فعالیت هایی با توپ برای بازی با نوزاد یا کودک نوپا

0

یک توپ داشته باشید

همه کودکان می توانند با غلتاندن، گرفتن، لگد زدن، دریبل زدن و پرتاب کردن توپ سرگرم شوند و احتمالاً از آن لذت خواهند برد. بازی با توپ یک فعالیت ارزان، در دسترس و همه کاره است که مهارت های حرکتی، هماهنگی دست و چشم و زمان بندی کودکان را که بخش های مهمی از پیشرفت رشد کودکان نوپا هستند، بهبود می بخشد. مهارت ‌هایی که کودکان با یادگیری بازی با توپ ایجاد می ‌کنند پس از بزرگ شدن نیز در بازی‌ های مشارکتی و رقابتی کلیدی خواهد بود.

آنچه فرزند شما می آموزد

توپ ها اسباب بازی هایی هستند که باید داشته باشید و مزایای بازی با توپ بسیار زیاد است. می توانید خیلی زود آن ها را به کودک خود معرفی کنید، چراکه مهارت های حرکتی را تقویت می کنند و بچه های کوچک را با خود و محیط اطراف آشنا می کنند. در اوایل، نوزادان به سمت چیزهایی که می چرخند جذب می شوند. نوزاد شما مجذوب حرکت مداوم یک توپ خواهد شد.

توپ ها به کودکان این امکان را می دهند که کنترل چیزی غیر از حرکات خود را در دست داشته باشند.

توپ ‌ها به ایجاد مهارت ‌های تعادل کمک می ‌کنند و به بچه ‌های کوچک اجازه می ‌دهند تا انتقال یک شیء از یک دست به دست دیگر را تمرین کنند.

چرخاندن توپ به جلو و عقب نیز راهی برای ایجاد پیوند اجتماعی بین دو نفر (شما و کودک یا نوزاد و خواهر یا برادر یا هم بازی شان) است. این بازی نوبتی نیز مقدمه ای بر درک مفهوم علت و معلول است.

کودکان نوپا از کشف توانایی های توپ و اثرات مختلف پرش، غلت زدن، پرتاب کردن و لگد زدن آن لذت خواهند برد. با انتقال کودک از مرحله بازی مستقل و موازی به بازی مشارکتی توپ به عنوان یک اسباب بازی سرگرم کننده باقی خواهد ماند، که در توسعه مهارت های اجتماعی مانند یادگیری چگونگی به اشتراک گذاری، چگونگی پیروی از قوانین و چگونگی مذاکره حیاتی است.

فعالیت هایی با توپ برای بازی با نوزاد یا کودک نوپا

بازی سازنده چیست؟

انتخاب توپ مناسب

شما طیف گسترده ای از انتخاب را برای توپ ها، با تنوع در اندازه، بافت، وزن و استحکام دارید. پرتاب توپ های بزرگ به دو دست نیاز دارد، که مهارتی کاملاً متفاوت با پرتاب یک توپ تنیس کوچک با یک دست است. به کودک نوپا این فرصت را بدهید که با هر دو تمرین کند.

ایمنی توپ

تمام توپ های مخصوص نوزادان و کودکان نوپا باید به اندازه کافی بزرگ باشند که خطر خفگی نداشته باشند. به طور کلی، این یعنی که قطر توپ باید حداقل ۵ سانتی متر باشد‌. شما می توانید از رول کاغذ توالت به عنوان اندازه راهنما استفاده کنید تا فرزندتان نتواند به طور تصادفی آن را ببلعد.

به طور کلی بهترین توپ برای کودکان نوپا ممکن است توپ های گلف باشد زیرا سبک وزن هستند و سوراخ هایی دارند که دست زدن به آنها را برای کودکان نوپا آسان می کند. همچنین احتمال آسیب کمتری دارند.

برای استفاده در داخل خانه، ممکن است بخواهید توپ های گلف یا توپ های کوچک و نرمی را انتخاب کنید که کمتر احتمال دارد چیزی را بشکنند. توپ های ساحلی نیز می توانند یک جایگزین سرگرم کننده باشند. توپ ‌های بزرگ یا سنگین را در فضای باز نگه دارید یا فقط زمانی از آن ها در داخل استفاده کنید که بتوانید از نزدیک بر فعالیت بچه ها نظارت کنید.

قوانین بازی

قوانین اساسی در مورد پرتاب توپ، در داخل یا خارج از خانه را تنظیم کنید و آن ها را اجرا کنید. شما همچنین باید قوانینی را در مورد پرتاب نکردن توپ به سمت افراد دیگر تنظیم کنید، مگر زمانی که آن ها آماده گرفتن توپ هستند. به کودک خود بیاموزید که توپ ها نباید به عنوان سلاح استفاده شوند و توپ هایی که در خانه پرتاب می شوند باعث آسیب می شوند.

هر بازی ای که با توپ انجام می دهید قوانینی متناسب با سن کودک نیز دارد. یک کودک نوپا ممکن است برای درک قوانینی غیر از آنچه برای ایمنی لازم است، خیلی کوچک باشد، بنابراین بازی های او را ساده نگه دارید (و وسایل شکستنی را دور از دسترس قرار دهید).

انواع قوانین مورد نیاز کودکان

بازی های با توپ

گزینه های بی پایانی برای راه های بازی با توپ وجود دارد. شما و کودک نوپایتان ممکن است بازی ‌های خودتان را نیز بسازید. با این حال، در این جا چند گزینه کلاسیک برای شروع وجود دارد.

فعالیت هایی با توپ برای بازی با نوزاد یا کودک نوپا

توپ را بغلتانید

این بازی کلاسیک و ساده با توپ گزینه ای عالی برای شروع است. روی زمین روبروی کودک نوپای خود بنشینید و توپ را به سمت یکدیگر به جلو و عقب بغلتانید. برای حفظ توپ، می توانید با پاهای باز به شکل V بنشینید و انگشتان پا را با یکدیگر لمس کنید. سپس به آرامی توپ را به یکدیگر پاس دهید. همچنین می توانید بازی را با چرخاندن توپ آهسته تر یا سریع تر تغییر دهید.

توپ را پرتاب کن

یک یا چند توپ نرم را انتخاب کنید و یک مکان امن برای پرش انتخاب کنید. سپس به نوبت توپ را به طرف یکدیگر یا خودتان به عقب و جلو پرتاب کنید. هنگامی که این مهارت را به دست آوردید، می توانید همزمان دو توپ را به جلو و عقب پرتاب کنید. این فعالیت سرگرم کننده است.

کاسه توپ

یک سالن بولینگ موقت در حیاط یا اتاق نشیمن خود راه اندازی کنید. بطری‌ های خالی آب یا اسباب ‌بازی‌ های کوچک را در شکلی در انتهای یک خط مشخص شده بگذارید. اقلامی را انتخاب کنید که اگر توپ به آن ها برخورد کند، با خیال راحت به زمین می افتند. سپس، به نوبت توپ را در خط به سمت «پین های بولینگ» بچرخانید. ببینید چند شی را می توانید از بین ببرید یا چند بار تلاش می کنید تا همه آن ها را از بین ببرید.

یک تغییر در بازی این است که یک جعبه یا سطل را در کنار آن قرار دهید و سعی کنید توپ را درون آن بیندازید. می توانید به تدریج از سطل دور و دورتر شوید تا چالش را جذاب تر و سخت تر کنید.

پرتاب توپ

یکی دیگر از گزینه های کلاسیک این است که به سادگی یک توپ را به جلو و عقب پرتاب کنید. این بازی واکنش ها و مهارت های گرفتن کودک شما را توسعه می دهد. برای شروع حتما از یک توپ نرم و سبک استفاده کنید. خیلی نزدیک به هم شروع کنید و بعد از پیشرفت گام‌هایی به عقب بردارید.

همچنین می توانید با قرار دادن یک سطل یا سبد برای پرتاب کردن توپ بازی را سخت تر کنید. این فعالیت برای بازی مستقل کودکان نیز سرگرم کننده است.

ذخیره سازی توپ

یک جعبه یا سبد بزرگ که روی زمین نگهداری می شود می تواند به عنوان انبار و مکانی برای پرتاب توپ ها برای یک بازی سرگرم کننده باشد. سبد های حصیری، سبد های لباسشویی و ظروف پلاستیکی همگی به خوبی کار می کنند. اطمینان حاصل کنید که ظرف به اندازه کافی عمیق نیست که کودکان نوپا هنگام تلاش برای بازیابی اسباب بازی های خود در آن بیفتند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات