نفخ نوزاد – بخش اول

0 194

پدرو مادرهایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، ممکن است از شنیدن صداهای بلندی که از شکم دلبندشان می شنوند، شگفت زده شوند. نوزادان به طور طبیعی نفخ شکم می کنند که این مشکل برای برخی ناخوشایندتر است.

تشخیص نفخ در نوزادان کار سختی است، زیرا آن ها نمی توانند مشکل خود را بیان کنند. شناختن علائم نفخ شکم به درمان موثر کمک می کند. در این مطلب با علائم شایع، دلایل و بهترین روش های تسکین مشکل نفخ در نوزادان آشنا خواهید شد.

علت نفخ نوزاد

اگر نوزاد شما نفخ دارد، متوجه خواهید شد که او پس از خروج گاز احساس بهتری پیدا می کند. نفخ شکم در نوزادان مشکل شایعی است که اغلب بلافاصله یا با گذشت چند هفته از تولد شروع می شود.

خوشبختانه مشکل نفخ بیشتر نوزادان در سن 4 تا 6 ماهگی برطرف می شود، اگرچه بهبودی برخی کمی طولانی تر است.

سیستم گوارش نابالغ و بلعیدن هوا در هنگام شیر خوردن، از دلایل شایع نفخ نوزادان به حساب می آیند. یکی دیگر از علت های این عارضه آلرژی است، برخی از نوزادان حساسیت هایی دارند که تحت تاثیر رژیم غذایی مادر شیرده یا نوع خاصی از شیر خشک قرار می گیرد.

علائم و نشانه های نفخ نوزاد

گریه نوزادان دلایل مختلفی دارد، با شناخت علائم نفخ در نوزادان می توان به تشخیص و درمان موثر کمک کرد. نشانه های شایع نفخ در نوزادان عبارت است از:

– نوزاد یک ساعت یا بیشتر در روز گریه می کند و نا آرام است، این مسئله طبیعی است و می تواند نشان دهنده هوای جمع شده در معده نوزاد باشد، که ناشی از سیستم گوارش ضعیف و توسعه نیافته او است. اما در صورتی که نوزاد هر روز این علائم را داشته باشد و تغییری در بهبودی او حاصل نشود، باید با متخصص کودکان مشورت کرد.

– نوزاد اغلب اوقات بدخلق و بهانه گیر است که می تواند ناشی از نفخ شدید باشد، که به درمان و کمک بیشتری نیاز دارد. گازی که باعث دردهای شدید می شود، اغلب فراتر از نفخ طبیعی نوزاد است.

– نوزاد خوب غذا نمی خورد یا نمی خوابد، مشکل در خواب یا تغذیه می تواند دلایل زیادی داشته باشد، که یکی از آن نفخ است (به ویژه اگر با علائم دیگر همراه باشد). برای تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنید.

– صورت نوزاد در زمان گریه کردن قرمز می شود و او به نظر درد دارد.

– نوزاد به خود می پیچد و پاهایش را به داخل شکم جمع می کند، به ویژه زمانی که بی قرار است.

آروغ نوزاد

دلایل نفخ نوزاد

نفخ نوزاد چندین علت احتمالی دارد:

– بلعیدن هوا هنگام تغذیه یا گریه که در نوزادان بسیار شایع و طبیعی است.

– دستگاه گوارشی نابالغ که باعث می شود غذا به طور کامل در روده تجزیه نشود.

– حساسیت شدید به نوع خاصی از شیر خشک یا رژیم غذایی مادر یا آلرژی غذایی (هر چند این مورد بسیار نادر است)

بهترین درمان برای تسکین نفخ نوزاد

برای رفع نفخ نوزاد چند راه حل وجود دارد، با انجام روش های ساده زیر می توان نوزاد مبتلا به نفخ را آرام کرد:

دوبار آروغ نوزاد را بگیرید: بسیاری از ناراحتی های نوزادان در اثر بلعیدن هوا در حین تغذیه ایجاد می شود. افزون بر گرفتن آروغ نوزاد بعد از تغذیه، سعی کنید در اواسط شیردهی آرام به پشت او ضربه بزنید، با این کار هوای بلعیده شده خارج و فضایی بیشتر در معده نوزاد ایجاد می شود. نوزادی که بعد از چند دقیقه از شروع تغذیه، سینه یا شیشه را پس می زند، به احتمال زیاد به خاطر تجمع حباب هوا در معده احساس سیری کاذب می کند. نوزادانی که با شیشه تغذیه می شوند، پس از خوردن 60 تا 90 سی سی شیر و نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می شوند، هر 5 تا 10 دقیقه از شروع وعده شیردهی باید آروغ بزنند.

آروغ نوزاد

ورود هوای اضافه به معده نوزاد را کنترل کنید: برای جلوگیری از تجمع گاز در معده، هنگام شیر دادن (چه با سینه یا بطری)، نوزاد را در موقعیت مناسب (در حالت عمودی) قرار دهید. برای نوزادانی که با شیشه، شیر می خورند، سر شیشه و بطری های ضد نفخ را امتحان کنید، این وسیله ها می توانند جریان شیر را تغییر داده و هوای کمتری وارد معده نوزاد کنند. مطمئن شوید که شیشه از شیر پر است تا نوزاد هوا نبلعد. از تکان دادن زیاد بطری که باعث ایجاد حباب های اضافی در شیر می شود، خودداری کنید. همچنین می توانید به جای شیرخشک پودر شده، از شیر خشک مایع غلیظ یا آماده مصرف استفاده کنید.

نفخ نوزاد – بخش دوم

نفخ نوزاد – بخش سوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات