برنامه خواب نوزاد 3 ماهه

0

برنامه زمان خواب و چرت زدن نوزاد سه ماهه را در این مطلب شرح می دهیم.

در حالی که نوزاد شما از پوشک و لباس‌های روزهای نخست بزرگتر می‌شود، از الگوی خواب نوزادی خود نیز فاصله می گیرد.

بین 3 تا 4 ماهگی، ممکن است متوجه برخی تفاوت‌های بزرگ در خواب نوزاد خود شوید، مانند افزایش بیداری شبانه و چرت‌های کوتاه‌تر.

با ایجاد مقداری از ریتم شبانه روزی برای خواب حسابی خوشحال می شوید. برنامه خواب نوزاد در حال گذراندن یک فرآیند بلوغ است که منجر به چرخه های خواب اضافی برای نوزاد شما می شود و اغلب به اختلال در خواب ترجمه می شود. نگران نباشید؛ پیروی از برنامه صحیح می تواند خواب را بهبود بخشد!

یک نوزاد 3 ماهه چقدر باید بخوابد؟

در این سن، بیشتر نوزادان به حدود 15 ساعت خواب کلی در یک دوره 24 ساعته نیاز دارند. به خاطر داشته باشید که میزان خواب مورد نیاز می تواند در بین نوزادان متفاوت باشد و طیفی از موارد طبیعی و سالم در نظر گرفته می شود. ساعات پیشنهادی می تواند به عنوان یک راهنمای کلی باشد، اما توجه به روحیه و سطح انرژی فرزندتان نیز مهم است.

در حالت ایده‌آل، حداقل 10 ساعت خواب در شب و 3 تا 5 چرت در روز دارند، اگرچه هنوز در این سن تغییرات زیادی وجود دارد. خواب کافی همچنان بخش مهمی از رشد نوزاد است.

توجه کنید که برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، برنامه خواب تا حدی متفاوت است.

بهترین نکته خواب برای نوزاد 3 ماهه

یک شیء راحت یا آغوش مادر یا نوازش و محبت را در این سن معرفی کنید. اگرچه هنوز توصیه نمی‌کنیم که به دلایل ایمنی، عروسک یا وسیله ای را در فضای خواب نوزاد ببرید اما می‌توانید از آن در برنامه‌های قبل از خواب استفاده کنید تا نوزادتان بتواند شروع به ایجاد وابستگی به آن کند.

واقعیت خواب برای نوزادان 3 ماهه

اگرچه بسیاری از والدین در این سن برای پیش بینی پذیری بیشتر آماده هستند، اما بیشتر نوزادان هنوز بر اساس مدت زمانی که بیدار بوده اند (که به عنوان پنجره های بیداری شناخته می شود) به چرت زدن نیاز دارند، نه اینکه زمان ها را “بر اساس ساعت” تعیین کنند و دقیقا در ساعتی بخوابند و بیدار شوند.

نمونه برنامه خواب 3 ماهه

برنامه خواب نوزاد 3 ماهه

توجه: نیازهای خواب در نوزادان متفاوت است و این نمودار را باید به عنوان مثال مشاهده کرد.

برنامه خواب برای یک نوزاد 3 ماهه

یک نوزاد 3 ماهه چقدر باید چرت بزند؟

در حالت ایده آل، نوزاد 3 ماهه شما به طور متوسط 4 تا 5 ساعت در طول روز می خوابد که به 3 تا 5 چرت تقسیم می شود. چرت های کوتاه هنوز هم از نظر رشدی در این سن مناسب است، بنابراین دیدن چرت های 30 تا 45 دقیقه ای و همچنین چرت های طولانی 1 تا 2 ساعته معمول است.

چند چرت روزانه برای یک نوزاد 3 ماهه انتظار می رود؟

بیشتر نوزادان 3 ماهه، روزانه 4 تا 5 چرت می زنند. اگر نوزاد شما به طور مرتب چرت های طولانی تری می زند، پنجره های بیداری او احتمالا طولانی تر خواهد بود، به این معنی که ممکن است تنها با 4 چرت در روز راحت باشد. از سوی دیگر، اگر نوزاد شما در تمام روز فقط چرت کوتاه دارد، ممکن است به 5 چرت زدن نیاز داشته باشد تا راحت به زمان خواب برسد.

در این سن، ما انتظار داریم که نوزادان پس از 60 تا 120 دقیقه بیداری به چرت زدن نیاز داشته باشند. به علائم خواب نوزادتان (سکوت، خیره شدن به فضا، انداختن سرش روی شما) و میزان زمان بیداری نوزادتان توجه کنید تا بهترین زمان برای چرت زدن را تعیین کنید.

این برنامه های نمونه را بررسی کنید، به خاطر داشته باشید که آن ها فقط نمونه هستند. ممکن است روز نوزاد شما کاملاً متفاوت به نظر برسد، که قابل انتظار است و مشکلی ندارد!

برنامه 4 چرت

طلوع صبح ساعت 7:00 صبح

چرت اول 8:15 صبح تا 9:30 صبح (1.25 ساعت چرت)؛ 1.25 ساعت بیداری قبل از اولین چرت

چرت دوم 11:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر (1.5 ساعت چرت)؛ 1.5 ساعت بیداری قبل از چرت دوم

چرت سوم 14:15 – 3:45 (1.5 ساعت چرت)؛ 1.75 ساعت بیداری قبل از چرت سوم

چرت چهارم 17:30 – 6:00 (30 دقیقه چرت)؛ 1.75 ساعت بیداری قبل از چرت چهارم

ساعت 19:30 برای خواب آماده شوید

خواب 20:00؛ 2 ساعت بیداری قبل از خواب

برنامه 5 چرت

چرت اول 8:15 صبح – 9:15 صبح (1 ساعت چرت)؛ 1.25 ساعت بیداری قبل از اولین چرت

چرت دوم 10:45 – 11:45 صبح (1 ساعت چرت)؛ 1.5 ساعت بیداری قبل از چرت دوم

چرت سوم 1:15 تا 14:15 (1 ساعت چرت)؛ 1.5

ساعت بیداری قبل از چرت سوم

چرت چهارم 15:45 – 16:45 (1 ساعت چرت)؛ 1.5 ساعت بیداری قبل از چرت چهارم

چرت پنجم 18:15 – 18:45 (30 دقیقه چرت)؛ 1.5 ساعت بیداری قبل از خواب پنجم

ساعت 8 شب برای خواب آماده شوید

خواب 20:30؛ 1.75 ساعت بیداری قبل از خواب

زمان خواب نوزاد 3 ماهه

نوزاد 3 ماهه چه ساعتی باید بخوابد؟

در این سن، ما شروع به تغییر زمان خواب می کنیم و سعی داریم آن را جلو تر بیاوریم. برنامه ریزی کنید که زمان خواب 12 تا 14 ساعت پس از بیدار شدن در طول روز باشد اما زودتر از ساعت 6 بعد از ظهر نباشد. این بدان معناست که زمان خواب بهینه برای نوزادی که در حوالی ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شود، بین 6:00 بعد از ظهر تا 8:00 بعد از ظهر خواهد بود.

زمان خواب همچنان به تعداد چرت های نوزاد و مدت زمانی که می تواند راحت بیدار بماند، بستگی دارد. بیشتر نوزادان 3 ماهه دارای محدوده پنجره بیداری بین 1 تا 2 ساعت هستند. نوزادانی که کمتر چرت می زنند (3 تا 4 بار در روز) معمولاً نسبت به نوزادانی که 5 چرت در روز می زنند، به خواب زودتر نیاز دارند.

سوالات متداول خواب نوزاد 3 ماهه

سوال: آیا نوزاد 3 ماهه می تواند تمام شب بخوابد؟

بیشترین تغییرات در الگوی خواب نوزادان در 4 ماه اول زندگی رخ می دهد. بیشتر نوزادان در این سن در طول شب برای شیر خوردن از خواب بیدار می شوند. اگر در مورد مقدار مناسب شیردهی در شب برای سه ماهگی نوزاد خود سوالی دارید با پزشک اطفال یا مشاور شیردهی مشورت کنید.

سوال: نوزاد 3 ماهه چند بار می خوابد؟

به طور معمول، بیشتر نوزادان در این سن یک پنجره بیداری بین 60 تا 120 دقیقه دارند، به این معنی که ممکن است تنها پس از یک ساعت بیداری، به خواب نیاز داشته باشند. حداقل 15 ساعت خواب در طول یک دوره 24 ساعته (بین 3 تا 5 چرت در روز) را هدف قرار دهید.

سوال: برای یک نوزاد 3 ماهه چقدر خواب شبانه انتظار می رود؟

10 تا 12 ساعت خواب شبانه را هدف قرار دهید، اما به یاد داشته باشید که احتمالاً همچنان شامل بیداری برای تغذیه است.

سوال: یک نوزاد 3 ماهه چقدر به بیداری نیاز دارد؟

بیشتر نوزادان 3 ماهه پس از یک دوره بیداری 60 تا 120 دقیقه به خواب نیاز دارند. مدت زمان بیداری معمولاً در صبح کوتاه تر و در طول روز طولانی تر می شود.

آخرین پنجره بیدار شدن معمولا طولانی ترین زمان بیداری در طول روز است، به این معنی که نوزاد شما احتمالا با 90 تا 120 دقیقه بیداری بین آخرین چرت و زمان خواب بهترین خواب را خواهد داشت.

سوال: برای نوزاد 3 ماهه چقدر خواب در طول روز انتظار می رود؟

عادات خواب نوزاد شما در این سن هنوز کمی غیرقابل پیش بینی خواهد بود. 4 تا 5 ساعت خواب در روز را در طول 4 تا 5 چرت هدف قرار دهید.

سوال: خواب نوزاد 3 ماهه در شبانه روز بهم ریخته است، چگونه برنامه قابل پیش بینی تری داشته باشم؟

اگر می خواهید روی تنظیم برنامه نوزاد خود کار کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ساعت بیداری صبحگاهی ثابتی داشته باشید. در حالت ایده آل، زمان بیداری صبحگاهی در همان پنجره 30 دقیقه ای هر روز صبح باشد.

اگر نوزاد شما گاهی ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شود و برخی اوقات تا ساعت 8 صبح می خوابد، ممکن است در آن صبح های بعد لحظه ای اشک شوق احساس کنید! با این حال، تغییر در زمان بیداری می‌تواند منجر به غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ بودن برنامه‌ریزی برای چرت زدن و زمان خواب شود.

سوال: خواب نوزاد 3 ماهه من ناگهان متفاوت می شود. آیا این یک پسرفت است؟

بین 3 تا 4 ماهگی، ریتم شبانه روزی نوزاد شما بالغ می شود و در نتیجه مراحل و چرخه خواب تغییر می کند (او دیگر مانند نوزادان نمی خوابد و در عوض الگوهایی شبیه به بزرگسالان دارد). این اغلب به عنوان “رگرسیون خواب 4 ماهه” نامیده می شود.

سوال: هنگام محاسبه مجموع خواب نوزادم، آیا باید زمان صرف شده برای تغذیه شبانه را کم کنم؟

وقتی در مورد میزان کل خواب شبانه صحبت می کنیم و بیشتر نوزادان برای استراحت خوب به آن نیاز دارند، این اعداد معمولاً شامل شیردهی های کوتاه مناسب سن نیز می شوند. متأسفانه این یک پاسخ صفر و صدی نیست زیرا ممکن است هنگام تعیین اینکه آیا نوزاد به اندازه کافی می خوابد به کل مدت زمانی که در رختخواب است و عوامل دیگری توجه کنیم. ما به احتمال زیاد زمان‌های بیداری طولانی‌تری را کم می‌کنیم ( تغذیه یا غیره)، به خصوص در نوزادان بزرگ‌تر.

مهم است که به یاد داشته باشید که طیفی از موارد عادی وجود دارد و ما توصیه نمی‌کنیم که تنها بر کل ساعت‌ها تمرکز کنید. کل ساعت ها باید به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شود.

در زمان تعیین اینکه آیا نوزاد شما به اندازه ی کافی می خوابد یا خیر، باید به خلق و خو و سطح انرژی نوزادتان توجه کنید. طبیعی است که اگر خواب نوزاد کافی باشد، اخلاق و انرژی بهتری دارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات