لکه های پوستی (ملاسما) پس از زایمان

0 145

لکه های بارداری معمولا چند ماه پس از زایمان رفع می شوند. با این حال قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، استفاده از ضد آفتاب و کرم های صورت، تغییر داروهای ضد بارداری (هورمونی) و مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص پوست، به کاهش ملاسما کمک می کند.

زمان بهبود لکه های پوستی

پس از زایمان هرگونه لکه تیره ای که در دوران بارداری ایجاد شده معمولا طی چند ماه محو می شود. این تغییرات رنگ پوست معروف به ملاسما (گاهی کلوآسما نیز نامیده می شود)، اغلب با بازگشت هورمون ها به سطح طبیعی و متوقف شدن تولید رنگدانه های پوست یا ملانین، شروع به از بین رفتن می کنند.

لینا نیگرا یا خط تیره روی شکم (linea nigra)، هر گونه کک و مک یا لکه های ارثی که در دوران بارداری تیره تر می شود نیز به تدریج با گذشت زمان برطرف می شود.

با این حال در صورتی که مستعد این تغییرات رنگدانه ای باشید، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن می تواند منجر به تشدید یا بازگشت ملاسما شود.

ملاسما می تواند در همه انواع پوست ایجاد شود، اما در خانم های با پوست تیره شایع تر است.

درمان ملاسما

ملاسما مضر نیست، بنابراین نیاز به انجام هیچ اقدامی ندارد. اما در صورتی که از ظاهر خود ناراضی هستید، با انجام چند روش به راحتی می توانید از بروز لکه های بارداری جلوگیری کرده یا آن را به حداقل برسانید:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

دور ماندن از نور مستقیم خورشید مطمئن ترین راه برای بازگشت رنگ طبیعی پوست به حالت عادی است، زیرا قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) باعث ایجاد یا تشدید ملاسما می شود.

هر روز حتی زمان هایی که هوا آفتابی نیست، از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع (که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می کند) با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. بنا به هشدار آکادمی پوست آمریکا، پوست حتی در روزهای ابری سال در معرض مقدار قابل توجهی از اشعه ماوراء بنفش قرار دارد. استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مهم است، حتی اگر رنگ پوست تیره باشد. اگرچه پوست تیره به سرعت دچار آفتاب سوختگی نمی شود، اما ملانین اضافی (رنگدانه) در پوست های تیره (دارای SPF) برای محافظت در برابر اشعه مضر UV کافی نیست.

بنابراین حتی اگر قصد ندارید زمان زیادی را در بیرون از خانه بگذرانید، هر روز به عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر بیرون از منزل هستید در طول روز هر 2 ساعت یکبار ضدآفتاب را روی پوست خود اعمال کنید.

اگر رنگ پوست بازوی تان تغییر کرده است، زمانی که خارج از خانه هستید کلاه لبه دار استفاده کنید و همچنین پیراهن آستین بلند بپوشید. مدت زمان قرارگیری در معرض نور خورشید به ویژه بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر (بیشترین شاخص UV ) را محدود کنید و از سالن های برنزه اجتناب کنید.

با پوست خود ملایم باشید

از محصولات مراقبتی مخصوص پوست های حساس از جمله پاک کننده های ملایم و کرم های صورت استفاده کنید. محصولاتی که پوست را تحریک می کنند باعث تشدید ملاسما می شوند.

تغییر داروهای ضد بارداری

محصولات ضد بارداری حاوی استروژن، مانند قرص ضد بارداری، حلقه واژینال و چسب ضدبارداری می توانند باعث ایجاد ملاسما شوند یا وضعیت را برای برخی از زنان بدتر کنند.

برای جلوگیری از بارداری به دنبال روش های جایگزین دیگر از جمله قرص های ضد بارداری پروژسترون (مینی پیل)، دستگاه داخل رحمی آی یو دی (IUD)، کاشت کپسول ضد بارداری، آمپول مدروکسی پروژسترون (Depo Provera) یا روش های غیرهورمونی مانند دیافراگم باشید.

درمان های پزشکی ملاسما

اگر همچنان تا یک سال پس از زایمان لکه های پوستی باقی ماند و بهبود نیافت، با متخصص پوست در مورد گزینه های درمان ملاسما مشورت کنید. پزشک ممکن است یک کرم روشن کننده (مانند هیدروکینون)، یک داروی موضعی حاوی ترتینوئین (مانند رتین A)، یک لایه بردار شیمیایی (مانند آزالائیک اسید) یا ترکیبی از درمان های موضعی را تجویز کند. در موارد نادر متخصص پوست از لیزر برای روشن کردن مناطق آسیب دیده از ملاسما استفاده می کند.

حتما در صورت شیردهی یا قصد بارداری مجدد، پزشک را در جریان بگذارید. همین طور همیشه قبل از استفاده از دارو یا درمان های بدون نسخه، با پزشک مشورت کنید.

از هر روشی که استفاده می کنید، منتظر نتایج فوری نباشید. بهبودی ملاسما ممکن است چند ماه طول بکشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات