جدول وزن گیری نوزاد – بخش اول

1 25,447

والدین معمولا نگران وزن گیری نوزاد هستند و ذهن شان درگیر مواردی همچون طبیعی بودن وزن و میزان رشد او است.

جدول وزن گیری بهترین معیار برای ارزیابی رشد کودکان است. شما با استفاده از این جدول می توانید با خیالی آسوده میزان رشد فرزند خود را بررسی کنید.

جدول وزن گیری نوزاد دختر

جدول وزن گیری نوزاد دخترجدول وزن گیری نوزاد پسر
جدول وزن گیری نوزاد پسر

این جدول مورد تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دارای اهداف آموزشی است. نباید از این جدول به عنوان جایگزین متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده کرد. در صورتی که والدین نگران سلامت فرزند خود هستند، باید با پزشک متخصص نوزادان صحبت کنند. در ادامه مطلب نکاتی پیرامون نحوه وزن گیری و علت رشد نامناسب نوزادان ارائه شده است.

چگونه پزشکان از نمودار وزن گیری نوزاد استفاده می کنند؟

پزشک در هر چکاپ، ابتدا قد و وزن نوزاد را اندازه گیری کرده، سپس این اعداد را در یک نمودار ثبت می کند. او از این طریق میزان رشد نوزادان را با توجه سن آن ها ارزیابی می کند.

رشد هر نوزاد متفاوت است و همه نوزادان همیشه روی یک نمودار وزنی قرار نمی گیرند. تا زمانی که روند رشد پیوسته و روی نمودار باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در واقع مهم وزن گیری های قبلی و روند افزایش وزنی است که نوزاد دنبال می کند. بنابراین سلامت نوزاد با توجه به وزن تولد و وزن گیری های قبلی او بررسی می شود.

الگوی رشد نوزدان تغذیه شده با شیر مادر و شیر خشک

وزن گیری نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، با نوزادانی که شیر خشک می خورند متفاوت است.

– روزهای 1 تا 3 : در ابتدای تولد نوزادانی که شیر مادر می خورند، حدود 7 درصد از وزن خود را از دست می دهند. در حالی که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، تقریبا 3.5 درصد کاهش وزن دارند.

– 0 تا 3 ماهگی: نوزادان پس از چند روز اول زندگی، الگوی رشد سریع خود را از سر می گیرند. به گونه ای که در ابتدا نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، از سایر همسالان خود که شیر خشک می خورند، پیشی می گیرند.

– 3 تا 12 ماهگی: نوزادانی که شیر خشک می خورند به محض نزدیک شدن به 3 ماهگی، به وزن نوزادان تغذیه شده با شیر مادر می رسند و حتی از آن ها پیشی می گیرند.

تا چندی پیش، بسیاری از نمودارهای رشد مسئله تفاوت وزن گیری نوزادان با شیر مادر یا شیر خشک را نشان نمی دادند. سرانجام در سال 2016، مرکز کنترل بیماری (CDC) نمودارهای خود را تغییر داد تا الگوهای رشد کودکان شیرخوار را بهتر نشان دهد. (نکته: جدول تعاملی بالا بر اساس نمودارهای وزن گیری نوزاد سازمان بهداشت جهانی (WHO) تهیه شده که مربوط به تغذیه با شیر مادر است، زیرا در دنیا بیشتر مادران شیرده هستند).

متاسفانه بسیاری از پزشکان متخصص نوزادان همچنان از نسخه قدیمی نمودارهای مرکز کنترل بیماری پیروی می کنند، در صورتی که وزن گیری نوزادی بر این اساس نباشد، موجب سردرگمی می شود. این مسئله همچنین ممکن است باعث تجویز مکمل غیرضروری با شیر خشک، غذای کمکی زودهنگام و در موارد شدید قطع کامل شیردهی شود.

وزن گیری کم کودک در نمودار رشد

لزوما کم بودن وزن نوزاد، به معنی وجود مشکل نیست. میانگین وزن گیری نوزادان در حد متوسط است. در واقع نیمی از نوزادان بین صدک 25 و 75 (پایین تر از محدوده “نرمال”) قرار می گیرند و کاملا طبیعی هستند.

منحنی رشد منحصر به فرد کودک، نشانه سلامتی او است و باید به آن توجه کرد. اگر وزن نوزاد در صدک 25 باشد و سپس افت کند، این امر ممکن است نگران کننده باشد. ولی در صورتی که وزن نوزاد در صدک 3 با رشد پیوسته باشد، احتمالا جای نگرانی وجود ندارد.

مطابقت قد نوزاد با وزن او

همه نوزادان کوتاه و لاغر یا بلند و چاق نیستند، بلکه برخی بلند و لاغر یا کوتاه و چاق هستند. به این معنی که نوزاد می تواند از نظر وزن در صدک 50 و قد در صدک 12 قرار بگیرد و رشد او کاملا طبیعی باشد.

وزن متوسط نوزاد در هنگام تولد

در هنگام تولد وزن نوزاد دختر به طور میانگین 2.3 تا 4.4 کیلوگرم است، در حالی که متوسط وزن نوزاد پسر 2.3 تا 4.6 کیلوگرم است.

صدک 50 (درست در وسط منحنی)، برای دختران حدود 3.2 کیلوگرم و برای پسران 3.3 کیلوگرم است.

میزان افزایش وزن نوزاد در ماه اول

بر اساس یک پژوهش، نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، به طور متوسط در سه روز اول حدود 7 درصد و نوزاد تغذیه شده با شیر خشک 3.5 درصد از وزن هنگام تولد خود را از دست می دهد. در مواردی که بیش از 10 درصد از وزن نوزاد کم شده است، باید به پزشک متخصص کودکان و مشاور شیردهی مراجعه کرد تا از تغذیه کافی او اطمینان حاصل شود.

هرگونه کاهش وزن نوزاد باید در طی دو هفته پس از تولد جبران شود. به گفته دکتر جی گوردون متخصص کودکان، وزن نوزاد به طور متوسط در ماه اول 240 گرم در هفته افزایش می یابد.

جدول وزن گیری نوزاد – بخش دوم

2.5 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات