وظایف مرد در زندگی مشترک

0 48

زندگی مشترک معامله نیست بلکه یک تبادل است. یعنی اگر محبتی به همسر خود می‌کنیم، نباید فورا منتظر پاسخ باشیم یا دقیقا معادل آن را طلب کنیم. چرا که اگر این خواسته برآورده نشود و این توقع ما بی پاسخ مانده باشد، منجر به مشاجره و همچنین دلسرد شدن از زندگی خواهد شد.

متاسفانه برخی از مردان با وظایف و مسئولیت های خود به خوبی آشنا نیستند. یک نکته ظریف که خانم ها باید بدان توجه کنند، این است که برای عمل به وظیفه مرد در زندگی مشترک، بهتر است رفتارهای مثبت او را تقویت نمایید تا ادامه پیدا کنند. انعکاس احساسات و گفتن جملاتی مثل “من از اینکه این کار را انجام می دهی احساس خوبی دارم” و قدردانی از سوی زن موجب تکرار رفتار همسر می‌شود و به گرم نگه داشتن رابطه عاشقانه نیز بسیار کمک می کند.

وظیفه مرد در زندگی مشترک را از دیدگاه های مختلفی می توان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. به عنوان مثال، دین و مذهب ما یک سری توصیه های خاص در این رابطه دارد و علم جامعه شناسی نیز با در نظر گرفتن ابعاد ویژه ایی، به توصیف وظیفه مرد برای حفظ زندگی می پردازد. همچنین در هر فرهنگ و عرفی، وظایف متقابل زن و شوهر بر اساس سوابق تاریخی، نگرش ها و اعتقاد خاص آن تعیین می شود.

همسرتان نفر اول زندگی شماست

یک زوج متأهل بسیار فراتر از زن و مرد هستند. آنها بهترین دوستان یکدیگر هستند. برای این کار وقتی اتفاق مهمی در زندگی همسرتان رخ می‌دهد، در کنارش باشید. وقتی چیز مهمی برایتان رخ می‌دهد، تلفن را بردارید و به او به عنوان اولین نفر خبر دهید. درست همان‌طور که با دوست صمیمیتان این‌طور رفتار می‌کنید.

وظایف مرد در زندگی مشترک

حمایتگری

از دیگر وظایف مرد در زندگی زناشویی حمایت‌گر بودن است، برای اینکه به همسرتان نشان دهید که او را دوست دارید، در کنار او باشید. از او در برابر آسیب‌ها و سوء استفاده‌ها محافظت کنید. بعضی از مردان اگر شخص دیگری به همسرش توهین کند چشم‌پوشی می‌کنند. شما این‌طور نباشید. همسرتان را دوست بدارید و با حمایتتان آن را به او نشان دهید. اگر کسی به همسرتان توهین کرد، از او محافظت کنید. زمانی که برای او مشکلی پیش می‌آید، با راهکار به کمک او بیایید.

به نظر یکدیگر احترام بگذارید

زن و شوهر، حتی با وجود داشتن فرهنگ و دین یکسان، ممکن است دارای عقاید متفاوتی باشند که شامل عقاید سیاسی، پوشش، علایق و هر چیز دیگری می‌شود. همیشه به اعتقاد او احترام بگذارید. او حق دارد اعتقاداتش را حفظ کند. شما قرار نیست او را عوض کنید. او را همان‌طور که هست دوست داشته باشید و تلاش کنید از میان این تفاوت‌ها یک نقطه اشتراک بیابید.

مسیر رشد همسرتان را هموار کنید

اگر همسرتان هدفی دارد که می‌خواهد برای رسیدن به آن تلاش کند، هر کاری که می‌توانید برای حمایت از او انجام دهید. به رویاهای او نخندید، زیرا این کار فقط روح او را می‌شکند. شما تنها کسی در جهان هستید که باید احساس کند می‌تواند از او پشتیبانی دریافت کند، حتی اگر بقیه مردم فکر کنند احمق است. بنابراین، برای او بجنگید. او را باور کنید که می‌تواند هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد.

چشم پوشی از خطا

از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که همسرش را همان‌طور که هست بپذیرد. زنان و مردان همه ایرادات و نواقص مخصوص به خود را دارند. اما عشق واقعی پذیرش بد با خوب است. ذهنتان را روی تمام چیزهای خوب او متمرکز کنید و مواردی را که دوست ندارید نادیده بگیرید. اگر موضوعی است که واقعاً شما را آزار می‌دهد، در این مورد با او صحبت کنید، یا فقط یاد بگیرید که آن را بپذیرید. ممکن است مواردی در مورد شما وجود داشته باشد که او نیز باید یاد بگیرد آنها را بپذیرد.

گفت و گوی دوستانه و اثربخش

هر زوج اختلافاتی دارند، اما آن هایی برنده‌اند که یاد می‌گیرند به جای عصبانیت یا تلخی، درباره مشکلاتشان حرف بزنند. این ها زوج‌هایی هستند که رابطه آنها طولانی می‌شود. یادگیری احترام به عقاید یکدیگر در ازدواج بسیار مهم است و یادگیری برقراری ارتباط بدون فریاد باعث نجات ازدواج شما می‌شود و فرزندانتان خانه‌ای امن‌تری دارند.

مردی که می‌خواهد رابطه‌اش را حفظ کند، آماده سازش است. مواقعی پیش می‌آید که همسرتان ممکن است موقعیت خود را فدا کند تا شما را خوشبخت کند، بنابراین شما نیز باید یاد بگیرید که بتوانید سازش کنید و راه‌حل‌هایی ارائه دهید که هر دو بتوانید در مورد آن توافق کنید.

وظایف مرد در زندگی مشترک

وظایف مرد در زندگی مشترک

مراقبت و توجه

از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که تمام وظایف خانه و مراقبت از اعضای خانه را روی دوش همسرتان نگذارید. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که از همسرش مراقبت کند. این امر در زمان بیماری اهمیت بیشتری می‌یابد. از همسرتان در زمان بیماری و احتیاج مراقبت کنید. هر کاری که برای سلامتی او نیاز است انجام دهید. اجازه ندهید در زمان بیماری فشار خانه‌داری و بچه‌ها به او وارد شود و بدنش فرسوده شود. یک مرد خوب همیشه مراقب شادابی همسرش است.

اعتماد

مردی که همسرش را دوست دارد هر کاری می‌کند که زن به او اعتماد داشته باشد. او هرگز به همسرش فرصتی نمی‌دهد تا به او شک کند یا احساس ناامنی کند. اگر همسرتان را دوست دارید، پنهان‌کاری نکنید و دروغ نگویید.

وظایف پدرانه

وظایف مرد در زندگی زناشویی شامل قبول مسئولیت‌های پدری نیز می‌شود. تربیت فرزندان را تمام و کمال به همسرتان نسپارید و صرفاً خودتان را مسئول بخش مالی نیازهای فرزندتان بدانید. یک شوهر خوب بچه‌هایش را دوست دارد. اگرچه ممکن است بعد از آمدن از محل کار، خستگی باعث شود که بازی با بچه‌ها دشوار باشد. اما اگر بچه‌هایتان را دوست دارید باید برای آنها زمان بگذارید. از آنها بخواهید بازی‌های ساده‌تر و نشستنی انجام دهند، اما برایشان وقت بگذارید. با سرگرم شدن با فرزندان، همسرتان به این باور می‌رسد که شما نیز بخشی از مسئولیت‌ها را پذیرفته‌اید و او به شما افتخار خواهد کرد که پدر خوبی هستید.

وفاداری

شوهر خوب به همسرش وفادار است. اگر همسرتان را دوست دارید، به او وفادار باشید. اگر دچار مشکلی مانند تنوع‌ طلبی یا چشم‌چرانی هستید، با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. بسیاری از خیانت‌ها در اثر مشکلات شخصیتی و نه کمبودها و نواقص زن، رخ می‌دهند.

شوخ طبعی قدرت زنده کننده ی روابط

زنان بیشتر به سمت مردانی می‌روند که می‌توانند آنها را بخندند. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که به همسرش حال خوب بدهد و او را بخنداند. خندیدن با همدیگر را به خندیدن به یکدیگر تبدیل نکنید. بنابراین، اشتباهات او را مسخره نکنید. در عوض، به چیزهایی بخندید که برای هر دوی شما لذت‌بخش است.

خوش بیان باشید

نحوه صحبت، لحن و بیان شما با همسرتان نشان دهنده این است که چقدر برای او و زندگی مشترک خود ارزش قائل هستید. یک شوهر خوب به همسر خود و عقاید او احترام می‌گذارد. درک، پذیرش و احترام به این واقعیت که همسرتان، حتی پس از ازدواج نیز، موجودی جدا از شما است که ایده‌ها، رویاها و نظرات متفاوتی دارد، در ازدواج مهم است. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که به خواسته‌ها و نیازهای همسرش احترام بگذارد. او را مجبور نکنید که از رویاهای خود چشم بپوشد تا از شما پیروی کند. در زمان اختلافات، فحاشی نکنید، زورگویی نکنید و به او توهین نکنید. خشم خود را کنترل کنید.

آقایان از خانه داری فرار نکنید

یک شوهر خوب فعال است و در خانه نیز به همسرش کمک می‌کند. گاهی حفظ تعادل در انجام کار خانه و بیرون از خانه برای یک زن امروزی سخت می‌شود. اما شوهر خوب در کارهای خانه به همسرش کمک می‌کند. مسئولیت امور خود را تقبل کنید و در سایر کارها نیز تا حد امکان به او کمک کنید.

رفتار با خانواده همسر

برای زنان مسئله خانواده و رفت‌وآمد اهمیت زیادی دارد. خانواده او را بخشی از خانواده خود بدانید و با آنها همان‌طور رفتار کنید که با خانواده خودتان رفتار می‌کنید. برای آنها همان کاری را انجام دهید که برای والدین و خواهر و برادر خود انجام می‌دهید.

مدیریت مردانه در زندگی

توانایی مدیریت امور خانواده و تصمیم‌گیری درست از وظایف مرد در زندگی زناشویی است. یک مرد قاطع است و با خرد تصمیم‌گیری می‌کند. در تصمیمات با همسرش مشورت می‌کند و بهترین تصمیم را با همکاری یکدیگر می‌گیرند. مردی که همیشه دچار تردید است و با شنیدن نظرات دوستان و اطرافیان نظر خود را تغییر می‌دهد، برای زنان جذابیت ندارد.

برای همسر خود وقت بگذارید

در تصمیمات او را همراهی کنید. به حرف‌هایش گوش دهید و نظرتان را در مورد گفته‌هایش بیان کنید. این به او نشان می‌دهد که شما به حرف‌هایش گوش کرده‌اید. یک مرد خوب، متوجه تغییرات ظاهری همسرش، از رنگ مو تا لباس جدید می‌شود. در مورد نقاط قوت ظاهری او نظر بدهید و او را به خاطر تغییرات سالم، تشویق کنید.

قضاوت ممنوع

بسیار پیش می‌آید که در زندگی با لحظاتی روبه‌رو می‌شوید که کسی از همسرتان بدگویی می‌کند. یک مرد خوب هیچ‌وقت بدون شنیدن حرف‌های همسرش قضاوت نمی‌کند و او را سرزنش نمی‌کند.

تفریح در کنار خانواده

تفریح با خانواده از وظایف مرد در زندگی زناشویی است. یک مرد خوب بیش از آنکه در کنار دوستانش باشد، وقت خود را صرف خانواده می‌کند. رفیق‌بازی از صفت‌هایی است که زنان از آن خوششان نمی‌آید و آن را ویژگی یک مرد خوب نمی‌دانند. شما حق دارید ساعتی از هفته را در کنار دوستانتان باشید، اما باید در عین‌ حال برای خانواده و همسر خود نیز وقت بگذارید. همچنین، کار زیاد نیز نمی‌تواند دلیل خوبی برای دوری از خانواده باشد. شما به خاطر خانواده این مقدار کار می‌کنید. اما وقتی در کنار آنها حضور ندارید، ارزش تلاشتان کمرنگ‌تر می‌شود. پس با برنامه‌ریزی بهتر تلاش کنید ساعتی را در روز در کنار خانواده تفریح کنید و به گشت‌وگذار اختصاص دهید یا در خانه در کنار یکدیگر فیلم ببینید و فعالیت مشترکی انجام دهید. این به همدلی بیشتر بین اعضای خانواده کمک می‌کند و از بروز بسیاری از مسائل زناشویی جلوگیری می‌کند.

وظایف مرد در زندگی مشترک

احساس استقلال زیر یک سقف

استقلال فکری و مالی از مهم‌ترین وظایف مرد در زندگی زناشویی است. با وابسته بودن به اطرافیان، خانواده و دوستان زندگی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. یک شوهر خوب تلاشش را می‌کند که زندگی خوبی فراهم کند که شامل نیازهای اولیه مانند تأمین غذا، پوشاک، سلامتی و مسکن می‌شود. استقلال فکری مرد نیز برای زنان مهم است. اگر به مادرتان یا فرد مهم دیگری در زندگی وابسته هستید، زندگی مشترکتان را در معرض خطر قرار داده‌اید. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند که شخصیت مستقل‌تری داشته باشید.

وظایف مرد در زندگی زناشویی و ویژگی‌های یک شوهر خوب فقط محدود به موارد فوق نمی‌شود. اما اگر مردی عاشق زندگی خود باشد، سعی می‌کند این ویژگی‌ها را به همراه سایر ویژگی‌های مهم برای همسرش، در خود توسعه دهد. هیچ‌وقت منتظر بروز مشکل در زندگی مشترکتان نباشید تا از یک مشاور کمک بگیرید. کار مشاور فقط رفع اختلاف نیست. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوران و زوج درمانگران آموزش روش‌های ارتباط بهتر با همسر و شیوه‌های همسرداری است. مشاور می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند که خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر را بشناسید، آنها را درک کنید و به تفاهم بیشتری برسید.

وظایف مرد در زندگی مشترک

حتی اگر خانم درآمد بالایی داشته و یا از نظر اقتصادی مستقل باشد، اما باز هم نیازمند تامین مالی همسرش است. این امر هم از نظر روانی و هم از نظر شرعی بر عهده آقایان گذاشته شده است. باید پذیرفت که خانم ها با توجه به تفاوت های جسمانی و روحیات خود، نمی توانند سختی کارها را تحمل کنند و فرسودگی شان بیشتر از آقایان خواهد بود. به همین دلیل تامین مالی برعهده مردان گذاشته شده است.

حتی اگر همسر شما به مادیات اهمیت زیادی ندهد، باید پذیرفت که تامین مالی، بخش مهمی از رفاه می باشد و برآورده شدن نیازهای اساسی بخش لاینفک زندگی است. حقیقت این است که در شرایط امروز کشور ما، اکثر افراد از نظر مالی دچار مشکل هستند و امکان داشتن یک زندگی خوب و دلخواه را ندارند. بنابراین گرچه تامین معاش وظیفه مرد در زندگی مشترک است، اما نباید توقعات نامعقول داشت.

برخی از مشکلات زندگی مشترک، زمانی آغاز می شود که وضعیت مالی دچار بحران شود. مقایسه همسر با دیگران و رقابت خانم ها با یکدیگر حتی با خانواده و خواهر خود باعث کاهش رضایت درونی می شود. مهمترین اصل و وظیفه مرد در زندگی مشترک از نظر مالی این است که تمام تلاش خود را برای مدیریت و به تعادل رساندن موقعیت اقتصادی خانواده بکند.

پرهیز از رفتارهای خشونت آمیز و تند

زنان بیش از مردان نسبت به رفتارهای خشونت آمیز حساس هستند. رفتارهای تند و خشونت آمیز چه به صورت خودآگاه و به چه به صورت ناخودآگاه می تواند تاثیر منفی بر روحیه و حتی رفتار زن با مرد داشته باشد. زمانی که با او به تندی برخورد شود زن احساس می کند که عزت نفسش خدشه دار شده است. در نتیجه به مرور زمان سلامت روانی او آسیب پذیر خواهد شد. جالب است بدانید بر اساس آمار به دست آمده زنانی که با خشونت خانگی مواجه هستند، بیش از افراد دیگر دچار اضطراب و افسردگی می شوند. حتی زنانی که محبت کافی از جانب همسر خود دریافت نکنند نمی توانند به درستی فرزندان خود را تربیت کنند.

نویسنده: راضیه جلالی

ارشد روانشناسی تربیتی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات