مدفوع نوزاد – بخش دوم

0 344

مدفوع نوزاد – بخش اول

چگونه می توان کار کردن شکم نوزاد را تشخیص داد؟

اگر نوزاد هنگام مدفوع کردن غرغر، ناله یا اخم می کند و زور می زند، نگران نباشید. این یک روش معمول دفع در نوزادان است، حتی هنگامی که مدفوع آن ها نرم است، زیرا بدن کوچک آن ها برای دفع خیلی قوی و هماهنگ عمل نمی کند.

رنگ های مختلف مدفوع نوزاد به چه معنا است؟

رنگ، بافت و حتی بوی مدفوع نوزاد، ممکن است دائم دستخوش تغییر شود. محتویات پوشک نوزاد، می تواند سرنخی برای مشکلات احتمالی سلامت او باشد، بنابراین هر مورد غیر عادی را به پزشک کودکان اطلاع دهید.

وجود خون در مدفوع نوزاد به چه معنا است؟

وجود خون در مدفوع نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، می تواند نشانه حساسیت یا آلرژی به ماده ای در رژیم غذایی مادر باشد. به توصیه پزشک متخصص کودکان، در این شرایط سعی کنید مواد غذایی که احتمال مشکل زایی دارد مانند لبنیات، سویا، بادام زمینی، گندم یا آجیل را از رژیم خود حذف کنید تا علت مشکل را بفهمید.

وجود خون در مدفوع نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند، می تواند نشانه حساسیت او به شیر خشک باشد (اگرچه این مسئله به ندرت رخ می دهد). در مورد تغییر شیر خشک با پزشک مشورت کنید.

گاهی اوقات هیچ ارتباطی بین غذاها و علائم آلرژی یافت نمی شود. نوزاد ممکن است دچار شقاق یا شکاف های کوچک در مقعد شده باشد و این عارضه باعث خونریزی او شود. احتمال دیگر این است که نوزاد خون نوک سینه ترک خورده مادر را بلعیده باشد و این خون می تواند از طریق مدفوع خارج شود. متخصص کودکان می تواند این مشکل را حل کند.

ملنا در نوزادان چیست؟

ملنا مدفوع سفت، سیاه یا قیر مانند است. ملنا با مدفوع مکونیوم که در طول 2 تا 5 روز اول تولد رخ می دهد، متفاوت است. ملنا اغلب نشانه خون ریزی در دستگاه گوارش است، که می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. در صورت مشاهده این مورد در پوشک فرزند خود، بلافاصله با متخصص کودکان تماس بگیرید.

با نوزادی که مدفوع نمی کند چه باید کرد؟

یبوست برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، عارضه ای نادر است. اما در هفته های اول تولد، مدفوع کمتر از 1 مرتبه در روز می تواند به معنی تغذیه ناکافی نوزاد از شیر مادر باشد. میزان دفع نوزاد در سن حدود 6 هفته تا 3 ماه، می تواند به 1 مرتبه در روز یا در هر 2 تا 3 روز کاهش یابد. در صورتی که نوزاد بیش از 3 روز متوالی مدفوع نکرد، با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.

فاصله دفعات مدفوع نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، معمولا کمی طولانی تر است. اگر نوزاد بیش از 5 روز مدفوع نکرد، با پزشک مشورت کنید، زیرا این مسئله می تواند نشانه یبوست باشد.

یبوست در نوزادان

حتی نوزادان کوچکی که رژیم غذایی سالمی دارند، نیز ممکن است دچار یبوست شوند. به دفع مدفوع سفت و دردناک یبوست می گویند، خبر خوب این که این مسئله به راحتی قابل درمان است. البته گاهی مواقع الگوی طبیعی دفع به اشتباه یبوست به حساب می آید، گاهی نیز این عارضه به موقع تشخیص داده نمی شود، همیشه برای تایید گمان های خود با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

اسهال در نوزادان

مدفوع مکرر، آبکی و سبزتر از حد معمول می تواند نشانه اسهال در نوزاد باشد. اسهال افزون بر کثیف بودن، می تواند باعث کم آبی بدن نوزاد شود. دفع اجابت مزاج بیش از حد همچنین می تواند باعث اذیت نوزاد و بثورات پوستی ناشی از پوشک شود. همیشه برای تشخیص دقیق این عارضه با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

اسهال در نوزادان مشکلی بسیار شایع و تحت تاثیر تغذیه نوزاد و رژیم غذایی مادر (در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر) است. قبل از این که از دیدن پوشک کثیف فرزندتان وحشت کنید، به تغذیه او توجه ویژه داشته باشید.

زمان تماس با پزشک

الگوی دفع مدفوع نوزادان با یکدیگر متفاوت است. پوشک نوزاد ممکن است در روز 5 بار (یا بیشتر)، یا در طول 3 روز تنها 1 بار کثیف شود. این مسئله کاملا طبیعی است. تا زمانی که مدفوع نوزاد نرم باشد، او یبوست ندارد. ولی در صورت مشاهده علائم زیر، حتما با پزشک تماس بگیرید:

– نوزاد تغذیه شده با شیر مادر، بیش از 3 روز مدفوع نکند.

– نوزاد تغذیه شده با شیر خشک، بیش از 5 روز مدفوع نکند.

مدفوع نوزاد سفت و سنگ ریزه مانند یا بسیار غلیظ تر از کره بادام زمینی باشد.

– مدفوع نوزاد شل یا آبکی باشد یا در پوشک او مخاط مشاهده شود که می تواند نشانه اسهال باشد.

– مدفوع نوزاد قرمز یا سیاه باشد که می تواند نشانه خون ریزی باشد.

– مدفوع نوزاد سفید یا خاکستری باشد که می تواند نشانه مشکلات کبدی باشد (اگر چه این مسئله ممکن است به دلیل مواردی مانند حساسیت به لبنیات، مشکلات معده یا داروهای مصرفی خاص، خیلی جدی نباشد).

اگر هنوز در مورد سلامت نوزاد خود مطمئن نیستید، عکسی از مدفوع او بگیرید و به پزشک نشان دهید. به احتمال زیاد جای نگرانی نیست. در صورت وجود علائم نشان دهنده بیماری در نوزاد، پزشک متخصص کودکان قادر به تشخیص آن خواهد بود.

مدفوع نوزاد – بخش اول

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات