فواید داشتن خواهر و برادر

0

در خانواده هایی که چندین فرزند دارند، تعامل بین اعضای خانواده و فرزندها با همدیگر بیشتر است؛ در این خانواده ها فرزندان به مسایل تربیتی بهتر دست پیدا می کنند. فرزندان تلاش می کنند تا از رفتارهای درست و مثبت یکدیگر، الگو بردارند و همین موجب می شود تا رشد بهتر و در نتیجه تربیت بهتری داشته باشند.

در خانواده‌هایی که چند فرزند دارند، بچه ها مهارت‌های ارتباطی همچون قهرو آشتی، چگونگی حل اختلاف ها، راه حل شروع و تمام کردن دعواها را بهتر و کامل‌تر یاد می گیرند. به‌طور کلی خانواده‌هایی که چند فرزند دارند شادتر هستند و فضای روانی آسوده تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که شما بخش زیادی از شخصیت خود را از خواهر و برادرهای تان دریافت کرده اید و اگرچه آدم موفقی هستید یا روزی به موفقیت دست یابید، نباید از نقش پررنگ و بی بدیل آن‌ها غافل شوید.

خودخواهی ها کنار می روند

کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ای که خواهر و برادر دارند، کمتر احساس تنهایی، خودخواهی یا ترس می‌کنند و از توانمندی‌های بیشتری نسبت به تک فرزندان برخوردارند یا آن‌ها را بیشتر بروز می‌دهند. داشتن خواهر یا برادری که کودک او را دوست دارد (جالب‌تر این‌که فرقی نمی‌کند خواهر باشد یا برادر) کودک را به کمک به دیگران و مراقبت بهتر از خودش ترغیب می‌کند. کودکانی که با یک یا دو خواهر و برادر بزرگ می‌شوند با همسالان خود در مهدکودک و دبستان برخورد بهتری دارند و از رشد اجتماعی و هیجانی بیشتری برخوردارند.

از مشورت آنها استفاده کنید

تعدد فرزندان در خانواده، آثار روحی و اجتماعی بسیاری در زندگی افراد به خصوص در بزرگسالی ایجاد می کند، حتی این آثار بعد از ازدواج پررنگ‌تر می‌شوند زیرا در این دوره، افراد نیاز بالایی به نیروی مشورتی دارند و خواهر و برادر‌ها این نیاز را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

حامی هم هستند

حمایت‌گری یکی از نقش هایی است که خواهر ها و برادرها نسبت به همدیگر دارند. تامین این نیاز به طوری برای شکوفایی شخصیت و کمال انسان مهم و ضروری است که با داشتن خواهر و برادر ، این نیاز هم بدون هزینه در افراد تامین می شود.

الگوهایی منحصر به فرد

الگو داشتن در زندگی به ما در شکل گیری اهداف کمک می کند؛ این در حالی است که خواهر ها و برادرها به جهت شناختی که از شما دارند بهتر می توانند اهداف را در ذهن شما ترسیم کنند.

شما تا این سن الگوهایی داشته اید: والدین، معلمان، افراد مشهور و …، اما خواهرها و برادرها جایگاه متمایزی در زندگی افراد به عنوان الگو دارند. حتما خواسته‌اید مانند آن‌ها رفتار کنید و این تلاش شما برای همانند شدن با آنها، بر اهداف و رفتارتان تاثیر گذاشته است.

صبوری کنید

داشتن خواهر و برادر باعث می شود تا با انواع رفتارها از طرف آنها مواجه شوید که بعضی حتی شمارا ناراحت نیز می کند، اما چون می دانید آن‌ها نابالغ هستند، به روی خودتان نیاورده‌اید یا موضوع را با تذکر به جای تندی و پرخاشگری، حل و فصل کرده‌اید. این نوع رفتار، درسی است برای تمرین صبر که از شما فرد صبوری ساخته؛ بنابراین به جاست که اعتراف کنیم آن‌ها صبوری کردن را به ما یاد داده‌اند.

همدلی کنید

داشتن خواهر و برادر به شما این قدرت را می دهد که بتوانید احساسات انسان‌ها در شرایط خوب و بد زندگی را درک کنید و همدلی با دیگران را تجربه کنید. این مهارت تاثیر خودش را در روابطی که در بزرگسالی خواهید داشت، نشان می دهد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دارای خواهر و برادر هستند می توانند نسبت به سایرین همدل تر باشند. این مسئله، موجب موفقیت بیشتر آن‌ها در حوزه‌های مختلف زندگی خواهد شد.

عملکرد بهتر در مدرسه

داشتن خواهر و برادر برای رسیدن به موفقیت در کار و همچنین مدرسه مفید است. در دانشگاهی ژاپنی مطالعه ای انجام شده که نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که خواهر و برادرهایشان تحصیلات بالا در دانشگاه داشته‌اند، آنها نیز به مدارج دانشگاهی عالی دست یافته‌اند. شاید بتوان علت این امر را کمکی که خواهرها و برادرها در امور درسی به یکدیگر دارند دانست یا حتی رقابت با آن‌ها برای رسیدن به موفقیت‌های بالاتر. طبق این تحقیق، موفقیت یا شکست تحصیلی یک فرد تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط تحصیلی خواهر و برادرش است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات