رفتار با خانواده زن

0 41

در یک زندگی مشترک همواره باید تلاش کنید که یک همسرداری نوین و کامل داشته باشید و کارهایی در جهت رشد روابط خانوادگی انجام دهید. در هر خانواده، قوانین و چهارچوب مشخصی وجود دارد که اعضای خانواده از آن تبعیت می کنند. این تفاوت های خانوادگی شاید در روابط زوج ها مشکلی ایجاد نکند، چرا که زوج ها قوانین مشخص خود را وضع می کنند.

اما زمانی که برای ارتباط با خانواده همسر محدودیتی وجود نداشته باشد و دخالت صورت بگیرد، قوانین زندگی زوج ها به هم می ریزد و منجر به بروز اختلاف و مشکل می شود.

یکی از بدترین انتخاب ها برخورد با خانواده ی همسر و جواب دادن به آنان است. این مقابله کردن تنها اثری که دارد از بین رفتن احترام بین افراد خواهد بود و در طولانی مدت به روابط همسران آسیب های جدی وارد می سازد. برخی برخوردها با خانواده ی همسر هنگام دخالت از جانب ایشان جز این که وضعیت را بدتر می کند، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

مسائل را از دید مخاطب ببینید

اگر شما نیز به دنبال یک ارتباط خوب با خانواده همسرتان هستید، باید سعی کنید به همه مسائل و نظرات آنها از دید خود نگاه نکنید و فکر نکنید چون قضیه ای که به نظر شما خوب است پس نظر یا دید آنها بر علیه شماست و اهمیتی ندارد. سعی کنید خودتان را جای آنها بگذارید و کمی واقع بین باشید، چون همیشه آن ذهنیت منفی که شما دارید نیست و ممکن است آنها واقعا نیت خوبی داشته باشند، پس انعطاف پذیر باشید و از دید آنها به مسائل نگاه کنید که در نهایت تنش ها نیز خود به خود از بین می روند.

در مقابل بعضی مسائل خونسرد باشید

اگر زمانی از خانواده همسر خود نظری دریافت می کنید و یا هر امری که با توجه به شخصیتتان و از سوی آنان باعث عصبانیت شما می شود؛ باید در اولین قدم به جای ابراز عصبانیت و نشان دادن خشم خود به آنان با خونسردی رفتار کنید و به آنها بگویید که به پیشنهادشان فکر می کنید، البته این رفتار را نیز در کمال احترام انجام دهید و اگر دیدید آنها باز بر رفتار خود پافشاری می کنند آن موقع مسقیما به ایشان بگویید که خودتان با همسرتان مسائل را حل می کنید.

رفتار با خانواده زن

همسرتان را همیشه اولویت قرار دهید

به شدت از مقابله به مثل کردن با همسرتان پرهیز کنید. زمانی که ازدواج می‌کنید، یعنی به بلوغ فکری رسیده‌اید به همین خاطر از پدر و مادرتان جدا می‌شوید و مسئولیت‌های یک زندگی مشترک و مستقل را می‌پذیرید.

در تمام این مدت تنها همسرتان است که در کنار شما قرار دارد. شما باید در همه حـال به پدر و مادر خود و همسرتان احترام بگذارید ولی اولویت‌تان همیشه همسرتان است. درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

با همسر خود به‌ طور مستقیم به گفت‌ و گو بنشینید

یکی از اولین گام‌هایی که باید برای بازسازی ارتباط با خانوادۀ همسر بردارید این است که به‌ طور مستقیم با همسر خود گفت‌ و گو کنید. بسیاری از مشکلات، فقط از طریق گفت‌وگوی صمیمی و مستقیم با همسر قابل حل است.

سعی کنید در محیطی عاطفی و گرم با همسر خود در این زمینه تبادل نظر کنید. به‌ هیچ‌ وجه به سراغ سرزنش‌کردن یا بی‌ احترامی به خانوادۀ او نروید. سعی کنید صادقانه و در‌ عین‌ حال با رعایت احترام مشکلاتی را که به نظرتان می‌رسد با همسر خود در میان بگذارید.

حتماً به همسر خود نیز اجازه دهید تا نظراتش را به شما منتقل کند. حتی اگر او چیزی در این زمینه نگفت، با طرح سؤال سعی کنید او را نیز به گفت‌وگو وادار کنید. از دل این گفت‌ و گو ها قطعاً راهکارهای بسیار خوبی برای تنظیم ارتباط با خانواده همسر به وجود می‌آید.

فراموش نکنید شما یک تیم هستید

تحت هیچ شرایطی نباید صف خود را از همسرتان جدا کنید. حتی اگر مشکلات شما در ارتباط با خانوادۀ همسرتان عمیق است، سعی کنید خود را همواره در کنار همسرتان نگه دارید. در هنگام مواجهه با خانوادۀ همسر نیز اگر همسرتان را در کنارتان داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با خانوادۀ او تعامل کنید.

به دنبال تغییر افراد نباشید

افراد حاضر در خانوادۀ همسرتان را همان‌طور که هستند بپذیرید. مادر و پدر همسر شما قطعاً در سن و سالی نیستند که بتوانید در آن‌ها تغییری ایجاد کنید. اگر این نکتۀ به‌ ظاهر ساده اما خیلی مهم را درک کنید، می‌توانید از کنار بسیاری از مشکلات، آسان‌تر عبور کنید.

رفتار با خانواده زن

مهربان بودن

در شرایط سخت حتی اگر مجبور به فشردن دندان های خود به روی هم شدید، با مهربانی سخن بگویید. در غیر اینصورت ساکت شده و فقط لبخند بزنید.

مودب بودن در روابط

از توهین و گفتن سخنان زشت به خانواده همسرتان جدا خودداری کنید. در شرایط سخت و دشوار انسانهای محکم و سرسخت بی طرف هستند. حتی اگر اختلافات شدید شود در صورتی که ساکت ماندن برای شما سخت است مودبانه سخن بگوئید.
حتما که نباید خانواده همسرتان را دوست داشته باشید و یا با آنها صمیمی شوید. احترام گذاشتن در هر شرایطی یکی از وظایف مهم اخلاقی و اجتماعی شما است. البته مفهوم احترام به معنای منفعل بودن شما نیست، یعنی نباید هر آنچه آنها بگویند شما اطاعت کنید، بلکه آنها را درک کرده و مانند خانواده خود بدانید.

همانطور که به خانواده خود احترام می گذارید به خانواده همسرتان نیز احترام بگذارید. یکی از تاثیرات مهم ایجاد محدودیت در رابطه ها، کاهش دخالت هر دو خانواده در زندگی زوج ها است. اما به طور یقین قطع ارتباط با آنها، راه حل مناسبی نمی باشد.

راضیه جلالی

ارشد روانشناسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات