روش های تشکر از همسر – بخش اول

0 62

مهارت قدردانی از دیگران موجب تقویت روح و روان فرد می‌شود و حتی جایگاه اجتماعی او را تغییر می‌دهد، زیرا این کار باعث می‌شود که فرد خصوصیات مثبت دیگران را بهتر ببیند و این گونه محبوب شود.

در بیشتر روابط با گذشت زمان، افراد به بودن در کنار همسر خود عادت می‌کنند و فراموش می‌کنند چرا با او بودن را انتخاب کرده اند. ویژگی‌های مثبت همسر خود را فراموش می‌کنند و بیشتر بر ویژگی‌هایی تمرکز می‌کنند که موجب آزار آنهاست. این احساسات باعث شک به کیفیت رابطه می‌شود و افراد را از ازدواج خود ناامید می‌کند.

در ابتدای زندگی مشترک، بسیاری از زن و شوهر‌ها برای هر کاری که همسرشان برای آن‌ها انجام می دهند، از او تشکر و قدردانی می‌کنند، در آن زمان نوع نگاه‌های آن‌ها به یکدیگر متفاوت است و همه چیز فوق العاده به نظر می‌رسد. آن‌ها لحظه لحظه‌ی زندگی خود را با شادی و احترام به یکدیگر سپری می‌کنند. در حقیقت تشکر از همسر بخش جدایی ناپذیر یک رابطه سالم است. اما رفته رفته این رفتار‌ها کم می‌شود و گاهی هم ممکن است در برخی موارد از بین برود و آن‌ها در واقع کاری را که همسر برایشان انجام می دهد، وظیفه‌ی او می دانند و قدردانی از همسر به کلی به فراموشی سپرده می‌شود.

زوجین موفق و خوشحال از زبان بدن و مهارت‌های پاسخ دهی فعال برای نشان دادن عمق ارزش و احترام خود به همسرشان استفاده می‌کنند. زوجینی که نسبت به کار‌های دیگری قدردان هستند، در زمان صحبت کردن تماس چشمی بیشتری با یکدیگر برقرار می‌کنند و پاسخ‌های دقیقی به دیگری می‌دهند. این نوع زوجین با ایجاد تماس‌های بدنی مانند گرفتن دست یا دست زدن به پشت همسر، قدردانی خود را نشان می‌دهند.

روش های تشکر از همسر

گوش دادن

هرگاه یکی از همسران گزارش کامیابی یا فعالیت روزانه خود را برای همسرش تعریف می کند، همسر او می تواند با گوش دادن دقیق به سخنان او سپاس خود را ظاهر سازد. هنگام شنیدن لازم است از چشم ها، صورت، و تمام بدن – و نه تنها از گوش – استفاده شود.

افرادی که مطالب همسر را با بی توجهی گوش می کنند یا هنگام سخن گفتن او به مطالعه ی روزنامه یا تماشای تلویزیون می پردازند و می گویند: « گوشم با شماست! » اسباب دلسردی و دلزدگی همسر خویش را فراهم می کنند و به سردی روابط خود با او دامن می زنند. بردن سر به جلو، نگاه کردن به چشمان، گفتن کلماتی که نشانگر توجه است مانند ( بله، آهان و … ) همچنین طرح پرسش هایی که نمایانگر دقت نظر به مطالب همسر است، نمونه ای از شرایط گوش دادن مؤثر و همراه با توجه است.

اظهار توجه و دقت

یکی از وجوه تشکر از همسر آن است که اقدامات تحسین برانگیز او را مورد توجه قرار دهیم. همسر ما باید بداند که ما متوجه فعالیت های ارزشمند او در زندگی خانوادگی هستیم. بر این اساس، مرد هنگام ورود به منزل باید خود را نسبت به تغییرات ایجاد شده در منزل که حاصل فعالیت های همسر است، حساس و با توجه نشان دهد و به او خاطر نشان کند که زحمت های او را در منزل از نظر دور نمی دارد. همچنان که خانم خانه نیز باید تلاش ها و فعالیت های همسر خود را پیگیری کند و نشان دهد که نسبت به کوچک ترین زحمتی که او کشیده، حساس و قدردان است. شایان ذکر است که این توجه اگر با تشکر لفظی نیز همراه نباشد، خود نوعی تشکر عملی مؤثر به شمار می آید.

خانم دورتی کارنگی درباره ی اهمیت توجه به خدمات همسر می نویسد:

زمانی من خیال می کردم شوهرم در امور مربوط به خانه بسیار دست و پا چلفتی و بی عرضه است که حتی باید آب را نیز در دهانش گذاشت. اتفاقاً او مسافرتی به اروپا کرد و وقتی که من تنها ماندم، دریافتم که شوهرم همه روزه چه خدمات زیادی برای من انجام می داد که حالا باید همه را خودم از پیش بردارم و متأسفانه در مقابل آن همه محبت و کمک هرگز از او تشکر نکرده ام.

برای آن که توجه خود را به فعالیت های همسر نشان دهیم، می توانیم از کارهای خاصی که او درباره ی امور روزمره انجام داده است، بپرسیم. برای نمونه: ( پیش دکتر رفتی یا نه؟ ).

البته نحوه ی طرح سؤال نیز مهم است. پرسش نباید طلبکارانه مطرح شود؛ بلکه باید به شیوه ای باشد که نشانگر توجه ما به همسر و قدردانی از تلاش های او باشد.

روش های تشکر از همسر

موفقیت های گذشته

در این فن، موفقیت های گذشته یادآوری شده و به آنها بازخورد مثبت داده می شود. به خاطر آوردن و به زبان آوردن فعالیت های همسر، تأثیری شگرف بر تداوم آن فعالیت ها و ایجاد و تقویت احساس خوشایند در همسر خواهد داشت. امام علی (علیه السلام) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر که او را به استانداری مصر منصوب کردند، فرمودند:

پی در پی سران سپاه خود را تشویق کن و کارهای مهمی که انجام داده اند، بر شمار؛ زیرا یادآوری کارهای نیک آنان، شجاعانشان را به حرکت بیشتر وادار می کند و آنان که در کار کندی می ورزند، ان شاء الله به کار تشویق می شوند.

این دستور درباره ی سرداران نظامی صادر شده؛ ولی عمومیت دارد و می تواند در بیان کامیابی ها و فداکاری های همسر نیز مصداق داشته باشد.

با صدای بلند تشکر کنید

یکی از روش‌های قدردانی از همسر این است که با صدای بلند از او تشکر کنید. گفتن تشکر خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات سخت می‌شود. سپاسگزاری برای چیز‌های کوچک به همسرتان کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشد و به شما کمک می‌کند تا عشق بیشتری نسبت به او احساس کنید. بنابراین دفعه بعد که همسرتان کاری برای شما انجام می‌دهد، هرقدر هم که کوچک باشد، حتما از او تشکر کنید.

برای قدردانی کردن، سخت نگیرید

تشکر از همسر نباید تبدیل به یک کار سخت شود. بلکه باید طبیعی و ساده باشد. از او تشکر کنید که این سپاسگزاری و قدردانی، ستون قدرت فرد برای روبرو شدن با چالش‌های زندگی است. چرا که حضور همسر در هر مساله کوچک و بزرگی به شما قوت قلب و شجاعت پیش رفتن به سمت مسایل مختلف را می‌دهد. چه خوب است که از همسر خود به صورت عمومی و خصوصی تشکر کنید. قدردانی از کار‌ها و تلاش‌های شریک زندگی می‌تواند کمک بزرگی برای الهام گرفتن او برای ادامه دادن در مسیر سخت پیش رو باشد.

یک یادداشت عاشقانه بنویسید

برای تشکر و قدردانی از همسر لازم نیست کار‌های خارق العاده انجام دهید. گاهی می‌توان با یک یادداشت یا پیامک عاشقانه از همسر خود تشکر و قدرددانی کنید. مطمئنا بعضی از افراد در برهه‌ای از رابطه خود یادداشت یا پیامک عاشقانه برای همسر خود ارسال کرده اند. اما زمانی که ازدواج کردند، زندگی آنها را درگیر مسایل روزمره کند و آن‌ها فراموش کنند که این کار را انجام دهند. بهتر است همسر خود را با یک یادداشت عاشقانه دست نویس از ته قلب شگفت زده کنید. قطعا هر زن و مردی در زندگی مشترک، عاشق نامه عاشقانه دست نویس هستند.

به همسرتان استراحت دهید

یکی دیگر از روش‌های قدردانی از همسر این است که به او استراحت دهید. گاهی افراد بسیار کار می‌کنند و لیست کار‌های طولانی در برنامه روزانه‌ی خود دارند. استراحت دادن به همسرتان از هر چیزی که بیشترین استرس را برای او ایجاد می‌کند نشان می‌دهد که چقدر به او اهمیت می‌دهید؛ بنابراین زمانی را برای استراحت به همسرتان اختصاص بدهید تا با این راه بابت کارهای روزانه‌ای که انجام می‌دهد، قدردانی کنید.

غذای مورد علاقه آن‌ ها را درست کنید

گاهی برای اینکه از همسر خود تشکر و قدردانی کنید، غذای مورد علاقه‌ی او را درست کنید. برخی از افراد معتقدند بهترین راه برای رسیدن به قلب مرد از راه توجه به تغذیه ی مرد است. من فکر می‌کنم این برای زنان نیز صادق است. زن‌ها از اینکه مرد‌ها در آشپزی به آن‌ها کمک کنند احساس خوبی خواهند داشت. تهیه غذای مورد علاقه همسرتان افزون بر اینکه یک روش تشکر و قدردانی از همسر است، یک روش خاص برای نشان دادن این است که در طول روز به او فکر می‌کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات