معایب فرزند زیاد برای والدین

0

یکی ازمسائلی که امرزوه زوجین با آن روبه رو هستند فرزنددار شدن است، چرا که با تولد فرزند جدید، خانواده باید برنامه ریزی و آینده نگری های لازمه را وارد زندگی کند.

از جمله عواملی که در تعداد اولاد خانواده نقش دارد می توان به معیشت خانواده، سطح سواد، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و هنجار های جامعه اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که زوجین به آن فکر می کنند این است که تا چه میزان از درآمد خود را می توانند صرف عضو جدید خانواده کنند.

صرف نظر از دیگر مسائل با افزایش تعداد فرزندان خانواده ممکن است سرانه معیشت به ازای هر نفر کمتر شود؛ بنابراین خانواده ها رغبت کم تری به داشتن فرزند بیش تر نشان می دهند.

به جز معیشت خانواده رسیدگی به امور تربیتی فرزند نیز از دیگر عواملی است که خانواده ها را برای داشتن فرزندان بیش تر به چالش می کشد.

از سویی دیگر تعدد فرزندان در یک خانواده مزیت و امتیاز بزرگی به شمار می آید.

چرا تعداد فرزند کم تر ممکن است خانواده را با تنش روبه رو کند؟ اگر یکی از فرزندان به دلیل بیماری، تصادف و … از بین برود تمام اعضای خانواده دچار آسیب و تنش روحی و روانی خواهند شد این مساله زمانی تشدید می شود که خانواده تک فرزند باشد.

تکثر فرزندان مزیتی است که سایر فرزندان را از نعمت وجود خواهر و برادر برخوردار می کند و از طرفی فرزندان بزرگ تر در تربیت فرزندان کوچک تر سهیم خواهند بود.

یکی از راه هایی که می توان عشق و محبت را در خانواده جاری کرد داشتن خواهر و برادری است که شیرینی و حلاوت بودن در کنار یکدیگر را عمیق تر می کند.

اما متاسفانه امروزه برخی گمان می کنند نگهداری از حیوانات را می توان جایگزین فرزندآوری دانست و این امر را زیر سوال می برند، حتی حضور فرزند را مانع رشد علمی و اقتصادی تصور می کنند.

در اسلام تاکید زیادی بر فرزندآوری شده؛ آن هم به دلیل نگاه صحیح به فرزندآوری است یعنی: ایجاد نسلی مصلح و سرمایۀ بندگی الهی.

تعبیری که در روایات برای فرزندآوری ذکر شده به عنوان یک حُسن است. منظور این است که فرزندان میوه‌های زندگی و زمینه‌ساز سعادت والدین در آخرت هستند..

برکات و اثرات فرزندآوری

حضور فرزندان در زندگی باعث رحمت و سعادت خانواده هستند.

1ـ شادی، سربلندی و خشنودی

فرزندان مایه ی شادی و لذت‌آوری برای زندگی هستند. تولد نخستین فرزند فضای خانواده را متحول چنانکه روحی تازه به خانواده دمیده می‌شود.

2ـ تداوم حیات و سرزندگی

انسان ها به عنوان مخلوقاتی که روی زمین زندگی می کنند و لازمه این تداوم حیات محقق نمی شود مگر با تکثیر نسل و فرزندآوری.

3ـ ایجاد حس سودمند بودن

حضور فرزندان می تواند حس مفید بودن را در خانواده جاری و ساری کند. مثلا در جامعه ای که نسل جوان و نوجوان اکثریت جمعیت را تشکیل می دهد حس خوب وجود دارد. به همین ترتیب در خانواده نیز فرزندی که توسط مادر تربیت می شود و این مادر خود را در فرایند تربیتی فرزندش می بیند هم زمینه ی رشد برای خودش مهیا شده است و هم حس سودمندی را در خود می بیند.

4ـ والدین توانمند و بالغ

با تولد اولین فرزند والدین ظرفیت هایی را در خود می بینند که تا قبل از آن در خود سراغ نداشتند، .چگونه؟ این ظرفیت ها در راستای سروکار داشتن با فرزند، پیشرفت های علمی و اجتماعی او و غلبه بر مشکلات و حل مساله فرزندان می باشد.
تمامی اینها و بسیاری موارد و موقعیت های دیگر این‌ها زمینۀ رشد برای والدین است. ما در تعابیر تربیتی معمولاً به این اشاره می‌کنیم که برخی ظرفیت‌های استعدادی و هوشی والدین، به واسطۀ به وجود آمدن فرزندان رشد پیدا می‌کند. لذا این برای خود پدر و مادر هم می‌تواند رشد‌یافتگی ایجاد کند.

حتما شنیده اید گاهی برخی زوجین می گویند تصمیمی برای فرزندآوری ندارند چرا که هنوز به پختگی لازم برای تربیت فرزند نرسیده اند. اما شاهد هستیم که با تولد فرزند والدین نیز خود را در مسیر این رشد قرار می دهند.به خاطر داشته باشید که این منش و تفکر والدین بالغی است که خود را در جریان رشد فرزندآوری قرار می دهند تا خود نیز به تعالی برسند.

5ـ فرزندآوری عامل انبساط خاطر خانواده

خانه ای که در آن فرزندی نیست حس سرزندگی از آن دریافت نمی شود. برعکس در خانه ای که فرزند حضور دارد از اوایل صبح با بیدار شدن فرزند نشاط و شعف در فضای خانه موج می زند. بنابراین والدین به لطف حضور فرزند والدین هم سرحال هستند.

6ـ رشد و برکات اقتصادی

به زوجینی که نگران تامین هزینه های زندگی فرزند خود هستند باید یادآور شد که اگر شما مستحق دریافت جایگاه پدری و مادری از طرف خداوند شده اید این نعمت های بهشتی را از روزی خود نیز محروم نخواهد کرد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات