آبله مرغان چیست؟

0 11

آبله مرغان یک بیماری عفونی است که توسط ویروسی به نام هرپس زوستر ایجاد می شود. هنگامی که آبله مرغان گرفتید؛ برای بار دوم به آن مبتلا نمی شوید، یعنی از ابتلا به بیماری مصون هستید زیرا بدن شما آنتی بادی تولید می کند و از ابتلای دوباره پیشگیری می کند.

علائم آبله مرغان چیست؟

ظهور نشانه های آبله مرغان بین 10 روز تا 3 هفته طول می کشد. این به عنوان زمان کمون شناخته می شود؛ زمانی که شما آن را می گیرید تا زمانی که علائم شروع می شود.

اولین نشانه تب و احساس ناخوشی است. به دنبال آن تاول های آبکی تشکیل می شود که می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. تاول ها خارش دارند. پس از چند روز، تاول ها می ترکند، پوسته پوسته می شوند و سپس بهبود می یابند. این روند ممکن است تا 2 هفته طول بکشد.

چگونه آبله مرغان می گیرید؟

شما آبله مرغان را از کسی که در حال حاضر به آن مبتلا شده، می گیرید. یک فرد از دو روز قبل از ظاهر شدن بثورات تا زمانی که تمام تاول ها پوسته شده اند واگیر دارد.

در این مدت، آبله مرغان می تواند از طریق روش های زیر به شما انتقال یابد:

در تماس نزدیک با فرد مبتلا

حداقل 5 دقیقه با فرد مبتلا رو در رو باشید

حداقل 15 دقیقه با فرد مبتلا در یک اتاق باشید

آیا واکسن آبله مرغان وجود دارد؟

اگر آبله مرغان نگرفته اید، می توانید علیه آن واکسینه شوید. با این حال، واکسیناسیون را نمی توان در بارداری انجام داد. هنگامی که واکسن را می زنید، باید تا 3 ماه پس از تزریق، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

اگر به آبله مرغان در بارداری مبتلا شوم چه می شود؟

اگر به آبله مرغان در بارداری مبتلا شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آبله مرغان در بارداری

اگر نسبت به آبله مرغان مصون نیستید و در دوران بارداری با شخص مبتلا، تماس پیدا کردید، ممکن است گلوبولین ایمنی واریسلا زوستر (VZIG) به شما تزریق شود. این یک فرآورده خون انسان است که سیستم ایمنی را برای مدت کوتاهی تقویت می کند، اگرچه ممکن است از ابتلا به آبله مرغان در بارداری جلوگیری نکند؛ اما مصرف آن در بارداری بی خطر است.

VZIG می تواند عفونت را خفیف تر کند. تزریق را می توان در 10 روز اول پس از تماس با آبله مرغان انجام داد تا زمانی که هنوز علائمی نداشته باشید. VZIG پس از ایجاد تاول اثر نمی کند.

اگر VZIG داشته باشم و دوباره با آبله مرغان تماس داشته باشم چه؟

در صورت تماس مجدد با آبله مرغان و 3 هفته یا بیشتر از اولین تزریق شما باید دوز دوم VZIG داده شود.

بعید است که نوزاد تحت تأثیر قرار گیرد. اما احتمال کمی وجود دارد که آسیب به چشم ها، پاها، بازوها، مغز، مثانه یا روده وارد شود. این تنها در کمتر از 1 نوزاد از هر 100 نوزاد اتفاق می افتد. برای انجام سونوگرافی و بحث در مورد آزمایشات احتمالی و خطرات آن ها به متخصص جنین ارجاع داده می شوید.

آبله مرغان بین هفته های 28 تا 36 بارداری

ویروس در بدن نوزاد شما باقی می ماند اما هیچ علامتی ایجاد نمی کند. ویروس ممکن است دوباره فعال شود و در چند سال اول زندگی او باعث زونا شود.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان بعد از هفته 36 بارداری

این زمانی است که نوزاد شما در معرض بیشترین خطر ابتلا به آبله مرغان است. اگر نوزاد در عرض 7 روز از ظهور جوش های آبله مرغان به دنیا بیاید یا در هفته اول پس از تولد به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است نوزاد به آبله مرغان شدید مبتلا شود. در این شرایط به او VZIG داده می شود و با یک داروی ضد ویروسی به نام آسیکلوویر تحت درمان قرار می گیرد و پس از تولد تحت نظارت دقیق قرار می گیرد.

اگر به آبله مرغان در بارداری یا بعد از تولد نوزاد مبتلا شدید، شیر دادن با شیر مادر بی خطر است. اگر تاول هایی نزدیک نوک سینه دارید، باید از آن طرف شیر بدهید تا زمانی که پوسته پوسته شوند.

اگر به آبله مرغان در بارداری یا زمانی که می‌خواهید باردار شوید مبتلا شدید، باید از تماس با سایر مادران باردار و نوزادان جدید تا زمانی که تمام تاول‌های شما پوسته پوسته نشود، خودداری کنید.

آبله مرغان در بارداری

آیا در صورت ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری می توانم درمان شوم؟

اگر بیش از هفته 20 بارداری هستید، پزشک می تواند برای کاهش تب و علائم، آسیکلوویر تجویز کند. این باید ظرف 24 ساعت پس از ظاهر شدن بثورات آبله مرغان داده شود. آسیکلوویر در بارداری مجوز ندارد اما به نظر نمی رسد برای نوزادان متولد نشده، مضر باشد و بنابراین ممکن است قبل از هفته بیستم بارداری نیز تجویز شود. شما می توانید در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت ابتلا به آبله مرغان در بارداری چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنم؟

در صورت ابتلا به آبله مرغان و ابتلا به یکی از موارد زیر، پزشک عمومی باید شما را به بیمارستان بفرستد:

مشکلات قفسه سینه و تنفس

سردرد، خواب آلودگی، استفراغ یا احساس بیماری

خونریزی واژینال

جوشی که خونریزی دارد

راش شدید

این علائم ممکن است نشانه این باشد که شما در حال ابتلا به عوارض آبله مرغان هستید. در این صورت، آسیکلوویر ممکن است از طریق بازو به شما داده شود.

اگر لازم باشد در بیمارستان بستری شوید، در اتاقی دور از نوزادان و زنان باردار تا زمانی که تاول های شما پوسته پوسته شوند از شما پرستاری می شود. این معمولاً 5 روز پس از شروع بثورات است.

آبله مرغان در بارداری

در صورت ابتلا به آبله مرغان در بارداری چه زمانی باید زایمان کنم؟

زمان بندی به شرایط خود شما بستگی دارد. بهتر است صبر کنید تا آبله مرغان تمام شود و بهبودی حاصل شود، در حالت ایده آل حداقل 7 روز از شروع بثورات باید گذشته باشد. این زمان همچنین فرصتی برای انتقال ایمنی از شما به نوزاد می دهد.

اگر نوزاد تازه متولد شده من با آبله مرغان تماس داشته باشد چه؟

اگر نوزاد تازه متولد شده شما در 7 روز اول زندگی با آبله مرغان تماس داشته باشد و شما مصون باشید، کودک شما توسط ایمنی شما محافظت می شود و جای نگرانی نیست.

فاطمه صادقی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات