آیا سیاهی دور چشم نوزادان طبیعی است؟

0 1,626

اگرچه سیاهی در زیر چشم نوزادان متداول نیست، ولی مسئله نگران کننده ای هم نیست. در بیشتر موارد تیره بودن دور چشم نوزادان ناشی از ضعف جسمی یا کم خوابی است. با این حال گاهی پوست حساس و لطیف یا ژنتیک علت بروز این عارضه است.

با این وجود توصیه می شود در صورت مشاهده حلقه های تیره زیر چشم فرزندتان با پزشک مشورت کنید. زیرا در برخی موارد سیاهی در زیر چشم نوزادان می تواند ناشی از مشکلات جدی باشد. در ادامه به توضیح علل احتمالی حلقه های تیره در اطراف چشم نوزاد و برخی پرسش های متداول در این زمینه پرداخته شده است.

حلقه های تیره دور چشم نوزادان

به سیاهی یا تیرگی دور چشم حلقه های تیره می گویند. این عارضه ممکن است تنها نشانه ای از آلرژی یا حساسیت باشد و به ندرت نشان دهنده یک وضعیت نگران کننده است. به پوست اطراف پلک پریوربیتال گفته می شود. اگر علت بروز حلقه های تیره تولید بیش از حد ملانین باشد، به آن لکه های پوستی پریوربیتال (هایپرپیگمانتاسیون دور چشم) می گویند.

آیا حلقه های تیره دور چشم نوزادان طبیعی است؟

سیاهی زیر چشم نوزادان شایع نیست. با این حال، این موضوع همیشه نگران کننده نیست. تیرگی اطراف چشم نوزاد می تواند به دلیل گرفتگی بینی یا ژنتیک رخ دهد.

پوست زیر چشم بسیار نازک است. این احتمال وجود دارد که مالش مداوم چشم بر اثر خستگی زیاد باعث قرمز شدن پوست حساس نوزاد شود. با این حال، اگر نگران سیاهی زیر چشم فرزند خود هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

سیاهی دور چشم نوزاد

علل ایجاد حلقه های تیره زیر چشم نوزادان

نوزادان ممکن است از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا یا تحریک کننده دچار سیاهی زیرچشم شوند. در ادامه چند دلیل رایج برای تیرگی دور چشم نوزادان ارائه شده است:

– پوست نازک و حساس زیر چشم برخی نوزادان، باعث می شود رگ های خونی آن ها تیره تر به نظر برسند. این مورد شایع ترین علت است.

– خستگی در نوزادان می تواند عامل دیگری برای تیرگی زیر چشم باشد. پوست نوزاد خسته ممکن است رنگ پریده باشد، این مسئله می تواند موجب تیره رنگ به نظر رسیدن رگ های خونی زیر چشم شود.

– در موارد نادر، شرایط آلرژی، اگزما، عفونت های باکتریایی در سینوس ها، عفونت تنفسی یا کم آبی بدن نیز می تواند دلیل ایجاد حلقه های تیره مایل به آبی در زیر چشم نوزادان باشد.

در موارد بسیار نادر، تیرگی زیر چشم نوزاد ممکن است به دلیل تومورهای عصبی باشد. این بیماری نوروبلاستوما نامیده می شود.

حلقه های تیره دور چشم نوزادان عارضه غیر معمولی نیست و اغلب به درمان خاصی نیاز ندارد. اگر نوزاد خوب غذا می خورد، وزن مناسبی دارد و خوب می خوابد، جای نگرانی نیست. با این حال برای مدیریت آن می توان از چند روش ساده کمک گرفت.

درمان حلقه های تیره زیر چشم نوزادان

برای درمان سیاهی زیر چشم نوزادان می توان روش های زیر را امتحان کرد:

– اطمینان حاصل کنید که نوزاد به اندازه کافی می خوابد، خوب غذا می خورد، فعال است و وزن مناسبی دارد.

– در صورتی که آلرژی علت سیاهی زیر چشم نوزاد است، او را از عوامل تحریک زا مانند گرده گل و گرد و غبار (و سایر موارد) دور نگه دارید. با استفاده از یک حوله مرطوب و آب گرم چشمان نوزاد را تمیز کنید.

– ناخن های نوزاد را کوتاه کنید تا از خراش های روی صورت و چشم ها جلوگیری شود.

سیاهی دور چشم نوزاد

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده موارد زیر در نوزاد، باید به پزشک مراجعه کرد:

– تغذیه و خواب ناکافی یا بدخلقی مداوم

– پیدایش حلقه های تیره زیر چشم به طور ناگهانی

– آب ریزش بینی مداوم

– قرمزی یا خارش چشم

– خارش بینی مداوم و عطسه بیش از حد

آیا حلقه های تیره زیر چشم نوزادان قابل درمان است؟

سیاهی زیر چشم نوزادان با تشخیص علت اصلی قابل درمان است. در صورتی که تیرگی ناشی از احتقان بینی باشد، با درمان آن مشکل برطرف می شود. به همین ترتیب، اگر نوزاد به دلیل آلرژی دچار این عارضه شده باشد، راه حل نهایی درمان آلرژی و دور نگه داشتن نوزاد از مواد حساسیت زا است.

علت هرچه که باشد، تشخیص صحیح و اقدام به موقع می تواند به درمان تیرگی زیر چشم نوزادان کمک کند.

سوالات متداول

1. آیا چشم های پف کرده در نوزاد به تیرگی زیر چشم مرتبط است؟

چشم های پف کرده نوزادان می تواند ناشی از گریه طولانی مدت یا خوابیدن در وضعیت نامناسب باشد. این موارد عمدتا به تیرگی دور چشم مرتبط نیست.

2. آیا کیسه های زیر چشم (پف) به تیرگی زیر چشم مرتبط است؟

پف زیر چشم نوزادان می تواند به دلیل چربی زیر پوست آن ها باشد و ممکن است به تیرگی زیر چشم ربطی نداشته باشد.

3. آیا تیرگی زیر چشم با تب و دندان درآوردن نوزاد ارتباط دارد؟

والدین اغلب تیرگی های زیر چشم نوزاد را به دندان درآوردن و تب ربط می دهند. البته این مسئله قطعی نیست، زیرا هیچ مدرک یا پژوهش مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

4. چرا گاهی زیر چشمان نوزاد قرمز می شود؟

قرمزی زیر چشم نوزاد می تواند ناشی از عواملی مانند آلرژی، عفونت، سوزش یا تنها مالش چشم در اثر خستگی باشد. نوزادان ممکن است به برخی غذاها یا ذرات معلق موجود در هوا حساس باشند و قرمزی زیر چشم آن ها به دلیل واکنش آلرژیک به این مواد ظاهر شود.

حلقه های تیره موضوع نگران کننده ای نیستد و ممکن است فقط به دلیل نازک بودن پوست زیر چشم نوزادان ایجاد شوند. با این حال، اگر این عارضه با عواملی مانند اشک مداوم چشم یا گریه بی دلیل نوزاد همراه باشد، باید با پزشک صحبت کرد.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات