سنجش باروری

0 137

ارزیابی استاندارد باروری شامل معاینات بدنی و تاریخچه پزشکی و جنسی هر دو شریک زندگی است. مردان تحت تجزیه و تحلیل مایع منی قرار می گیرند که تعداد اسپرم و حرکت و ساختار اسپرم را ارزیابی می کند. “ما به درصد در حال حرکت و نحوه حرکت آنها نگاه می کنیم، آیا نطفه کند است؟ آیا سرگردان است؟” Robert G. Brzyski، دانشیار زنان و زایمان و مدیر بخش غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو می گوید: “اغلب ، شناسایی دلیل خاصی برای اختلال اسپرم امکان پذیر نیست.” “اما تشخیص جدیدی وجود دارد که اسپرم بسیار کم یا عدم اسپرم ممکن است مربوط به ژنتیک باشد، یک ناهنجاری در کروموزوم Y.”

برای خانم ها ، پزشکان ابتدا بررسی می کنند که آیا تخمک گذاری اتفاق می افتد یا خیر. این می تواند از طریق آزمایش خون که هورمون ها ، معاینات سونوگرافی تخمدان ها یا کیت آزمایش خانگی تخمک گذاری را تشخیص می دهد ، تعیین و کنترل شود. برزیسکی می گوید: “یک قاعده قاعدگی نامنظم می تواند ما را به یک مشکل تخمک گذاری مشکوک کند ، اما همچنین ممکن است یک خانم با قاعدگی منظم دارای اختلال تخمک گذاری باشد.”

اگر خانمی تخمک گذاری کند ، پزشکان سپس به یک آزمایش استاندارد موسوم به هیستروسالپینگوگرام ، نوعی اشعه ایکس از لوله های رحمی و رحم می روند. این آزمایش شامل قرار دادن محلول رنگی رادیوگرافی در حفره رحم است. چندین اشعه ایکس گرفته می شود. اگر لوله های رحمی باز باشد ، رنگ از طریق لوله ها جریان می یابد و در حفره شکم قابل مشاهده است. اگر لوله های رحمی مسدود شود ، بسته به محل انسداد ، رنگ در رحم یا لوله های رحمی حفظ می شود. به طور ناگهانی ، در سال 2019 ، FDA تکنیکی را با استفاده از کف با سونوگرافی برای بررسی لوله های رحمی تصویب کرد.

آزمایش اسپرم و تفسیر آن

لاپاراسکوپی چیست؟

13 پوزیشن رابطه جنسی مناسب برای بارداری سریع

سایر آزمایشات به پزشکان اطلاعات بیشتری می دهد. به عنوان مثال ، سونوگرافی می تواند برای بررسی ساختارهای تولید مثل زنان استفاده شود. هیستروسونوگرافی نوعی سونوگرافی پیچیده تر است که شامل قرار دادن آب نمک (شور) در رحم در طی معاینه سونوگرافی است. برزیسکی می گوید: “این مسئله بیشتر از آنچه سونوگرافی منظم از واژن نشان می دهد ، ناهنجاری های ساختاری را نشان می دهد.” یکی از ناهنجاری هایی که هیستروسونوگرافی ممکن است شناسایی کند، تومورهای فیبروم است که ممکن است شکل حفره رحم را تحریف کند. همچنین روشی به نام sonoHSG با استفاده از نمک و حباب های هوا وجود دارد که حفره رحم و همچنین لوله های رحمی را ارزیابی می کند.

یک روش جراحی به نام لاپاراسکوپی همچنین به پزشکان امکان می دهد تخمدان ، رحم ، لوله های رحمی و حفره شکم را بررسی کنند. این شامل قرار دادن یک تلسکوپ فیبر نوری در شکم است. یکی از مزایای لاپاراسکوپی این است که به پزشکان امکان می دهد بیماری هایی مانند آندومتریوز را تشخیص داده و درمان کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سلول های رحم به بافت خارج از رحم متصل شوند. چسبندگی ، اتصال غیر طبیعی بین دو سطح داخل بدن نیز می تواند از این طریق درمان شود.

پزشکان می توانند با اندازه گیری سطح هورمون ها و مشاهده واکنش تخمدان ها به درمان های مختلف باروری ، میزان ذخیره تخمدان را ارزیابی کنند. این کمک می کند تا در دسترس بودن تخمک ها و احتمال حاملگی سالم ارزیابی شود. برزیسکی می گوید: “برخی از زنان 35 ساله بارور هستند در حالی که برخی دیگر به دلیل تخلیه تخمک ها بارور نیستند.” “در دهه گذشته ، ما فهمیدیم که این می تواند از طریق آزمایش خون در روز سوم چرخه قاعدگی بررسی شود. اگر تعداد طبیعی باشد ، تضمین کننده باروری نیست. اما اگر اعداد غیر طبیعی باشد ، ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد. حداکثر 20٪ از زنانی که به دنبال مراقبت از ناباروری هستند ، آزمایش ذخیره تخمدان غیرطبیعی دارند. ” همچنین آزمایشاتی وجود دارد که نحوه تعامل اسپرم و تخمک را ارزیابی می کند و همچنین اینکه آیا هر یک از طرفین در حال تولید آنتی بادی برای اسپرم هستند یا خیر. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن زن یا مرد اسپرم را به عنوان چیزی خارجی تشخیص داده و به آن حمله می کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات