از چه سنی به نوزاد و کودک آب بدهیم؟

0 609

آب دادن به نوزاد

همه ما در روزهای گرم تابستان به طور طبیعی به یک لیوان آب خنک احتیاج داریم، به همین دلیل برای برخی از والدین این نگرانی پیش می آید که شاید نوزادشان تشنه باشد و به مقداری آب نیاز داشته باشد. باید بدانید که نوزادان به طور کلی لازم نیست تا 6 ماهگی آب بنوشند.

پیش از 6 ماهگی شیرمادر و شیرخشک آب مورد نیاز بدن نوزادان را تامین می کند و دادن آب به نوزاد می تواند در توانایی جذب مواد مغذی موجود در شیر تداخل ایجاد کند.

پس از 6 ماهگی نیز مصرف آب باید محدود باشد و نباید در دادن آب به کودک افراط کرد. با این حال، پس از رسیدن به سن 1 سالگی، مصرف آب برای کودکان ضروری می شود. در این مطلب به توضیح این که چرا کودکان باید در سال اول زندگی خود به شیر مادر یا شیر خشک متکی باشند، پرداخته شده است.

ایمنی مصرف آب برای کودکان

لازم نیست نوزاد زیر 6 ماهگی آب بنوشد. در این سن نوزادان تمام آبی که برای بدن شان نیاز دارند را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند.

اگر نگران تامین آب بدن فرزند خود در هوای گرم هستید، باید بدانید که شیر مادر در حدود 80 درصد از آب تشکیل شده است. در هوای گرم که فکر می کنید کودک تان به اندازه کافی مایعات دریافت نمی کند، به جای دادن آب به او شیر مادر یا شیرخشک بدهید، این کار باعث تامین بسیاری از مواد مغذی حیاتی می شود.

معده نوزادان به طور کلی کوچک است و با کمی تغذیه مناسب پر می شود، بنابراین آب یا هر چیزی غیر از شیر مادر یا شیر خشک، باعث پر شدن شکم و کاهش میل به شیر خوردن می شود.

دادن آب به نوزادان پیش از 6 ماهگی خطرناک است، زیرا این مسئله می تواند منجر به سوء تغذیه و مسائل مربوط به از شیر گرفتن (زودرس) ناخواسته شود. آب آلوده نیز با خطرات جدی همراه است و می تواند منجر به اسهال یا عفونت شود.

خطرات مصرف زود هنگام آب برای کودک

دادن آب پیش از 6 ماهگی نه لازم است و نه بی خطر. مصرف زودهنگام آب برای نوزادن منجر به مشکلات مختلفی از جمله موارد زیر می شود:

از شیر گرفتن زود هنگام

شیردهی در عرضه و تقاضای شیر اثر می گذارد. بدن مادران بسته به تعداد دفعات شیردهی شیر تولید می کند.

اگر به جای شیر به فرزند خود آب بدهید، ممکن است ناخواسته به بدن خود سیگنال بفرستید که شیر کمتری تولید کند. با گذشت زمان این امر ممکن است منجر به از شیر گرفتن ناخواسته شود.

آب دادن به نوزاد

عفونت

همیشه مصرف آب برای دستگاه گوارش سالم نیست و ممکن است باعث عفونت، بیماری و اسهال در کودک شود.

اسهال مشکل ساز است، زیرا کودک را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد. این عارضه همچنین موجب دفع مواد مغذی موجود در شیر مادر یا شیرخشک قبل از جذب در بدن کودک شده و به طور بالقوه باعث سوء تغذیه می شود.

سوء تغذیه

نوزادان به ویژه در 6 ماه اول زندگی برای رشد مناسب به مواد مغذی موجود در شیر مادر یا شیرخشک نیاز دارند. دادن آب به نوزاد می تواند باعث کاهش اشتها در خوردن شیر شود و از دریافت مقدار مناسب آن جلوگیری کند، این مسئله می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

آب دادن به نوزادان قبل از 6 ماهگی می تواند منجر به مسمومیت با آب و عدم تعادل الکترولیت ها شود، مصرف شیر روزانه را کاهش دهد و مواد مغذی مهم برای رشد را از بین ببرد.

سن و نحوه مصرف آب برای کودکان

در حدود 6 ماهگی، شما می توانید مقادیر کمی آب را در یک فنجان ساده یا نی دار به فرزند خود بدهید ( حتما از فنجان برای آب دادن به کودک استفاده کنید). این کار به کودک کمک می کند تا مهارت های مهم دهانی حرکتی را توسعه دهد و یاد بگیرد که چگونه از فنجان آب بنوشد.

مقدار آب مورد نیاز کودک

با شروع 6 ماهگی، کودک شما می تواند روزانه 0.5 تا 1 فنجان (120 تا 240 میلی لیتر) آب بنوشد. تا 1 سالگی میزان مصرف آب نباید از این مقدار بیشتر شود.

نوزادان به آب احتیاج ندارند، بنابراین مصرف آب برای آن ها بیشتر به خاطر یادگیری استفاده از فنجان است تا آب خوردن. هدف اصلی این است که کودکان نوشیدن آب ترجیحا از فنجان را آموزش ببینند، به طوری که وقتی از شیر گرفته می شوند، بتوانند آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

کودک در سن 1 سالگی، باید روزانه 1 تا 4 فنجان (حدود 240 میلی لیتر تا 1 لیتر) آب بنوشد. کودکان با هم متفاوت هستند، بنابراین برخی از آن ها به 1 فنجان و برخی دیگر به 4 فنجان آب نیاز دارند.

آب دادن به نوزاد

مقدار آب مورد نیاز کودک بر اساس سن

6 ماه تا 1 سال: روزانه 0.5 تا 1 فنجان
1 تا 2 سال: روزانه 1 تا 4 فنجان

خلاصه مطلب

به نوزادان زیر 6 ماه نباید آب داده شود، زیرا آن ها تمام آب مورد نیاز بدن خود را از شیر مادر یا شیرخشک دریافت می کنند . حتی در هوای گرم نیز به نوزاد آب ندهید. در عوض اگر نوزاد به نظر تشنه است، شیر یا شیرخشک بیشتری به او بدهید.

در 6 ماهگی می توانید مصرف آب را برای فرزند خود در حد 0.5 تا 1 فنجان شروع کنید. در این سن هدف از دادن آب به کودک تمرین بلعیدن است. کودک در سن 1 سالگی به آب احتیاج دارد و باید روزانه 1 تا 4 فنجان آب بنوشد.

اگر در مورد مصرف آب برای کودک خود سوال یا نگرانی دارید، با پزشک متخصص کودکان صحبت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات