نکاتی مهم درباره رابطه جنسی در بارداری

0 755

رابطه جنسی در بارداری

بارداری و زایمان ، زندگی جنسی زوجین را تا حد بسیاری تغییر می‌دهد. در این دوران، فرصت تجربه‌ی جنسی خوشایند با توجه به تصورات و باورهای نادرست از زوجین گرفته می‌شود. احتمال دارد روابط بین زن و شوهر نیز دست خوش تعارض شود، زیرا بسیاری از زوجها، به صورت ناآگاهانه فعالیت جنسی خود را به تاخیر می‌اندازند یا تعطیل می‌کنند. از بهترین راهکارها برای کنار آمدن با مشکلات جنسی دوران بارداری، ابتدا درگیر کردن شوهر در مسائل و وقایع دوران حاملگی است، دانش کافی از تاثیر بارداری، زایمان و شیردهی در رفتارهای جنسی فرد بسیاری از دغدغه‌های جدی همسر را برطرف می‌کند. دوم آگاهی از مشکلات احتمالی است که در این دوران پیش می‌آید. این آگاهی باعث می‌شود زوجین از نظر روحی روانی آمادگی رویارویی با مشکلات را به دست آورند.

مشکلات ارتباطی در دوران بارداری

بعضی از زنان درجاتی از افسردگی را در دوران بارداری و پس از زایمان تجربه می‌کنند و با تصور اینکه “همسرشان شرایط را درک نمی‌کند” یا “توجه کافی به او ندارد” بحث و جدل هایی را آغاز می‌کنند. در این مواقع اگر شوهر از بلوغ کافی برخوردار باشد و با درک صحیح از شرایط بتواند اوضاع را مدیریت کنند، اغلب آسیبی به روابط وارد نمی‌شود. تغییرات جسمی که با پیشرفت بارداری در زن ایجاد می‌شود، ممکن است روابط را با مشکل مواجه سازد. برای مثال زن تصور می‌کند وضع جسمانی او هیچگاه به شرایط قبل باز نخواهد گشت و شوهر گمان می‌کند رابطه‌ی جنسی در این دوران جنینی صدمه می‌زند.

این گونه تصورات، تمایلات جنسی هر دو نفر را کاهش می‌دهد. علاوه بر نگرش‌های جنسی وابسته به تغییرات جسمی، تحقیقات نشان داده اند که حساسیت کلیتوریس در دوران حاملگی کاهش می‌یابد، زنان میل جنسی پایین و مشکلات ارگاسم را تجربه می‌کنند که حتی تا شش ماه بعد از زایمان هم ادامه خواهد داشت. افزایش سطح هورمون‌های مانند استروژن، پروژسترون و پرولاکتین، علاوه بر ایجاد علائمی مانند خستگی، تهوع، حساسیت پستان ها و دیگر علائم حاملگی باعث کاهش میل جنسی و مشکلات تحریکی نیز می‌شوند. هورمون هایی مانند ریلاکسین در دیواره، سلولهای پوششی و قطر واژن تاثیر دارند که باعث کاهش حساسیت واژن می‌شود. البته باید بدانید تغییرات هورمونی و اثرات این تغییرات در زندگی جنسی شما به اندازه‌ای نیست که شما را به زوج غیر فعال جنسی تبدیل کند، اگر شما فاصله‌ای بین تعاملات جنسی خود ایجاد نکنید بعضی از تغییرات غیر مستقیم مردم، تصور منفی از بدن، ترس از صدمه به جنین و گناه تلقی کردن رابطه‌ی جنسی در دوران بارداری بر پاسخ‌های جنسی زن اثر می‌گذارند. طبیعی است برخی از این اثرات از کنترل فرد خارج است، اما بعضی دیگر تحت کنترل زن و شوهر است. با آگاهی از این موضوع که جنین با روابط جنسی آسیب نمی‌بیند و اطلاع داشتن از حالات مناسب آمیزش زوجین می‌توانند از روابط جنسی خود لذت ببرند. علیرغم وجود باورهای نادرست و ترس درباره‌ی تاثیر فعالیت جنسی در حاملگی حفظ تعاملات جنسی بین زن و شوهر در دوران بارداری و بعد از زایمان، سلامت جنسی، شادکامی و صمیمیت عمیق بین آنها را تضمین می‌کند.

نکات مهم

سه ماه ی نخست

تغییرات روحی – روانی

– شاید شما و همسرتان در سه ماهه‌ی نخست، میل جنسی بیشتری داشته باشید، چون نگران پیشگیری از بارداری نیستید.

– ممکن است به مسائل جنسی کمتر فکر کنید، چون بیشتر به مادر شدن و وظایف آن توجه دارید.

– بعضی زنان حتی بیشتر از همیشه به رابطه‌ی جنسی فکر می‌کنن و علاقه‌ی مضاعفی به آن دارند.

– برخی مردان با باورهای نادرست، از درخواست برقراری رابطه جنسی اجتناب می‌کنند.

رابطه جنسی در بارداری

سه ماه سوم

تغییرات روحی- روانی

– شاید مادر نگران این موضوع باشد که شوهرش به خاطر وجود جنین به او نزدیک نشود یا شکل ظاهری بدن او هیچگاه به حالت اول برنگردد.

– برعکس، بیشتر مردان با شکل ظاهری بدن زن در سه ماهه‌ی سوم خیلی زود تحریک می‌شوند و علاقه‌ی بیشتری به رابطه‌ی جنسی در این دوره دارند همانطور که گفتیم، بیان این احساسات و حالات روحی و گفت گو درباره‌ی آنها بسیار حیاتی است.

– خستگی مادر، تناوب رابطه طول مدت آن را کم می‌کند.

– وضع و حالت قرارگیری در حین رابطه‌ی جنسی و ابتکار زوجی در امتحان کردن حالت‌های مختلف مهم است، زیرا اندازه‌ی شکم زنان در این سه ماه متفاوت است و هر زوجی باید روش مناسب خود را پیدا کنند.

سوال شایعی که می‌شود این است: “کدام حالت برای رابطه‌ی جنسی ایمن است؟” دو باور نادرست موجود در جامعه پاسخ به این سوال را دشوار می‌کند:

1- بارداری نوعی وضعیت پزشکی است و زن باردار بسیار شکننده و آسیب پذیر می‌شود در حالی که باید مشکلات سلامت و عوارض خاصی وجود داشته باشد تا زن را با مشکل جنسی مواجه کند. یعنی زن و شوهر در این دوران آزاد هستند که هر آنچه را مناسب، خوشایند و لذت بخش می‌دانند، در زندگی جنسی تجربه کنند.

2- برای رابطه‌ی جنسی کلیشه و روش درستی وجود دارد و رفتار غیر از آن درست نیست. این فرضیه نادرست است. علاقه مندی و انتخاب زوج شیوه و حالت جنسی را تعیین می‌کند. در صورت عدم وجود عارضه در حاملگی زوجین باید هر روشی را که می‌خواهند امتحان کنند این یعنی ماما و پزشک پاسخ سوال بالا را بهتر از خود شما نمی‌دانند! اما قانون عمومی برای رابطه‌ی جنسی ایمن و خوشایند عبارتست از:

– هر دو نفر (زن و شوهر) از نظر جسمی احساس راحتی کنند.

– زوجین در حالتی قرار بگیرند که امکان تماس بدنی و جنسی مورد علاقه ی آنها وجود داشته باشد.

– هر دو نفر توجه داشته باشند که فشار بیش از حد به شکم وارد نشود یعنی باید دخول در حالتی انجام شود که احتمال فشار بر شکم اندک باشد.

– از نظر متخصصان زن باردار باید بعد از چهار ماهگی از خوابیدن به پشت و پهلوی راست برای مدت طولانی اجتناب کند.

– حالت قرارگیری در حین عمل جسمی متنوع است و همانطور که گفتیم زوجین باید به روشی که بیشتر برای آنها خوشایند است، عمل کنند. برای رعایت قانون کلی و راحتی بیشتر در سه ماه آخر بارداری، حالت‌های مختلف را امتحان کنید و برای انواع حالت‌های قرار گیری، از پزشک و مشاور خود کمک بگیرید.

نویسنده: راضیه جلالی

ارشد روانشناسی تربیتی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات