آیا بارداری با IUD ممکن است؟

2 6,905

علائم بارداری با آی یو دی

باردار شدن با وجود دستگاه داخل رحمی (IUD) خیلی شایع نیست، اما به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. در این مطلب علائم و پیامدهای بارداری با IUD را کسب خواهید کرد.

دستگاه داخل رحمی (IUD) یکی از محبوب ترین و مطمئن ترین اشکال پیشگیری از بارداری است. لانالی سام متخصص زنان زایمان در فورت لادردیل می گوید: “آی. یو. دی 99.7 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است.” این مسئله خیلی به ندرت پیش می آید و شایع نیست که زنی با IUD باردار شود. اما من همیشه به بیمارانم می گویم در این کره خاکی در هر یک میلیون نفر یک نفر استثنا وجود دارد. مواردی وجود دارد که فردی با در دست داشتن IUD باردار می شود.”

آنچه شما باید در مورد علائم بارداری با IUD و عوارض آن بدانید، در ادامه آمده است.

علائم بارداری با آی یو دی

علائم بارداری با آی یو دیآیا با وجود IUD فرد پریود می شود؟

آیا عقب انداختن یک دوره قاعدگی با وجود آی یو دی جای نگرانی دارد؟ کریستینا پرز متخصص زنان در هوستون می گوید، ناراحت نشوید، زیرا حدود 25 درصد از زنان هنگام استفاده از آی.یو.دی هورمونی میرنا (نوعی IUD که از هورمون پروژسترون برای جلوگیری از بارداری استفاده می کند) عادت ماهانه نمی شوند.

نوع دیگر آی.یو.دی غیرهورمونی به نام پاراگارد برای جلوگیری از بارداری به مس متکی است. دکتر پرز می گوید: ” IUD پاراگارد هیچ هورمونی ندارد”، بنابراین اگر از آن برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنید، باید تا زمان بارداری عادت ماهانه شوید.

علائم بارداری با آی یو دی

علائم بارداری با آی یو دی معمولاً مانند علائم بارداری طبیعی از جمله حساسیت پستان، حالت تهوع و خستگی است. اگر چنین علائمی را تجربه کرده اید و عادت ماهانه نشده اید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا بارداری تان مشخص شود.

خارج کردن آی یو دی در اوایل بارداری به دلیل برخی ملاحضات پزشکی ضروری است. تست بارداری خانگی ممکن است مانند آزمایش خون، بارداری را خیلی زود نشان ندهد، بنابراین فرد باید برای تایید بارداری به پزشک مراجعه کند و آزمایش خون بدهد.

علائم بارداری با آی یو دیعلائم بارداری با آی یو دی

خطرات بارداری با دستگاه آی یو دی

بارداری زنان با IUD، خطرات و عوارض خاصی به همراه دارد. دکتر سام می گوید: “اگر با وجود بارداری، آی یو دی در جای خود باقی بماند 50 درصد احتمال سقط بیشتر می شود، بنابراین توصیه می شود روند بارداری ادامه یابد و آی یو دی برداشته شود.” هر چند حتی در صورت خارج کردن IUD ، احتمال سقط 25 درصد است، بنابراین پزشک باید حتما در جلسه معاینه بارداری وضعیت IUD را از نزدیک بررسی کند.

احتمال حاملگی خارج رحمی با وجود بارداری با آی یو دی در داخل رحم فرد زیاد است. در این نوع بارداری تخمک بارور شده در جایی خارج از رحم (معمولاً لوله های فالوپی) لانه گزینی می کند. حاملگی های خارج رحمی تقریباً با سقط جنین به پایان می رسد و برای جلوگیری از آسیب دائمی به سیستم تولید مثل زن، باید سریعاً درمان شود. پزشک با آزمایش خون، معاینات لگن و سونوگرافی بارداری خارج رحمی را تشخیص می دهد و در صورت وجود این نوع حاملگی، درمان دارویی یا جراحی را توصیه می کند.

باردار شدن پس از برداشتن IUD

اگرچه احتمال بارداری با IUD خیلی کم است، اما به محض خارج کردن دستگاه، قدرت باروری فرد به حالت قبل بر می گردد و احتمال بارداری بسیار زیاد است. (اگر قصد بارداری دارید، این برای تان خبر خوبی تلقی می شود، در غیر این صورت یک اخطار به موقع است!)

اگر تصمیم دارید باردار شوید، به دکتر زنان خود مراجعه کنید تا آی یو دی را خارج کند و اقدام به بارداری کنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند برای اقدام به بارداری سه ماه دست نگه دارید، صبر کنید و به بدن تان زمان دهید تا به چرخه قاعدگی عادی خود برگردد. این کار به چرخه تخمک گذاری و باروری فرد کمک می کند. اما طبق گفته دکتر پرز فرد، معمولا یک ماه بعد در آوردن دستگاه و اقدام به بارداری، تخمک گذاری می کند و تست حاملگیش مثبت می شود.

مترجم: محدثه محمدی

4 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات