ویتامین ث در رژیم غذایی کودک

1 4,293

ویتامین ث برای کودکان

ویتامین ث یک ویتامین حیاتی برای رشد و سلامتی کودک است. در این مقاله همه چیز را درباره ی این ویتامین و نیاز کودک تان به شما توضیح می دهیم و بهترین منابع را نیز معرفی می کنیم، همچنین در خصوص اینکه چطور می توانید از فقر این ویتامین جلوگیری کنید؛ اطلاعاتی را به شما می دهیم.

چرا ویتامین C مهم است؟

ویتامین ث به شکل و ترمیم سلول های قرمز خونی و بافت ها کمک می کند. همچنین به لثه های فرزند شما کمک می کند تا سالم بماند؛ رگ های خونی را تقویت می کند و کبودی ناشی از زمین خوردن و خراش را به حداقل می رساند.

افزون بر این، ویتامین ث به بهبود زخم ها و بریدگی ها کمک می کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند. همچنین برای جذب آهن از منابع غذایی نیز مفید است.

ویتامین ث برای کودکان

ویتامین ث برای کودکانکودک به چه میزان ویتامین ث نیاز دارد؟

سنین 1 تا 3 سال : روزانه 15 میلی گرم

سنین 4 تا 8 سال : روزانه 25 میلی گرم

این ویتامین در بسیاری از غذاها، میوه ها و سبزیجات موجود است به همین خاطر فقر آن نادر است. کودکانی که تغذیه ی سالمی ندارند و میوه ها و سبزیجات تازه را زیاد نمی خورند، شاید به میزان کافی نتوانند ویتامین C جذب کنند. همچنین کودکانی که در معرض دود دست دوم قرار دارند، نیاز به ویتامین ث بیشتری برای ترمیم آسیب های سلولی ناشی از دود سیگار هستند.

اگر نگران این هستید که کودک شما به میزان کافی ویتامین ث دریافت می کند یا خیر، بهتر است از پزشک فرزندتان سوال کنید که آیا کودک شما نیاز به راه های افزایش جذب ویتامین ث دارد یا خیر.

کودک شما لازم نیست هر روز به میزان کافی ویتامین ث از مواد غذایی جذب کند. در عوض، در طول هفته یا روزهای مختلف باید میزان میانگین ویتامین ث را دریافت کند تا بدن او دچار کمبود نشود.

بهترین منابع ویتامین C

میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن بهترین منابع ویتامین ث هستند.

یک چهارم فنجان گواوا : 82.5 میلی گرم

نصف فنجان آب پرتقال : 50 میلی گرم

یک چهارم فنجان فلفل دلمه ای قرمز : 47.5 میلی گرم

یک چهارم فنجان پاپایا: 47.5 میلی گرم

یک چهارم فنجان کیوی: 41 میلی گرم

نصف یک پرتقال متوسط: 30 میلی گرم

یک چهارم فنجان کلم بروکلی : 30 میلی گرم

3 عدد توت فرنگی متوسط : 21 میلی گرم

یک چهارم فنجان گریپ فروت صورتی : 23 میلی گرم

یک چهارم فنجان طالبی: 17 میلی گرم

یک چهارم فنجان انبه : 11 میلی گرم

یک چهارم فنجان اسفناج : 4.5 میلی گرم

یک چهارم فنجان سیب زمینی پخته شده بدون پوست: 3 میلی گرم

یک چهارم فنجان موز : 2 میلی گرم

مقدار ویتامین ث موجود در مواد غذایی، میوه و خوراکی ها متفاوت است.

کودک شما با توجه به سن و اشتهایش ممکن است، مقدار کمتری یا بیشتری را میل کند. با کمک اطلاعات داده شده درباره ی منابع مختلف و میزان ویتامین آنها، می توانید تا حدی میزان دریافتی را تخمین بزنید.

ویتامین ث برای کودکان

ویتامین ث برای کودکانآیا کودک من می تواند مقدار زیادی ویتامین C دریافت کند؟

ویتامین ث محلول در آب است، بنابراین هرگونه اضافی و زیادی آن با ادرار از بدن فرزند شما دفع می شود. با این حال مگادوزها هنوز هم می توانند سبب تهوع، اسهال، سنگ کلیه و گاستریت ( التهاب مخاط معده) شوند.

کودکان 1 تا 3 ساله نباید بیش از 400 میلی گرم ویتامین ث در روز مصرف کنند. کودکان بین 4 تا 8 ساله نیز نباید میزان دریافتی شان از 650 میلی گرم عبور کند.

این حداکثر مقادیری است که متخصصان آن را اعلام کرده اند. بنابراین قبل از اینکه به کودک خود قرص جویدنی ویتامین C یا قرص های جوشان بدهید، به این نکته دقت کنید. برخی از قرص ها حاوی 500 میلی گرم ویتامین ث هستند.

ویتامین ث برای کودکان

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات