زمان ایستادن کودک

0 480

زمان ایستادن نوزاد

کودک برای مهارت بلند شدن و ایستادن، عضلات بالاتنه، پاهای در حال رشد و در کل تمام نیروی خود را به یک باره هماهنگ می کند. اولین بار که کودک می ایستد، یکی از زیباترین لحظه ها برای والدین است.

کودک برای بلند شدن باید تقریبا تمام عضلات اصلی خود را به طور همزمان هماهنگ کند، در واقع ایستادن نقطه عطف و مقدمه ای برای راه افتادن است. ایستادن نه تنها برای کودک سرگرم کننده است، بلکه تماشای آن برای والدین نیز جالب و دیدنی است. این مهارت تمرینی عالی برای تقویت عضلات در حال رشد کاوشگران کوچک است.

چه زمانی کودک می ایستد؟

کودک بین 9 تا 12 ماهگی، شروع به بالا کشیدن از وسایل (از مبل گرفته تا پاهای اطرافیان) می کند. مراحل زیر از مقدمات آماده شدن کودک برای ایستادن است:

– به عنوان یک نوزاد، او‌ برای بلند کردن سر لرزان خود تلاش می کند.

– به عنوان یک کودک 2 تا 3 ماهه، او به بلند کردن سر خود در طول تامی تایم (زمان قرارگیری روی شکم) ادامه می دهد. برخی از نوزادان در این مرحله می توانند مقداری از وزن خود را روی پاهای شان تحمل کنند.

– نوزاد در حدود 4 و 5 ماهگی، وقتی که دست‌هایش را به سمت اسباب‌بازی‌ها می‌برد، قوی‌تر و هماهنگ‌ ترمی‌شود و احتمالا می‌تواند پاهایش را روی سطح سختی مانند زمین فشار دهد.

– نوزاد 6 ماهه، به احتمال زیاد کمی بالا و پایین می‌پرد و می‌تواند وزن خود را روی پاهایش نگه دارد. او هنگامی که در آغوش ‌گرفته می شود، به عضلات پایش تمرین می ‌دهد.

نتیجه تمام این تمرینات، تقویت عضلات و دست یابی به مهارت ایستادن است.

به محض این که کودک شروع به ایستادن کرد، زمان خوبی است تا ارتفاع تشکش را پایین بیاورید، زیرا اگر او بتواند خودش را روی نرده تخت بالا بیاورد، ممکن است از آن سقوط کند. از موارد دیگر که باید به آن دقت کرد، این است که وقتی کودک بلند می شود تا بایستد، نمی تواند فورا به تنهایی به حالت نشسته در بیاید. بنابراین، حداقل برای چند تلاش اول، باید خم کردن زانوها و تغییر از حالت ایستاده به نشسته را به او نشان دهید.

اگرچه شاید لازم باشد برای ایستادن دلبندتان کمی بیشتر صبر کنید. برخی از کودکان 10 یا 11 ماهه می توانند برای مدت 1 یا 2 ثانیه به تنهایی بایستند، ولی بیشتر کودکان تا 13 ماهگی به این نقطه عطف نمی رسند و معمولا تا 14 ماهگی بدون حمایت قادر به ایستادن نیستند.

زمان ایستادن نوزاد

روش های کمک به ایستادن کودک

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به یادگیری ایستادن، محدود کردن زمان استفاده از روروئک است. شاید این موضوع برای تان غیرقابل تصور به نظر برسد، زیرا کودک در روروئک در حالت ایستاده قرار می گیرد. اما این وسیله باعث تقویت عضلات مورد نیاز برای راه رفتن نمی شود و کودک نمی تواند به کمک آن تمرین تعادل و ایستادن کند.

در عوض، به فرزندتان فرصت گردش و کنجکاوی دهید و روش های زیر را برای تشویق او به ایستادن امتحان کنید:

مهارت ایستادن را به بازی تبدیل کنید: تعدادی از اسباب‌بازی‌های کودک را روی سطوح در دسترس، مانند کاناپه بگذارید، سپس کوسن‌ها را طوری بچینید که کودک بتواند خود را از آن بالا بکشد و بایستد و در نهایت پیروزمندانه اسباب‌بازی‌هایش را پس بگیرد. (کاناپه برای این بازی بهتر از صندلی است، زیرا واژگون نمی شود). شما با این بازی به کنجکاوی کودک تان پاداش می دهید و در عین حال به او اجازه می دهید تا تمرین کند که به یک باره بالا بکشد و بایستد.

اسباب بازی های ایستاده تهیه کنید: بر خلاف یک روروئک ثابت، میزهای آموزشی برای کمک به ایستادن عالی عمل می کنند و بازی مناسبی برای کودکان هستند. این اسباب‌بازی ها به اندازه‌ای محکم است که بتواند وزن کودک را در حین بالا کشیدن تحمل کند و به اندازه‌ای سرگرم کننده است که او را برای مدتی در حالت ایستاده نگه دارد. به این ترتیب کودک وادار به حرکت در اطراف میز می شود، تا هر قسمت بازی را امتحان کند.

مسیری امن برای کودک ایجاد کنید: هنگامی که کودک شروع به بالا کشیدن از وسایل کرد، وظیفه شما این است که فضای خانه را برای او امن کنید. با پوشاندن لبه ‌های تیز، از کودک محافظت کنید. مبلمان (مانند قفسه‌ها و کابینت‌ها) را به دیوار بچسبانید، تا اگر کودک از آن بالا کشید، واژگون نشود. همچنین برای جلوگیری از لغزش و سر خوردن کودک، وسایلی مانند کاغذ و مجلات لغزنده را روی زمین قرار ندهید.

مراقب پاهای کودک باشید: کودک را پابرهنه نگه دارید یا جوراب یا دمپایی ضد لغزش پای او کنید، تا سر نخورد.

دست کودک را بگیرید: اجازه دهید کودک برای حفظ تعادل خود برای ایستادن دستان شما را بگیرد.

در ابتدا برای ایستادن کودک به او کمک کنید: اگر کودک به مکانی امن (و نرم) برای فرود آمدن نیاز دارد، در حالی که در آغوش تان است، به او کمک کنید تا از مبل یا میز آموزشی بالا بکشد. این کار باعث می شود کودک احساس امنیت کند و بعد از چند روز این حرکت را به تنهایی امتحان کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات