فواید داشتن فرزند

0

در اسلام فرزندآوری و برکات آن بسیار تبیین شده؛ فرزندآوری در فرهنگ ایرانی و همچنین توسط پژوهش ها گویای این امر است که می تواند بر کیفیت زندگی خانواده ها اثرهای مثبتی داشته باشد.

وجود فرزندان در خانواده به طرق مختلف در زندگی اثرگذار است. سلامت بهتر جسمی و روحی والدین، استحکام بنیان خانواده، ارتقای شخصیت و درجات معنوی پدر و مادر از تاثیرات داشتن فرزند است.

احساس علاقه مندی‎

در زندگی مشترک، با حضور فرزند، دلبستگی ها و علاقه بین زوجین بیشتر می‌شود، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن بین زن و شوهر با معنای متفاوت و عمق بیش تری شکل می گیرد. ابراز علاقه بدون قید و شرط می شود و همسران محبت خود را خالصانه بروز می دهند.

فرزندان، عامل توانایی والدین

بر طبق روایات اسلامی و سبک زندگی ایرانی فرزندان در شرایط سخت نیروی کمکی موثری برای خانواده به حساب می آیند. امام رضا (علیه السلام) فرمود: «.. تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ‌ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ الْأُمُورِ… (از برکات ازدواج) اندوختن فرزند برای (رویارویی با) سختی‌های روزگار و پیامد‌های زمانه است.

تندرستی و آسایش والدین

خانواده هایی که فرزند دارند نسبت به خانواده هایی که بدون فرزند هستند، احساس خوشبختی بیشتری می کنند. یک دانشگاه آمریکایی تحقیقاتی کرده که بر اساس آن اعلام شد که فرزند داشتن سبب کاهش فشار خون والدین، بیشتر شدن تمایل به یادگیری، استفاده ی بیشتر از قدر تفکر و تعقل، افزایش اعتماد به نفس، امکان بهتر درک زیبایی های زندگی، دقت کردن در کارهای جزئی و افزایش نشاط والدین می شود.

بارداری زنان سبب می شود تا عملکرد مغزی بهتری داشته باشند و حافظه آنها نیز تقویت می شود. خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی نیز در والدین کمتر از افراد بدون بچه است.

عامل امنیت و استواری خانواده

با فرزندآوری می توان سهم بسزایی در تامین نیروی امنیتی برای خانواده و جامعه ایفا کرد، علاوه بر اینکه وجود فرزندان مانع از هم گسیختگی و فروپاشی خانواده نیز می شود. مطالعات جامعه شناسی و علوم اجتماعی نیز نشان می‌دهد که طلاق میان افراد متأهل بدونِ فرزند، بیش از متأهلین دارای فرزند است.

رشد شخصیت والدین

مطالعات تجربی نشان می‌دهد که زن و مرد با پذیرفتن نقش پدری و مادری روح و جان خود را به کمال می‌رسانند، چرا که پذیرفتن این نقش، تعهد، سخت کوشی، مسئولیت ، ابداع و نوآوری را در انسان به بار می آورد.

احساس ارزشمندی و مفید بودن

با تولد فرزندان، احساس مفید و موثری در والدین به شکل جدیدی نمایان می شود. زمانی که والدین برای فرزندان خود کارهایی انجام می‌دهند تا نیازهای آنها برطرف شود، احساس قدرت، ارزشمندی و مفید بودن به آنها دست دهد.

تنوع در خانواده

تنوع یکی از مهم ترین عوامل پایداری خانواده ها است. در خانواده هایی که تنوع وجود ندارد و همه چیز تکراری است، مشکلات بیشتری مانند: روزمرگی و یکنواختی، ملال و دلتنگی، تضعیف روابط و سرخوردگی نیز مشاهده می‌شود. فرزند جدید به خانواده فرصت بیشتری برای تعامل و نزدیکی به یکدیگر را فراهم می کند. مشاهده رشد کودکان، نحوه صحبت آنها و رفتارهای کودکانه، به خانواده علاقه و اشتیاق می‎دهد. والدین با مشاهده رشد هر فرزند تجربه های نو و متفاوتی کسب خواهند کرد که به زندگی آنها تنوع خواهد بخشید.

سرمایه معنوی والدین

اهمیت حضور فرزندان در خانواده به حدی است که در متون اسلامی، از فرزند به عنوان وسیله آمرزش پدر و مادر یاد شده است. از جمله، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) به امّ‌ سلمه فرمود: زن باردار مانند روزه دارِ شب بیدار و سربازی است که جان و مال را در راه پیشرفت اسلام نثار کند. چون کودک متولد شود، چندان اجر به مادر دهند که جز خدا کسی نداند و چون به او شیر دهد، برای هر مکیدن، ثواب آزاد کردن بنده‌ای از نسل اسماعیل دارد و چون دوران شیرخوارگی کودک پایان یابد، فرشته‌ای بزرگوار دست به پهلوی مادر زند و گوید: عملت را از سر بگیر که تمام گناهان تو آمرزیده شد.

طبق روایات فرزندان، سرمایه معنوی والدین در دنیا و آخرت هستند، به گونه‌ای که وجود آن‌ها باعث جلب آمرزش و نزول رحمت الهی می‌شود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات