مقاومت در برابر خواب در کودکان

0

مشکلات قبل از خواب: مقاومت در برابر خواب در کودکان

فرزندان ما می توانند موجودات کوچک مرموز و شگفت انگیزی باشند. بچه ها به خواب زیاد نیاز دارند، اما اغلب طوری رفتار می کنند که انگار به استراحت حساسیت دارند، متوقف می شوند، مقاومت می کنند، می جنگند. زمان آن فرا رسیده که مشکلی را که بیشتر والدین در برخی مواقع با آن سر و کار دارند روشن کنیم؛ داستانی به نام نبردهای قبل از خواب.

چرا بچه ها با خواب می جنگند

سعی کنید آن را مشکل شخصی نگیرید. ممکن است حس کنید، کودکان در وقت خواب در مقابل خوابیدن مقاومت می کنند زیرا می خواهند برای شما سختی و مشکل ایجاد کنند. اما معمولاً به دلیل اینکه بچه شما در حال بزرگ شدن است با مسایلی مانند کسب مهارت بزرگ‌تر، محدودیت‌های آزمایشی، نگرانی در مورد ترس‌های شبانه یا کابوس‌های شبانه و استقلال طلبی چالش خواهید داشت. همه این تحولات مناسب با بزرگتر شدن فرزند شماست.

درخواست برای یک کتاب دیگر، نوشیدنی، در آغوش گرفتن و غیره بسیار رایج است و رد کردن آن برای کودک سخت است. ما آمار رسمی را ندیده ایم اما تقریباً مطمئن هستیم که هیچ کس تشنه تر از بچه ای نیست که باید به رختخواب برود.

وقتی فرزندم از خوابیدن امتناع می کند چه کنم؟

وقتی فرزندتان نمی‌خوابد، مهم است که چیزی را به خاطر بسپارید: نمی‌توانید او را بخوابانید. شما می توانید آنها را برای خوابیدن آماده کنید و فرصت را برای شان فراهم کنید، اما نمی توانید یک عصای جادویی را تکان دهید و آنها را مجبور به خوابیدن کنید.

متأسفانه، هیچ راه حلی وجود ندارد. در عوض، زمانی که صحبت از محدود کردن مبارزات قبل از خواب می شود، پیشگیری کردن، نکته کلیدی است.

شاید شما در حال خواندن این مقاله هستید زیرا فرزندتان در حال حاضر از خوابیدن امتناع می‌کند و می‌خواهید بدانید که برای جلوگیری از مقاومت در برابر خواب چه باید بکنید به خصوص زمانی که دیر وقت است. در این صورت: استراحت کنید، مراحل پیش از خواب را دوباره انجام دهید و دوباره تلاش کنید.

منظور ما از استراحت کردن، توقف تلاش برای به خواب رفتن فرزندتان است. اگر چراغ ها برای مدت قابل توجهی خاموش بوده اند (45 تا 60 دقیقه برای کودکان 6 ماه و بزرگتر) و کودک شما هنوز نمی خوابد او را از رختخواب بیرون بیاورید. با صرف 15 تا 20 دقیقه برای انجام کاری غیر از تلاش برای به خواب رفتن (مثلاً بازی آرام در نور کم) دوباره تلاش کنید. سپس یک نسخه کوتاه شده از برنامه قبل از خواب خود را دوباره انجام دهید و سعی کنید یک بار دیگر بخوابید.

این وقفه می تواند حتی به سختگیرترین کودک نیز در نهایت به خوابیدن کمک کند.

نکات خواب برای کمک به مشکلات قبل از خواب

اکنون که ابزار اضطراری خود را برای مقاومت قبل از خواب (استراحت) دارید، بیایید در مورد پیشگیری صحبت کنیم. همیشه بهتر است در وهله اول از مشکل جلوگیری شود، اینطور نیست؟

نکته 1 خواب: زمان خواب را دوباره ارزیابی کنید

در اینجا یکی از آن تضادهای آزاردهنده خواب وجود دارد: بچه‌ها زمانی که کمتر خسته هستند یا بیش از حد خسته می‌شوند، سخت‌تر به خواب می‌روند.

همانطور که کودک شما رشد می کند، پنجره های بیداری او نیز رشد می کند.

نکته خواب شماره 2: صفحه نمایش را یک ساعت قبل از خواب خاموش نگه دارید

قرار گرفتن در معرض نور نقش مهمی در ریتم شبانه روزی روز و شب ما دارد. اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید و نورها را تاریک نگه دارید. تحقیقات نشان می دهد که نور روشن قبل از خواب ملاتونین را سرکوب می کند، ماده ای شبیه هورمون که به بدن می گوید زمان خواب است.

نکته 3 خواب: یک روال منظم را حفظ کنید

روال های قابل پیش بینی قبل از خواب می تواند حتی به کودکان نوپا کمک کند تا بفهمند چه زمانی زمان پایان بازی است و زمان خواب فرا رسیده است. این معمولاً منجر به زمان خواب راحت‌تر می‌شود. یک برنامه منظم، اما نه سفت و سخت، قبل از خواب تنظیم کنید تا متوجه شود زمان خواب فرا رسیده است.

نکته 4 خواب: زمان استراحت را بسازید

بیشتر بزرگسالان نمی توانند مستقیماً از کارهای روزانه به خواب بپرند. بچه ها هم نمی توانند. به اندازه کافی استراحت (چه به عنوان بخشی از روال قبل از خواب یا درست قبل از خواب) در نظر بگیرید تا به کودکتان فرصت دهید تا روز خود را پردازش کند.

اگر تنها فرصت برای زمان آرامش و استراحت قبل از خواب باشد، این می تواند به این معنی باشد که ذهن کودک شما به جای تبدیل شدن به حالت خواب به سرعت می چرخد. این امر به ویژه برای کودکان نوپا و پیش دبستانی مهم است.

نکته خواب شماره 5: از یک تایمر برای انتقال استفاده کنید

دوره های گذار برای بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان دشوار است، به خصوص در زمان خواب که اغلب مجبوریم کارهای سرگرم کننده را متوقف کنیم. بسیاری از ما به جای اینکه به موقع برای خواب آماده شویم، گفتیم «یک فصل دیگر بخوانم/یک قسمت دیگرببینم و….».

تایمرهای بصری می توانند راهی عالی برای کمک به کودک شما برای آماده شدن راحت تر برای خواب باشند.

نکته 6 خواب: انتخاب های محدودی ارائه دهید

با ارائه انتخاب‌های محدود در طول روتین قبل از خواب، تاکتیک‌های توقف را مهار کنید. این به بچه‌ها احساس کنترل بر زندگی‌شان می‌دهد به خصوص وقتی که معمولاً حرف‌های کمی دارند.

برای بچه هایی که زمان زیادی را صرف پوشیدن لباس خواب می کنند، می تواند به آنها کمک کند که بین دو ست انتخاب کنند: “آیا می خواهید لباس خواب راه راه بپوشید یا آنهایی که ستاره دارند؟” به همین ترتیب، می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید کتاب‌های قبل از خواب خود را انتخاب کنند و اینکه آیا می‌خواهند قبل از خواب سه بار بغل کنند یا چهار بار.

درخواست‌های رایج را در خود برنامه قرار دهید (“زمان برای آخرین داستان قبل از خواب”) و با همدلی، اما قاطعیت، درخواست‌های بیشتر را رد کنید. برای مثال، ممکن است بگویید: «می‌دانم که خواندن قبل از خواب را دوست داری. من هم همینطور! با این حال وقت آن است که کتاب های شما به خواب بروند. صبح می توانیم بیشتر بخوانیم.»

سوالات متداول مقاومت در برابر خواب

چگونه یک بچه را فوراً بخوابانیم؟

ما آن را توصیه نمی کنیم. در حالی که خستگی بیش از حد می تواند منجر به شروع سریع خواب شود، توصیه نمی کنیم کودک خود را برای مدت طولانی بیدار نگه دارید. انجام این کار می تواند منجر به سایر مشکلات خواب مانند افزایش بیداری در شب و زود بیدار شدن شود. بنیاد ملی خواب گزارش می دهد که خوابیدن در عرض 30 دقیقه با خواب خوب در کودکان و بزرگسالان مرتبط است.

با کودکی که از خوابیدن امتناع می کند چه کنیم؟

یک “استراحت” قبل از خواب را امتحان کنید. اگر کودک شما برای مدتی (45 تا 60 دقیقه) روی خواب کار کرده است، استراحت کردن می تواند راهی موثر برای کمک به خواب کودک شما باشد. کودک خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه از رختخواب بیرون بیاورید و با نور کم به فعالیت های آرام بپردازید. سپس نسخه کوتاه شده روتین زمان خواب خود را دوباره انجام دهید و سعی کنید یک بار دیگر کودک را بخوابانید.

چرا فرزندم در برابر خواب مقاومت می کند؟

کودکان اغلب هنگامی که در زمان خواب خود نمی‌خوابند در برابر خواب مقاومت می‌کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که زمان خواب خیلی زود است و آنها به زمان بیداری بیشتری برای خواب نیاز دارند. یک پنجره بیداری مناسب قبل از خواب را هدف گذاری کنید تا انتقال آسان تر شود.

چرا کودک 4 ساله من در حال جنگیدن است؟

اطمینان حاصل کنید که زمان خواب به طور مناسب تعیین شده و سپس مطمئن شوید که کودک شما بیش از حد یا کمتر خسته نشده است. کودکان نوپا و پیش دبستانی اغلب از زمان خواب به عنوان راهی برای کشف استقلال و محدودیت های آزمایشی خود استفاده می کنند. این از نظر رشد مناسب و کاملاً رایج است.

آیا رگرسیون خواب 5 ساله وجود دارد؟

رگرسیون خواب می تواند در هر سنی به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. دلایل رایج عبارتند از نیاز به تنظیم برنامه، سفر، بیماری و تغییر در عادات زمان خواب.

چگونه یک جنگ قبل از خواب را متوقف می کنید؟

به کودکان نوپا و پیش دبستانی در طول برنامه خوابشان، انتخاب های محدودی ارائه دهید. این کار به کاهش سکون کمک می کند و به بچه های کوچک کمک می کند تا کنترل بیشتری داشته باشند. مطمئن شوید که زمان خواب به درستی تنظیم شده زیرا پنجره های بیداری که خیلی کوتاه هستند می توانند به خواب رفتن کودکان را سخت کنند.

چگونه می توانم زمان خواب فرزندم را راحت تر کنم؟

پیشگیری بهترین تاکتیک است. قبل از خواب یک پنجره بیداری مناسب با سن او را در نظر بگیرید، یک برنامه منظم قبل از خواب ایجاد کنید و زمان کافی را برای خوابیدن کودک خود در نظر بگیرید. حتما یک ساعت قبل از خواب صفحه نمایش را خاموش کنید و از نور کم استفاده کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات