همه چیز درباره افزایش وزن نوزاد تازه متولد شده

0 4,314

وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده

چرا نوزاد تازه متولد شده وزن اضافه می کند؟

پیگیری رشد نوزاد شما چه از نظر قد و چه وزن، حس خوبی را برای رشد مناسب نوزادتان به شما می دهد.

وقتی نوزاد شما با نرخ رشد، وزن اضافه نمی کند، ممکن است مشکلی در رشد او وجود داشته باشد. اگر نوزاد به خوبی تغذیه نشود یا به طور مناسب مواد مغذی را جذب نکند، این مساله رخ می دهد. این موضوع ممکن است به دلیل مشکل در دستگاه گوارش یا سایر موارد پزشکی باشد.

وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده
وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده

پرستاران و مراقبان بهداشتی در مراکز بهداشت می توانند این موضوع را به طور مداوم بررسی کنند و کمک های لازم را به شما ارائه کنند. تغذیه مناسب برای رشد ذهنی و فیزیکی نوزاد شما ضروری است.

وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده

پس از زایمان، پزشک یا پرستار بلافاصله وزن و قد نوزاد را اندازه می گیرند و پس از 24 ساعت نیز مجدد وزن او را اندازه گیری می کنند. پس از آن، معمولا در 10 یا 14 روزگی نوزاد، زمانی که برای اولین بار او را نزد پزشک می برید، نوزاد دوباره وزن می شود و نمودار رشد او شروع به کار می کند.

اگر نوزاد شما در معرض مشکلات سلامتی یا کاهش وزن غیر منتظره یا زردی قرار دارد، شاید مجبور شوید در اوایل بیش از هفته ای یکبار او را نزد پزشک ببرید.

در روزهای اول پس از تولد وزن طبیعی نوزاد چقدر است؟

بیشتر نوزادان سالم و کامل، در روزهای نخست پس از تولد بین 5 تا 10 درصد وزن خود را از دست می دهند.

کاهش وزن در اوایل به دلایلی اتفاق می افتد که نوزادان با مایع اضافی که پس از تولد از بین می رود، متولد می شوند. این کاهش وزن طبیعی است و جای نگرانی ندارد مگر اینکه نوزاد بیش از 10 درصد از وزن خود را از دست بدهد.

وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده

در هفته های اول، افزایش وزن طبیعی نوزاد چقدر است؟

نوزادان معمولا پس از 5 تا 7 روز پس از تولد شروع به افزایش وزن می کنند و اغلب باید به وزن تولد خود یا بالاتر برگردند. گرچه بیشتر نوزادان این روند را دنبال می کنند اما حدود 10 درصد نوزادان تا چند هفته پس از تولد به وزن نرمال می رسند.

بسیاری از عوامل سبب افزایش وزن نوزاد در اولین هفته های زندگی اش می شود، از جمله اینکه شیر مادر چگونه است و نوزاد چقدر شیر می خورد.

چگونه می توانیم متوجه شویم که آیا نوزاد ما به اندازه کافی وزن می گیرد یا خیر؟

بیشتر والدین ترازوی مناسب برای وزن کردن نوزاد در خانه را ندارند، اما خوشبختانه تعداد کثیف شدن پوشک در روز، یک راه خوب برای دریافت این مطلب که آیا وزن نوزاد رو به افزایش است یا خیر.

پوشک مرطوب: در 5 روز اول، شاید نوزاد شما روزانه چند پوشک را کثیف کند و پس از آن، هر روز حداقل 4 پوشک را کثیف کند.

پوشک کثیف شده با مدفوع: در روزهای نخست، برخی از نوزادان ممکن است تنها یک بار در روز مدفوع کنند یا نهایتا دو بار. پس از هفته اول، نوزاد تا پایان ماه اول، روزانه 10 پوشک یا بیشتر را کثیف می کند.

وزن نرمال نوزاد تازه متولد شده

اگر نوزاد پس از تولد، بیش از حد وزن از دست داد یا به اندازه کافی وزن نگرفت چه باید کنیم؟

به طور کلی، پیشنهاد می شود که برای این مساله با پزشک مشورت کنید. اگر پس از هفته اول نگران وزن نوزاد بودید، با پزشک درباره موارد زیر صحبت کنید:

به طور منظم وزن نوزاد را بررسی کنید

توصیه های خاص درباره وزن گیری بیشتر نوزاد

چه زمانی باید مساله را جدی تر بگیرید

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات