حرکت و بازی نوزادان از ابتدای تولد تا 3 ماهگی

0 54

بازی برای همه زمینه ‌های رشد نوزاد، از جمله رشد حرکتی و مهارت‌های حرکتی، کلیدی است. نوزادان با رشد در هفته های اولیه کنترل بیشتری بر بدن خود پیدا می کنند.

ایده های بازی برای رشد مهارت های حرکتی نوزاد شامل زمان شکم (تامی تایم)، زمان صورت، زمان کف زمین و بازی با جغجغه ها و اشیا آویزان است.

بازی نوزادان: چرا برای رشد و مهارت های حرکتی مهم است

بازی، نوزادان را تشویق می کند تا قسمت‌ های مختلف بدن خود را حرکت دهند که مهارت ‌های حرکتی درشت و مهارت ‌های حرکتی ظریف آن ها را توسعه می‌ دهد. همانطور که با نوزاد خود بازی می کنید، آن ها قوی تر و هماهنگ تر می شوند.

از طریق بازی، نوزادان تازه متولد شده نیز یاد می گیرند که چگونه با محیط خود تعامل داشته باشند و متوجه می شوند که بدنشان چه کاری می تواند انجام دهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک اسباب بازی را نزدیک نوزاد خود می گیرید و او به آن دست می زند، نوزاد شما متوجه می شود که می تواند دست های خود را برای لمس اشیا نزدیک حرکت دهد.

نوزاد خود را تشویق و تحسین کنید و از کارهایی که او می تواند انجام دهد شگفت زده شوید. این باعث می شود نوزاد شما احساس کند که دوستش دارید و با ارزش است و اعتماد به نفسی را ایجاد می کند که نوزاد شما برای امتحان حرکات جدید نیاز دارد.

آنچه باید انتظار داشت: حرکت نوزاد و مهارت های حرکتی

در 4 هفته اول زندگی، بسیاری از حرکات نوزاد شما واکنش هستند، بنابراین نوزاد شما واقعا نمی تواند آن ها را کنترل کند. به عنوان مثال، هنگامی که گونه نوزاد خود را نوازش می کنید، نوزاد شما به آن سمت می چرخد تا شیر بخورد. در این سن، نوزاد شما ممکن است:

به صورت شما نگاه کند و حرکات پهلو به پهلو را انجام دهد تا زمانی که صورت شما بیش از 30 سانتی متر فاصله نداشته باشد.

شروع به چرخاندن سر خود کند.

زمانی که روی شکم دراز می کشد سر خود را برای مدت کوتاهی بلند کند.

نوزاد شما در حدود 4 تا 8 هفتگی شروع به کنترل بیشتر حرکات خود می کند. در این سن، او ممکن است:

مشت های خود را باز کرده و به سمت اجسام آویزان بکشد.

در حالی که روی شکم خود دراز کشیده، سر خود را بلند کرده و به آرنج خود تکیه کند تا به اسباب بازی روبروی خود نگاه کند.

در حدود 8 هفتگی، نوزاد ممکن است حرکت کند تا با پاهای خود لگد بزند، به خصوص در حمام یا زمانی که پوشک ندارد.

در 12 هفتگی، شاید دست و پاهای خود را تکان دهد، حرکت آنها را تماشا کند یا دستان خود را به سمت صورت یا اسباب بازی دست شما، حرکت دهد.

نوزاد شما هنوز در حال یادگیری کنترل عضلات گردن خود است، بنابراین مهم است که هنگام بلند کردن از سر او حمایت کنید.

نوزاد تقریباً از بدو تولد می خواهد حالات صورت شما را انجام دهد. اگر به نوزاد خود لبخند بزرگ و درخشانی بدهید، نوزاد نیز سعی خواهد کرد همین کار را انجام دهد. برای نمونه اخم کنید و خواهید دید که به شما اخم می کند!

حرکت و بازی نوزادان از ابتدای تولد تا 3 ماهگی

فعالیت هایی را برای حرکت دادن نوزادان انجام دهید

خوب است که بسیاری از فعالیت های مختلف بازی را با نوزاد خود امتحان کنید. این کار به نوزاد شما اجازه می دهد تا به روش های مختلف حرکت کند، قدرت او را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا روش استفاده از قسمت های مختلف بدن را یاد بگیرد. همه این ها برای رشد مهارت های حرکتی نوزاد شما خوب است.

در این جا ایده های بازی برای تحریک نوزاد شما و تقویت رشد مهارت های حرکتی نوزاد وجود دارد:

یک اسباب بازی یا جغجغه در دست نوزاد خود قرار دهید تا او را بگیرد.

برای تشویق نوزادتان، اشیای سرگرم‌ کننده و روشن را بالای سر او آویزان کنید. می ‌توانید با چسباندن یک قاب روی کالسکه یا کریر و آویزان کردن اسباب ‌بازی‌ها از آن، اسباب ‌بازی‌ها را در دسترس قرار دهید. فقط مطمئن شوید که نوزاد شما نمی تواند به نخ ها دست بزند.

شعر های مناسب نوزادان را با حرکات ساده بخوانید. نوزاد تشویق می شود تا بدن خود را حرکت دهد.

به نوزاد خود زمان دهید تا روی زمین بازی کند و بدن خود را حرکت دهد. سعی کنید قبل از اینکه نوزاد آماده شود، در انجام کارها عجله نکنید. فقط از تماشای بازی نوزاد خود لذت ببرید.

به نوزاد برای دمر شدن زمان بدهید. نوزاد را روی شکم خود روی یک سطح سفت قرار دهید – مانند زمین – تا بتواند تمرین کند که آرنج خود را بالا بکشد و سر خود را بلند کند. با 1-2 دقیقه شروع کنید و به 10-15 دقیقه در روز افزایش دهید.

به نوزاد «زمان چهره» بدهید. این شامل برقراری تماس چشمی و وادار کردن نوزاد شما به دنبال کردن چشمان شما و چرخاندن سر است. این کار به تقویت قدرت گردن و کنترل سر نوزاد شما کمک می کند.

وقتی نوزاد خود را تماشا می‌ کنید و به کاری که او انجام می ‌دهد پاسخ می ‌دهید، فعالیت‌ ها و حرکاتی را که به آن علاقه ‌مند است و از آن لذت می‌ برد، متوجه می شوید.

برخی از نوزادان ممکن است در ابتدا زمان شکم (تامی تایم) را دوست نداشته باشند. اگر نوزاد شما از دمر بودن ناراضی است یا قرار گرفتن روی شکم باعث استفراغ او می شود، سعی کنید نوزاد را روی شکم یا سینه خود قرار دهید. بعداً می ‌توانید زمان شکم را روی سطح محکم ‌تری انجام دهید. همیشه در حین این کار مراقب نوزاد خود باشید و همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.

نگرانی در مورد حرکت نوزاد و رشد مهارت های حرکتی

رویدادهای کلیدی در رشد نوزاد معمولاً به ترتیب اتفاق می‌ افتند، اما سن آن ها ممکن است در بین نوزادان متفاوت باشد.

شما نوزاد خود را بهتر می شناسید. اگر در مورد رشد نوزاد خود، از جمله حرکت و بازی او نگرانی دارید، بهتر است زودتر از پزشک کمک بگیرید. به مرکز بهداشت یا پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست نوزادان مراجعه کنید.

به ویژه اگر متوجه شده باشید که نوزاد شما:

به نظر می رسد قادر به انجام کارهایی که قبلاً می توانست انجام دهد، نیست

به طور غیر معمول شل یا سفت به نظر می رسد

وقتی صدای بلندی در نزدیکی او ایجاد می شود، غافلگیر نمی شود

به نظر نمی رسد به شما علاقه مند باشد

به شدت ترجیح می دهد از یک دست بیشتر از دست دیگر استفاده کند

فاطمه صادقی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات