مدفوع نوزاد – بخش اول

0 240

مدفوع نوزاد رنگ، قوام، شکل و دفعات متنوعی دارد که همه آن ها سالم و طبیعی محسوب می شوند. در حقیقت مدفوع یکی از شاخص های سلامتی نوزادان است که والدین باید به آن توجه کنند.

شناخت انواع مدفوع نوزاد باعث می شود مادر از وضعیت سلامت فرزند خود مطلع شود. پوشک نوزاد جزئیات زیادی در مورد سلامتی او ارائه می دهد، بنابراین پیگیر تغییرات آن باشید.

در این مطلب با انواع و دفعات مدفوع نوزادان، حالت طبیعی آن و موارد نیازمند تماس با پزشک آشنا خواهید شد.

اولین مدفوع نوزاد: مکونیوم

مدفوع نوزاد در اولین روزهای پس از تولد ماده ای سبز مایل به سیاه، چسبناک و قیر مانند به نام مکونیوم است. محتویات موجود در موکونیوم حاوی مخاط، سلول های پوستی و مایع آمنیوتیکی است، که نوزاد در دوران جنینی در رحم مادر بلعیده است.

اگرچه ممکن است دفع موکونیوم در نظر والدین نگران کننده باشد، اما این مسئله کاملا طبیعی است. در حقیقت دفع این ماده نشانه خوبی از سلامت دستگاه گوارشی و شروع روند هضم شیر در نوزاد است.

مدفوع انتقالی

مدتی پس از 24 ساعت اول از تولد که دفع مکونیوم نوزاد پایان می یابد، مدفوع او تغییر می کند. مدفوع انتقالی به رنگ زرد مایل به سبز تیره و شل است، گاهی اوقات بافت آن دانه دار (به ویژه در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند) و گاهی حاوی مخاط است. حتی ممکن است اثری از خون در مدفوع نوزاد وجود داشته باشد، که احتمالا نتیجه بلعیدن مقداری خون در هنگام زایمان (برای اطمینان پوشک حاوی خون را برای نشان دادن به پزشک نگه دارید) است.

پس از 3 یا 4 روز از مدفوع انتقالی، نوع غذایی که نوزاد می خورد، رنگ و قوام مدفوع او را تعیین می کند. هر چند مدفوع نوزادان ممکن است هر روز و در هر دفع تغییر کند و حتی موجب سردرگمی والدین با تجربه شود.

مدفوع نوزاد

مدفوع طبیعی نوزاد چگونه است؟

حالت طبیعی مدفوع نوزاد بستگی به تغذیه او از شیر مادر یا شیر خشک دارد. مدفوع نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، اغلب رنگ و قوام سس خردل دارد، گاهی شل یا آبکی و گاهی به شکل دانه مانند، خمیری یا خامه ای است.

مدفوع نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند معمولا نرم است، اما شکل آن نسبت به مدفوع نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، بهتر است. رنگ آن نیز زرد کم رنگ، قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای روشن یا سبز مایل به قهوه ای است.

تعداد دفعات مدفوع نوزاد چقدر باید باشد؟

در اوایل تولد، نوزادان شیرخوار معمولا به طور متوسط روزی 1 پوشک کثیف می کنند. به عبارت دیگر، نوزاد در روز اول زندگی خود، 1 بار و روز دوم 2 بار مدفوع می کند.

خوشبختانه، این الگوی دفع معمولا تا روز پنجم بیشتر ادامه نمی یابد. پس از آن نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، حدود 5 پوشک کثیف در روز خواهد داشت، اگرچه 1 بار دفع در طی چند روز تا چندین دفع در یک روز معمولا طبیعی است.

با گذشت 6 هفته از تولد، الگوی دفع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، تغییر می کند. به گونه ای که نوزاد ممکن است در طول روز (2 یا حتی 3 روز) دفعی نداشته باشد.

بعضی از نوزادان در سال اول تولد، روزانه چندین بار مدفوع می کنند. برخی دیگر ممکن است چندین روز دفع نداشته باشند.

پس از 6 هفتگی، تا زمانی که نوزاد خوشحال است و خوب وزن اضافه می کند، لازم نیست تعداد پوشک های کثیف او را بشمارید. دفعات مدفوع نوزاد ممکن است هر روز متفاوت باشد و این امر کاملا طبیعی است.

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، معمولا 3 تا 4 بار در روز مدفوع می کنند، اما برخی از آن ها تا 3 یا 4 روز دفع ندارند. تا زمانی که مدفوع نوزاد نرم باشد و دفع آن راحت باشد، لازم نیست نگران باشید. اما اگر نوزاد بیش از 5 روز مدفوع نکرد، با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.

مدفوع نوزاد – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات