تامی تایم (زمان قرارگیری روی شکم)

0 2,101

تامی تایم (زمان قرارگیری روی شکم) به نوعی اولین تمرین نوزاد در نظر گرفته می شود. نوزادان واکنش های مختلفی نسبت به خوابیدن روی شکم نشان می دهند. بسیاری از آن ها تا زمانی که عضلات لازم برای بلند کردن سر خود را به دست نیاورند، از تامی تایم و افتادن روی زمین با صورت، متنفر هستند (و با عصبانیت جیغ و داد می کنند تا اعتراض خود را اعلام کنند). بعضی از نوزادان به نظر عاشق این حالت هستند و برخی دیگر نیز نسبت به آن بی تفاوت هستند.

تامی تایم باعث تقویت مهارت های حرکتی، مانند چهار دست و پا رفتن می شود. در ادامه با زمان تامی تایم، چگونگی انجام آن و راهکارهایی برای تشویق نوزادان به تامی تایم آشنا می شوید.

تامی تایم چیست؟

به قرار گرفتن نوزاد روی شکم به اصطلاح تامی تایم می گویند. این مهارت به نوزادان کمک می کند تا عضلات لازم برای بلند کردن سر و در نهایت نشستن، چهاردست و پا رفتن و راه رفتن را توسعه دهند. به یاد داشته باشید که نوزاد باید همیشه در هنگام تامی تایم، بیدار و تحت نظارت والدین باشد.

زمان شروع تامی تایم

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که نوزادان از همان روزی که از بیمارستان به خانه می‌آیند، تامی تایم را شروع کنند.

مدت زمان تامی تایم

دلبند خود را تشویق کنید تا در مجموع 15 دقیقه هر روز تحت نظر شما روی شکم خود قرار گیرد (یا 2 تا 3 جلسه در روز به مدت 3 تا 5 دقیقه). با بزرگ تر شدن نوزاد مدت زمان طولانی تری او را روی شکمش بگذارید، زیرا در این صورت او برای تقویت شکم خود به زمان بیشتری نیاز دارد.

تامی تایمنحوه انجام تامی تایم

– زمان ایده آل برای تامی تایم، پس از بیدار شدن نوزاد از خواب یا تعویض پوشک است.

– قسمت کوچکی از زمین را تمیز کنید. نوزاد را روی یک پارچه به شکم قرار دهید.

– اطراف نوزاد را با چند اسباب بازی جذاب پر کنید.

– 2 تا 3 بار در روز به مدت 3 تا 5 دقیقه، نوزاد را روی شکم قرار دهید.

– جلسات تامی تایم را به تدریح طولانی تر و مکرر کنید.

– هرگز نوزاد را روی شکم نخوابانید. تامی تایم در حالت خوابیده یک عامل خطر مهم برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است.

نگران هستید که نوزادتان به دلیل خوابیدن به پشت، سرش صاف شود؟ جای نگرانی وجود ندارد، بیشتر نقاط صاف سر با بزرگ تر شدن نوزاد گرد می شوند. افزون بر تامی تایم، می توان جهت خواب نوزاد را نیز تغییر داد (دلبندتان را هر هفته در یک حالت مخالف در تخت خواب قرار دهید). از قرار دادن نوزاد برای زمان طولانی در بالش‌، تاب‌، صندلی‌ ماشین و کریر (که فشار بیشتری بر پشت سر او وارد می‌کند)، خودداری کنید.

راه‌هایی برای کمک به تامی تایم

– رو به رو یا پهلو به پهلوی دلبندتان روی زمین دراز بکشید، با او صحبت کنید و یک اسباب بازی ویژه برای سرگرمی به او بدهید.

– یک آینه نشکن در مقابل نوزاد قرار دهید تا بتواند چهره جذاب خود را ببیند. موقعیت آینه را از مقابل نوزاد به سمت دیگر تغییر دهید.

– نوزاد را با اسباب‌بازی‌های سرگرم کننده ترغیب کنید. اسباب بازی ها را به صورت دایره ای در اطراف نوزاد پخش کنید، تا او وسوسه شود که به آن ها برسد، این کار به رشد ماهیچه های مختلف لازم برای نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه افتادن کودک کمک می کند.

– هنگامی که نوزاد تامی تایم را شروع کرد، برای حمایت بیشتر زیر سینه و بازوی او بالش شیردهی قرار دهید. سپس به تدریج این وسایل را کنار بگذارید.

– به پشت دراز بکشید و نوزاد را روی شکم خود قرار دهید یا در یک حرکت “پرس سینه” اصلاح شده، نوزاد را بالای سر خود بیاورید.

فواید تامی تایم

تامی تایم فواید زیادی برای نوزادان بیدار دارد. از جمله مزایای این حرکت عبارت است از:

– از صاف شدن پشت سر نوزاد جلوگیری می‌کند.

– به نوزاد اجازه می‌دهد با عضلاتی متفاوت از عضلات پشت سرش کار کند. حرکت شنا (پوش آپ) باعث تقویت عضلات بازو، شانه‌، قسمت بالایی پشت و گردن نوزاد می‌شود. در نهایت او قادر به بلند کردن سر خود می شود.

– زمینه را برای مهارت‌های حرکتی مانند غلتیدن، نشستن و چهار دست و پا رفتن فراهم می‌کند.

تامی تایم

تامی تایمراهکارهایی برای تشویق نوزادانی که از تامی تایم متنفر هستند

بسیاری از نوزادان در ابتدا از تامی تایم متنفرند، اما کم کم به این حالت عادت می کنند و گاهی حتی از آن لذت می برند. قرار گرفتن روی شکم به نوزاد کمک می کند تا عضلات مورد نیاز برای بلند کردن سر خود را به کار گیرد. با انجام روش های زیر تامی تایم را به تجربه ای شیرین برای نوزادان تبدیل کنید:

– چندین دوره کوتاه مدت در روز تامی تایم را امتحان کنید. برای شروع 1 تا 2 دقیقه در روز کافی است. با تمرین بیشتر، زمان تامی تایم را طولانی تر کنید.

– موقعیت خود را تغییر دهید. جابجایی و محیط جدید باعث ترغیب نوزاد به تامی تایم می شود.

– پاهای نوزاد را ماساژ دهید، این کار باعث تشویق او به تامی تایم می شود.

– حضور یک همسال می تواند تامی تایم را برای نوزاد جالب تر کند، زیرا او با دوست خود زمان بیشتری به بازی می پردازد. البته در این صورت باید مراقب هر دوی آن ها باشید.

تامی تایم نوزادان را برای مراحل هیجان انگیز رشد آماده می کند. در 3 ماهگی، بیشتر نوزادان می توانند سر خود را 45 درجه بلند کنند (تکیه به ساعد). یک ماه بعد آن ها می توانند سر خود را 90 درجه بچرخانند و در حدود ۹ ماهگی، بسیاری از کودکان چهار دست و پا رفتن را شروع می‌کنند (اگر چه زمان این حرکت برای هر کودک متفاوت است). پس حواستان به دلبندتان باشد و خیلی زود تامی تایم را شروع کنید!

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات