کودک چه مدت پس از ایستادن راه می افتد؟

0 121

شاید پس از دست یابی به مهارت ایستادن، لازم باشد برای راه افتادن کودک حداقل چند ماه صبر کرد. بر اساس مطالعه ای در مجله لنست، میانگین مدت زمان بین ایستادن و راه افتادن کودکان حدود 2 تا 3 ماه است.

به خاطر داشته باشید که نقاط عطف برخی کودکان، از مرحله ایستادن به کروز تا راه رفتن، در یک مسیر مستقیم قرار دارد. درحالی که برخی دیگر روند رشد کندتری دارند و بین مرحله ایستادن و راه افتادن برای مدتی متوقف می شوند و ترجیح می دهند قبل از تاتی کردن، روی مهارت های دیگر کار کنند.

نقطه عطف ایستادن، مانند بسیاری از مهارت های حرکتی مهم، کاملا منحصر به فرد است. هر کودکی سرعت رشد متفاوتی دارد و والدین برای سرعت بخشیدن به برنامه زمانی رشد کودک، تنها باید فرصت هایی ایمن و سرگرم کننده برای تمرین دادن او (در طول زمان بازی) فراهم کنند.

البته اگر فرزندتان هنوز قادر به ایستادن نیست، ممکن است از مشاهده همسالان او که از وسایل بالا می‌ کشند، تعجب کنید. به احتمال زیاد کودک شما روی نقاط عطف دیگری متمرکز است و هنوز به این مرحله نرسیده است.

با این حال اگر در مورد رشد فرزند خود نگران هستید، این موضوع را با پزشک کودکان در میان بگذارید، به ویژه اگر متوجه علائم زیر شده اید:

– اگر کودک را در آغوش بگیرید و او قادر به تحمل وزن خود نباشد: در این مورد، کودک ممکن است تونوس عضلانی مورد نیاز برای ایستادن را نداشته باشد.

– کودک نتواند به تنهایی بنشیند: اگر کودک تا 9 ماهگی نتواند به تنهایی بنشیند یا نیاز به حمایت داشته باشد، ممکن است نشانه ضعف عضلانی او باشد.

– بدن کودک بسیار شل و ول یا سفت به نظر برسد: برخی شرایط می‌توانند بر تونوس عضلانی کودک اثر بگذارند و باعث تاخیر در رشد او شوند.

پزشک کودک را ارزیابی می کند یا بسته به نوع مشکل او را به متخصص فیزیوتراپی ارجاع می دهد. به یاد داشته باشید که درمان و مداخلات پزشکی کودک در صورت نیاز، باید هر چه زودتر انجام شود.

آیا ایستادن زود هنگام به کودک آسیب می رساند؟

این موضوع که بالا کشیدن و ایستادن کودک، باعث پرانتزی شدن پای او می شود، یک باور غلط است. در واقع خیلی خوب است که کودک خود را در حالت ایستاده نگه دارید، زیرا این کار به تقویت عضلات پای او کمک می کند.

بنابراین اگر کودک خیلی زود بایستاد، جای نگرانی ندارد. شاید آن چه در نظر والدین زود است، برای کودک مناسب باشد.

بر اساس یک مطالعه، یکی از مشکلات احتمالی برای کودکانی که پیش از 8 ماهگی می توانند خود را بالا بکشند، این است که آن ها دچار اختلال در خواب شوند. متاسفانه هنگامی که کودک متوجه شود که می تواند در حالت ایستاده قرار گیرد، تخت خواب او مکانی عالی برای تمرین می شود، حتی زمانی که کودک خواب آلود است.

نقاط عطف پس از ایستادن

مدتی پس از این که کودک روی پاهای خود بایستد، می تواند راه برود. او در ابتدا با کمک گرفتن از مبل و دست اطرافیان قدم بر می دارد، سپس می تواند بدون کمک و مستقل راه برود.

کودکان از بازی با اسباب‌بازی هل دادنی مانند سبد خرید یا ماشین چمن زنی کوچک لذت می برند، پشت آن می‌ایستند و آن را هل می‌دهند. این اسباب بازی های چرخدار به کودک کمک می کند راه برود. همچنین باعث حفظ تعادل و تقویت عضلات پای او می شود.

پس از این که کودک به مهارت ایستادن و راه رفتن دست یافت، او به سمت حرکات ماجراجویانه تر حرکت می کند. از سن 18 تا 24 ماهگی، می‌توان انتظار داشت که کودک نوپا از پله ها بالا برود (حتی در حد چند پله) و حتی بدود و در سن 2 سالگی، او می تواند به توپ لگد بزند.

از اولین تلاش‌های کودک تان برای ایستادن لذت ببرید و لحظات زیبای آن را ثبت کنید. ایستادن مانند تمام نقاط عطف سال اول زندگی، خاطره ای شیرین خواهد بود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات