رفتار با خانواده شوهر

0 35

یکی از استرس‌هایی که دختران بعد از ازدواج دارند، نوع برخورد با خانواده شوهر است. اگر این موضوع را درک کنیم که همه ما در کنار صفات مثبت یک سری صفات منفی هم داریم، دیگر شرایط را برای خودمان و دیگران بدتر وپیچیده‌تر نمی‌کنیم. مهم است بدانید که رفتار با خانواده شوهر، مهارت و شناخت خوبی را می‌خواهد که با کمی مطالعه و تحقیق و مشاوره خانواده می‌توانید به آسانی از پس آن بر بیایید. اگر این ارتباط به شکل صحیح برقرار نشود، موجب بروز اختلافاتی در زندگی زوجین می شود و می تواند زندگی آنان را تلخ کند. وجود رسم و رسوم، رفتارها و عادت هایی در خانواده همسر که مغایر با خانواده ما می باشد موجب بروز این اختلافات می شود.

شاید مادر شوهر یا خواهر شوهرتان جمله‌ای بگویند که دلتان بشکند. با خود فکر کنید که آیا در این مدت به شما محبت نکرده‌اند؟ اگر کمی منصف باشیم قطعا در زمان سختی‌ها و اختلافات می‌توانید قضاوت بهتری در این رابطه داشته باشید. از خانواده همسر نترسید و آن‌ها را مانند خانواده خودتان بدانید. برخورد محبت آمیز شما با خانواده شوهر، بازخورد مثبتی خواهد داشت.

سعی کنید در برخورد با هیجانات زندگی، احساسات خود را مدیریت کنید. خصوصا در برخورد با خانواده شوهر احساسات خود را کنترل کنید. در غیر این صورت ممکن است از رفتارهای شما سوء برداشت شود.

آیا وارد اختلاف های همسرم با خانواده اش بشوم؟

در روابط همسرتان با خانواده اش دخالت نکنید و هیچ واکنشی به بحث و دعوا کردن آنها با هم نشان ندهید و مشغول کار دیگری شوید تا حرمت شما حفظ شود.

کلام آنها را تایید کنید

در برخورد با خانواده شوهر حد فاصل را رعایت کنید تا مشکل را برطرف کنید زیرا ممکن است مشکل کوچک شما به مشکل بزرگ تبدیل شود. پس آرامش خود را حفظ کنید و اجازه دهید آنها هر چه می خواهند بگویند و فقط حرف هایشان را کاملا گوش دهید. پاسخ شما بهتر است فقط تأیید باشد، تا گفت گو کوتاه شود اما بعدش دنبال کار خودتان بروید؛ البته اگر با صحبتشان اصلا موافق نیستید بدون ابراز مخالفت آن را تأیید نکنید. اینگونه می توانید از زندگی با خانواده همسر لذت ببرید.

رفتار با خانواده شوهر

به چارچوب ها و قوانین خانواده شوهر احترام بگذارید

هر خانواده برای خودش قوانین و چارچوبی دارد که دوست دارد دیگران آن را رعایت کنند. اگر شما نسبت به چارچوب های خانواده همسرتان، حساس باشید و آن ها را رعایت کنید آن ها هم به خود اجازه نمی دهند قوانین زندگی دو نفره شما را به هم بریزند و اینگونه مشکلات به حداقل خواهد رسید.

محدودیت زمانی بگذارید

بهتر است زمان این ملاقات ها زیاد نباشد. به فرض مثال اگر خانواده همسرتان شما را به صرف ناهار دعوت می کنند می توانید طوری بروید که 3 الی 4 ساعت در منزلشان بمانید. هر چه مدت زمان این ملاقات ها زیاد باشد صحبت ها هم بیشتر می شود و ممکن است در این میان حرفی زده شود یا گلایه ای بکنند که کدورت ایجاد کنند.

برای معاشرت بهترین زمان را انتخاب کنید

سعی کنید در شرایطی به دیدار خانواده همسرتان بروید که هم آنها به لحاظ روحی آماده باشند و هم شما. قبل از معاشرت می توانید با آن ها تماس بگیرید و اوضاع و شرایط را بسنجنید. بعضی از عروس خانم ها نسبت به رفت و آمد خود با خانواده شوهرشان کنترل ندارند و بیشتر وقت خود را آنجا می گذرانند که این اشتباه است. بعضی از دختر خانم ها هم فکر می‌کنند که اگر رفت و آمد خود را با خانواده شوهر بیشتر کنند، بهتر در دل آن‌ها جای می‌گیرند. افراط در مهمانی دادن‌ها و مهمانی رفتن‌ها باعث می‌شود که حرمت‌ها در جاهایی شکسته شود یا در میان صحبت‌ها حرف‌هایی زده شود که دو طرف به نوعی آن کنایه تلقی کنند.

شوهرتان را محدود نکنید

اجازه دهید گاهی همسرتان بدون شما به خانواده اش سر بزند و سر این داستان بیش از حد به او فشار نیارید. گاهی نیاز است که آن ها مثل زمان مجردی پسرشان با هم خلوت کنند. علاوه بر این شوهرتان نیز متوجه می شود که شما برای او تعیین تکلیف نمی کنید و بالطبع او نیز شما را آزاد خواهد گذاشت. البته در این بین رابطه ها را تقویت کنید. مخصوصا بزرگترها بهتر است همیشه از عروسشان به خوبی یاد کنند و حتی اگر بدی هم دیده اند هیزم در آتش نریزند بلکه آتش اختلافات را با فروتنی و مهربانی خود خاموش کنند.

قاطع باشید

زمانی که باید قاطع باشید، قاطع باشید و از حق‌تان دفاع کنید. اگر مخالف چیزی هستید، مخالفت‌تان و نظرتان را بیان کنید اما محترمانه. قاطع بودن به معنی پرخاشگری یا بی‌احترامی به دیگران نمی باشد.

دعوا ایجاد نکنید

شما شروع‌کننده دعوا نباشید. اگر دعوا و بحث ایجاد می‌شود، ادامه ندهید. سعی کنید بعدا درباره آن موضوع به آرامی و در شرایط مناسب صحبت کنید.

رفتار با خانواده شوهر

یاد بگیرید یک سری چیزها را رها کنید

اهمیت ندادن به یک سری چیزها را یاد بگیرید. بیاموزید آنچه که مهم نیست را رها کنید. حساس و زودرنج نباشید. به هر چیزی گیر ندهید و درباره هر چیزی بحث نکنید. بگذارید افراد حرف‌هایی که در دل‌شان است را بزنند. قرار نیست هر حرفی را جدی بگیرید و به آن پاسخ بدهید.

چند نکته

دیدارهای مکرر و غیرضروری با خانواده شوهر را کم کنید. این اصل مهمی در برقراری رابطه سالم با خانواده شوهر است.
در زمان دعوا و اختلاف، خانواده شوهر را وارد ماجرا نکنید یا آن‌ها را دخالت ندهید و به آن‌ها توهین نکنید.

سعی کنید وابستگی بیش از حد خود را به خانواده کمتر کنید. شما اکنون مستقل شده‌اید و باید بتوانید مشکلات خود را به تنهایی حل کنید.

تفاوت‌های فرهنگی و اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد. باید راهی پیدا کرد که در اوج این تفاوت‌ها، ارتباطات خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

– هر چه روابط شما با شوهرتان خوب باشد و رابطه بهتری با آن ها داشته باشید، از آنطرف بازخوردش را خواهید دید و متقابلا شوهرتان احترام خانواده شما را نگه خواهد داشت. از طرفی همسرتان بی شک از شما جلوی خانواده اش تعریف خواهد کرد و آن ها نیز به خاطر این موضوع از شما راضی خواهند بود و از اینکه پسرشان را خوشبخت کرده اید با شما رفتار خوبی خواهند.

– رفتارهای کودکانه را کنار بگذارید. شما اکنون ازدواج کرده اید و بهتر است تحمل خود را نسبت به مشکلات و صحبت ها بالا ببرید. منظور از رفتارهای کودکانه، همان حساسیت هایی است که اکثر خانم ها دارند و سریع نسبت به حرف های دیگران واکنش نشان می دهند.

– انتظارات و توقعات خانواده شوهرتان را از خود شناسایی کنید. بعضی ازخانواده ها دوست دارند عروسشان اینگونه رفتار کند یا این سبک لباس بپوشد. سعی کنید تا حدی که برایتان مقدور است همانگونه باشید که آن ها می خواهند.

راضیه جلالی

ارشد روانشاسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات