اطفال (AAP) در مورد آلرژی و ایمونولوژی می گوید که بیشتر نوزادان – از جمله کودکانی که مبتلا به اگزمای خفیف یا سابقه خانوادگی آلرژی غذایی یا آسم هستند – می توانند بعد از معرفی چند ماده غذایی آلرژی زای کمتر (مانند غلات ، سبزیجات و میوه ها) در صورت عدم ایجاد واکنش آلرژیک؛ ماهی میل کنند.

ماهی دادن به نوزاد

ماهی دادن به نوزادبرخی از نوزادان تا زمانی که دکتر رضایت ندهد، نباید شروع به خوردن غذاهای حساس مانند ماهی کنند. پزشک ممکن است با توجه به موارد زیر ماهی خوردن را تا زمانی دیگر برای نوزاد ممنوع کند:

چنانچه نوزاد دارای اگزمای متوسط تا شدید باشد.

در گذشته یک واکنش آلرژیک اورژانسی به یک ماده غذایی داشته است.

پیش از این به غذایی حساسیت داشته است

توجه داشته باشید که بهتر است که یک ماده ی غذایی حساسیت زا را در خانه به نوزاد خود بدهید و اولین بار آن را در یک رستوران یا مهدکودک به نوزاد ندهید. ابتدا ماده ی غذایی مورد نظر را به نوزادتان بدهید و 3 تا 5 روز صبر کنید؛ این کار به این منظور است که اگر نوزادتان نسبت به آن ماده ی غذایی حساسیت داشت متوجه شوید و بدانید که برای چه واکنش داشته است.

علائم آلرژی و حساسیت غذایی شامل ورم صورت از جمله زبان و لب، بثورات پوستی، خس خس سینه، گرفتگی شکم، استفراغ و اسهال است. اگر نوزاد شما هر یک از علائم گفته شده را نشان داد، خفیف یا شدید بودنش مهم نیست؛ فقط او را سریع نزد پزشک ببرید یا با اورژانس تماس بگیرید.

افزون بر آلرژی، موارد دیگر زیر نیز مهم است و باید به آنها دقت کنید.

ماهی دادن به نوزاد

ماهی دادن به نوزادجیوه:

ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی است، اما انواع خاصی از ماهی حاوی مقادیر زیادی متیل مرکوری است، فلزی که به نظر می رسد در دوزهای بالا برای مغز و سیستم عصبی در حال رشد جنین مضر است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می کند مواردی مانند کوسه، اره ماهی، ماهی خال مخالی شاهی و کاشی ماهی را به نوزاد خود ندهید. ماهی های درنده ی بزرگ نیز دارای بالاترین میزان جیوه هستند و نباید آن ها را به نوزاد داد.

آکادمی اطفال برای پایین آمدن سطح جیوه، به والدین می گوید که در هفته بیشتر از 340 گرم، به نوزاد ماهی ندهید. انواع ماهی هایی که جیوه ی کمی دارند شامل ماهی تن (نه آلباکور یا ماهی “سفید” است که جیوه بالاتری دارند)، سالمون، کاد، گربه ماهی، کفشک ماهی و زغال ماهی.

باکتری ها و ویروس ها:

اطمینان حاصل کنید که ماهی کامل پخته شده تا باکتری ها و ویروس هایی که در ماهی های خام یا پخته نشده رشد می کنند، از بین رفته باشد.

خطر خفه گی:

برای جلوگیری از خفه گی با استخوان و تیغ ماهی، ماهی را پس از پخت با دست کامل ریز کنید و به صورت پوره به نوزاد بدهید.

آیا می توانم به نوزاد تازه متولد شده ام آب یا آب قند بدهم؟

انواع فینگر فود برای نوزاد

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات