وظایف زن در زندگی مشترک

0 37

از وظایف زن در زندگی مشترک عشق ورزی بی قید و شرط

همانطور که شما نیاز به دوست داشته شدن دارید، در مرد هم وجود دارد. بی توجهی به شوهر و نیازهای او باعث می شود که به رابطه شما آسیب وارد شود، برای همین به عنوان یک زن تلاش کنید که همسرتان را دوست داشته باشید و محبت تان را نشان دهید.

احترام

یکی از وظایف بسیار مهمی که زن و مرد نسبت به یکدیگر دارند، احترام است که اگر به آن اهمیت ندهید به فرزندان منتقل می شود و بنیان خانواده از بین می رود. هرگز در جمع از همسر خود بد نگویید و با او بد صحبت نکنید و اگر با همسرتان هم مشاجره ای داشتید، در تنهایی با یکدیگر صحبت کنید و زمانی که آرام هستید مسائل و مشکلات خود را برطرف کنید.

حمایت گیری زن از همسر

بسیاری از زنان فکر می کنند که مردان باید به تنهایی مشکلات را برطرف کنند، در صورتی که مردان هم ضعف هایی در زندگی دارند که نیاز به کمک همسر خود دارند. اگر زن ها کمکی نکنند، سلامت روح و روان آنها به خطر می‌افتد. وقتی به همسرتان در شرایط سخت کمک کنید، فشار زندگی روی دوش یک نفر نمی افتد و محبت و صمیمیت بین شما بیشتر می شود.

وفاداری زن به شوهر

وفاداری، تعهد از همان روزهای اول وجود دارد وفاداری فقط نسبت به مسائل جنسی نیست بلکه فراتر است که باعث حفظ سلامت خانواده می شود.

امین و حافظ زندگی بودن

قرآن کریم در بیان ویژگی زنان صالح می‌فرماید:

فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ‌ حافِظاتٌ لِلغَیبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ

زنان صالح، فرمانبردارند و حافظ غیب هستند، به آنچه خدا حفظ کرده است. یکی از معناهایی که برای «حافِظاتٌ لِلغَیب» بیان شده این است که مقصود، زنانی هستند که در غیاب شوهر، خودشان را حفظ می‌کنند.

إنَّ خَیرَ نِسَائِکُمُ … العَفِیفَهُ … المُتَبَرِّجَهُ مَعَ زَوجِهَا الحَصَانُ عَلَى غَیرِهِ.

بهترین زنان شما، زنان با عفت هستند … زنانی که خود را برای شوهر بیارایند و در نزد غیر شوهر، خود را نگاه دارند.

در این روایت، دلبری و اظهار زینت و خودآرایی در نزد شوهر از صفات نیک زنان شمرده شده است؛ البته در محیط‌هایی که فرزندان حضور دارند، باید حدودی رعایت بشود. صفت دیگر زنان خوب آن است که نسبت به غیر همسر خود عفیفه هستند و خود را حفظ می‌کنند. امین بودن فقط در مسائل اخلاقی نیست و همان‌طور که مطرح شد، بانوان باید امین ثروت همسران خود نیز باشند. حفظ اموال همسر، مصادیق متعددی دارد و زنان در امور مختلف زندگی باید مراقب این امر باشند.

وظایف زن در زندگی مشترک

تربیت فرزندان صالح و رسیدگی به امور خانواده از وظایف زن

واقعاً توفیقی برای بانوان است که می‌توانند در محیط خانه به عبادات بزرگی مشغول باشند؛ ادارۀ خانه و تربیت فرزندان، از عبادات زنان است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند:

جِهَادُ المَرأَهِ حُسنُ التَّبَعُّلِ‏.

جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.

اینکه زنی بتواند خانه را خوب مدیریت کند و فرزندان صالح تربیت کند، از توفیقات مهم است.

در راه تربیت فرزندان و ادارۀ‌ خانه، سختی‌های فراوانی پیش می‌آید. هنر زنان این است که این سختی‌ها را تحمل بکنند. بانوان واقعاً باید این مطلب را عبادت بدانند. در روایات پاداش‌های بسیاری برای کارِ خانه، سپری کردن دوران‌های سخت بارداری و شیردهی و نیز تربیت فرزندان بیان شده است.

از امام صادق (ع) روایت شده که ام سلمه از پیامبر خدا (ص) در مورد فضیلت بانوان در خدمتی که در خانه‌ انجام می‌دهند پرسید. آن حضرت فرمودند:

مَا مِن امرَأَهٍ رَفَعَت مِن بَیتِ زَوجِهَا شَیئاً مِن مَوضِعٍ إِلَى مَوضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صَلَاحاً إِلَّا نَظَرَ اللَّهُ إِلَیهَا، وَ مَن نَظَرَ اللَّهُ إِلَیهِ لَم یُعَذِّبهُ.

هیچ زنی نیست که در خانۀ شوهرش چیزی را جابه‌جا کند و با این کار، قصد صلاح و سامان دادن [امور منزل] را داشته باشد، مگر آنکه خدا به او نظر کند و هر کس که خدا به او نظر کند، او را عذاب نکند.

آن بانوی بزرگواری که کار خانه را انجام می‌دهد، نظام خانه را حفظ می‌کند و چیزی را از جایی برمی‌دارد و در جای دیگر قرار می‌دهد و قصد او از این اداره کردن، اصلاح و زیبایی خانه است، مورد نظر رحمت خدا قرار می‌گیرد.

پذیرش ریاست شوهر

اگر در زندگی زناشویی و خانوادگی مشکلی و مسئله‌ای پیش آمد، حل آن با نظر نهایی شوهر است.‌ البته این وظیفه شوهر، نباید خارج از حسن معاشرت و معاضدت،‌ شرع و قانون باشد و باعث سوء استفاده شوهر شود.

تمکین زن نسبت به مرد

زن باید در نزدیکی جنسی و دیگر بهره‌‌های شهوی مرد با او، حالت پذیرش و آمادگی در حد توانایی جسمی و روحی، بنابر انتظار عرف داشته باشد. مگر این‌که دارای عذر شرعی و قانونی مثل عادت زنانگی، مریضی و … باشد.

شناخت کاملی از همسر خود دارد

همه ما می دانیم که هر چه اختلاف زن و شوهر کمتر باشد، آرامش بیشتر و مشکلات خانوادگی کمتر خواهد بود. این امر نیز بیشتر با شناخت حاصل می شود. مسلما شناخت پیش از ازدواج بسیار مهم است، اما در طول ازدواج هم می توان با ویژگی های شخصیت یکدیگر آشنا شد. این شناخت در موقعیت های مختلف به دست می آید و کافی است که طرفین به روحیات و خواسته های یکدیگر توجه داشته باشند.

پیام های رد و بدل شده را به طور کامل متوجه می‌شود

بسیار مهم است که در زندگی مشترک زوجین شناخت زیادی نسبت به یکدیگر داشته باشند تا بتوانند صحبت‌های همدیگر را متوجه شوند.

یکی از تمرین ها در مشاوره خانواده و ازدواج درمانی ، تمرین‌های پانتومیم و یا یک سری تمرین های خاص جهت بالا بردن شناخت است. در این نوع تمرین ها می خواهیم که زوجین توانایی فهم خواسته های غیر کلامی را بدست آورند. گاهی زوجین پیام صحبت های یکدیگر را به درستی نمی فهمند و همین مسئله موجب دعوای زناشویی می شود.

وظایف زن در زندگی مشترک

ساعات بیشتری را در کنار همسر خود می گذرانند

این فاصله از عمده ترین دلایل انواع طلاق میان زوجین است. اگر وظایف زن در زندگی مشترک به درستی انجام شود و مرد هم به وظیفه هایش اهمیت دهد، چنین مشکلاتی بسیار کمتر خواهد بود.

طبیعی است که همه ما نیازمند ارتباط با دوستان و آشنایان هستیم. اما این موضوع نباید منجر به فاصله از همسر و زندگی مشترک می شود.

ایجاد تنوع در زندگی از وظایف زن در زندگی مشترک

یکنواختی و روزمرگی سم زندگی زناشویی است و روابط را عادی و یکنواخت می کند. بنابراین، تنوع و هیجان بخشیدن از مهم ترین اصول همسرداری و وظایف زن در زندگی مشترک به شمار می رود. برای داشتن این تنوع لازم نیست هزینه‌های زیادی بپردازید. همین که یک غذای جدید درست کنید، یک لباس متفاوت بپوشید، دکور خانه را جابجا کنید و یا حتی آرایش متفاوتی داشته باشید می تواند تنوع ایجاد کند.

گاهی تنوع دادن به زندگی حتی بسیار کم هزینه تر از اینها هم می تواند باشد. مثلا، اگر غذایی برای شام و نهار آماده کرده اید، می توانید به پارک یا یک مکان تفریحی ببرید و ساعات خوبی را در لحظه بگذرانید.

بازی کردن نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیار مفرح بخش است. این بازی ها بسیار متنوع هستند و کافی است که در مورد آن ها جستجو نمائید.

دلگرمی دادن به همسر

اصول زندگی و نیازهای ما انسان ها نسبت به گذشته تغییرات زیادی نداشته است. همه ما نیازمند آرامش در زندگی می باشیم. حقیقت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، هنوز هم زن، مایه آرامش یک مرد محسوب می شود و اگر او نقش خود را به خوبی ایفا نکند، پایداری روابط عاطفی متزلزل می شود.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در علم روانشناسی، خانم هایی که قبل از بیرون رفتن همسرشان از منزل، آنها را با گرمی تمام بدرقه می کنند و یا می بوسند، زندگی بسیار آرام تری را خواهند داشت.

جالب است بدانید که مردان برخلاف تصور عموم که بسیار آهنین و غیر قابل پیش بینی به نظر می رسند، اما بسیار شکننده و ظریف هستند. کافی است که متوجه شوند که برای همسرشان اهمیت دارند و بودنشان باعث دلگرمی خانواده می شود.

زنانگی را بلد باشد

داشتن لطافت زنانه، یکی از رمزهای موفقیت در زندگی مشترک می باشد. زن باید سیاست جذب شوهر را داشته باشد و در عین حال خود را همیشه یک موجود ارزشمند که نیازمند توجه و محبت است، بداند. به عنوان مثال، خوب است که گاهی در برابر نیازهای همسرتان کمی تاخیر داشته باشید تا شما را دست نیافتنی تصور کند. اما نباید در این زمینه افراط کنید و این از نکات ریز در رابطه با وظایف زن در زندگی مشترک می باشد.

وظایف زن در زندگی مشترک

ناز کردن و عشوه گری برای برخی از مردان بسیار جذاب است. این مورد بستگی بسیار زیادی به روحیات و فرهنگی که همسر شما در آن بزرگ شده است دارد. برای برخی مردان، این عشوه گری و ناز کردن چندش آور می باشد و از دیدن این صحنه ها احساس تنفر و انزجار خواهند داشت. بنابراین، به ویژگی های همسرتان بستگی دارد.

متانت و خانومانه رفتار کردن یک ایده جذاب برای روابط زناشویی است که تمامی مردان را به خود جذب خواهد نمود و موجب علاقه بیشتر شما و همسرتان می شود. گاهی می توانید از مسائل بسیار کوچک و کم اهمیت زندگی رد شوید. این رد شدن یکی از جنبه های خانمانه یک زن ایرانی می باشد که برای همسرش جذاب و دلنشین خواهد بود.

به شوهر خود افتخار کنید

درباره همسرتان منفی صحبت نکنید. آبرو و شخصیت شوهر خود را چه هنگامی که تنها هستید و چه هنگامی که در جمع حضور دارید، حفظ کنید. درباره شوهرتان و یا خانواده اش در پیش دوستان، اقوام و آشنایان خود منفی صحبت نکنید. جلوی دیگران از او انتقاد نکنید و او را به خاطر اشتباه کوچکی که مرتکب شده است سرزنش و یا تحقیر نکنید. منفی صحبت کردن در مورد همسرتان در حضور دیگران باعث کاهش ارزش شما و همسرتان می شود. اگر مشکلی دارید آن را بین خودتان دو نفر حل کنید.

شوهر خود را همراهی کنید

یکی از وظایف زن در برابر همسرش این است که همیشه از مرد خود حمایت کند. در کنار شوهرتان بایستید و به صورت یک گروه قوی و منسجم با هم کار کنید. این کارها می تواند فعالیت روزانه باشد و یا انجام یک کار بزرگ برای دستیابی به یک هدف بزرگ. مردان خوشحال می شود وقتی در هر قدمی که بر می دارند، شما همراهیشان کنید و در کنار آنها حضور داشته باشید.

نظر او را جویا شوید

در مورد تصمیمات خود و یا کارها نظر شوهرتان را بپرسید. وقتی در مورد تصمیمات خود با شوهرتان مشورت کنید و نظر او را جویا شوید، همسرتان متوجه می شود که شما برای او ارزش و احترام زیادی قائل شده اید و او نیز این رفتار شما را مثل خودتان پاسخ می دهد. یعنی در واقع شما با پرسیدن نظر او باعث رشد مشورت کردن و نظر پرسیدن در خانواده خود شده اید. البته مشورت کردن با کنترل کردن یکدیگر متفاوت است. مردان از همسر کنترل گر به شدت متنفرند.

وظایف زن در زندگی مشترک

مردان را گرسنه رها نکنید

آشپزی کردن و پختن غذای مورد علاقه خود و شوهرتان باعث ایجاد روابط صمیمی تر بین شما و همسرتان می شود. غذاهای سالم بپزید و از تجربه کردن غذاهای جدید لذت ببرید.

به پدر و مادر همسرتان احترام بگذارید

تفاوت در فرهنگ و یا سبک زندگی یکی از تفاوت های رایج بین زن و خانواده همسرش است. صرف نظر از تمام این تفاوت ها به آنها احترام بگذارید. اگر عاشق شوهر خود هستید پس باید خانواده او را نیز دوست داشته باشید. احترام گذاشتن شما به پدر و مادر همسرتان باعث ایجاد رابطه محکم تر بین شما و او خواهد شد. همچنین باعث می شود مرد شما نیز در مقابل خانواده شما این گونه رفتار کند.

مراقب حال خود باشید

وقتی که مادر می شوید فداکاری و گذشت در وجود شما صد برابر می شود. اما این فداکاری و گذشت همیشه خوب نیست. معقول آن است که گذشت و فداکاری باعث نشود که خودتان را از زندگی شاد محروم کنید. اگر می خواهید زندگی شاد و ارزشمند داشته باشید ابتدا باید به خودتان اهمیت بدهید. لباس های زیبا به تن کنید، موهای خود را مرتب کنید، ورزش کنید و یا در کارهای گروهی شرکت کنید. هرکاری را که باعث بهتر شدن حالتان می شود انجام بدهید.

نویسنده: راضیه جلالی

ارشد روانشناسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات