بهترین فعالیت ها و مهارت های حرکتی درشت برای نوزادان

0 19

فعالیت‌ های حرکتی درشت برای نوزادان مستلزم استفاده از بزرگترین و قوی ‌ترین ماهیچه ‌های اصلی خود مانند تنه، پاها و بازوها است. این حرکات با بهبود فعالیت بدنی و افزایش رشد شناختی مرتبط هستند. در نتیجه باعث افزایش آمادگی قلبی تنفسی و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) می ‌شوند.

مهارت های حرکتی درشت در نوزادان

برخی از فعالیت هایی که به رشد توانایی های حرکتی درشت در نوپایان کمک می کنند عبارتند از:

ایستادن

پیاده روی

سینه خیز رفتن

پرتاب کردن اجسام

دویدن

نشستن بدون تکیه گاه

لگد زدن

برای نوزادان، دامنه فعالیت‌ های بدنی محدود است، اما مهارت ‌های حرکتی درشت به سرعت افزایش می‌ یابد. برخی از نقاط عطف مهارت های حرکتی درشت برای نوزادان عبارتند از:

توانایی ایستادن بدون هیچ گونه حمایتی برای مدت کوتاهی

کشیدن وسایل برای در حالت که ایستاده

نشستن بدون حمایت

برداشتن قدم های کوچک

رسیدن به انگشتان پا

12 فعالیت حرکتی درشت برای نوزادان

1. بازی بر روی شکم

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

زمانی که نوزاد خود را، روی شکمش روی یک تشک بازی قرار می دهید مهم است زیرا:

عضلات شانه و گردن را تقویت می کند

مهارت های حرکتی را تقویت می کند به دلیل اینکه کودک برای حرکت یا بلند کردن سر نیاز به استفاده از عضلات و قدرت دارد

از صاف شدن پشت سر کودک جلوگیری می کند

2. غلتاندن یک توپ

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

توپی بردارید که کوچولوی شما ممکن است از بازی با آن لذت ببرد. با کمک تکیه گاه او را بنشانید و شما در مقابل فرزندتان بنشینید. حالا توپ را به سمت او بغلتانید و بگذارید سعی کند آن را در دست بگیرند. این کار را چند بار انجام دهید و سپس به او اجازه دهید همین کار را انجام دهند و توپ را به سمت شما بغلتاند. همچنین می توانید این فعالیت را با کمک توپ ورزشی انجام دهید.

این فعالیت به تقویت قدرت عضلانی پایین تنه در هنگام نشستن، حرکت از مکانی به مکان دیگر و بهبود هماهنگی دست و چشم کمک می کند.

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

3. بازی با لگو

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

لگو ها برای هر نوزادی جذاب هستند زیرا می تواند آن ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل کند. یک برج با لگو های کمی دورتر از دسترس نوزاد خود بسازید و او را تشویق کنید که به سمت آن سینه خیز بیاید. همچنین می توانید یک یا دو لگو را برای کمک و تشویق، به کودک خود نزدیک تر نگه دارید.

4. اجازه حرکت آزاد

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

نوزادان اغلب از قرار گرفتن در یک فضای باز لذت می برند. این فرصتی را برای آن ها فراهم می کند تا آزادانه دست ها و پاهایشان را برای رشد و افزایش آگاهی بدن خود حرکت دهند.

کودکتان را روی تشک بازی بگذارید و اجازه دهید خودش را سرگرم کند. شما باید همیشه بر او نظارت داشته باشید.

5. داشتن یک سطل اسباب بازی شکار گنج

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

هنگامی که کودک شما شروع به نشستن می کند، باید او را بدون حمایت سرگرم کنید. یک سطل اسباب بازی درست کنید تا برایش جذاب باشد و بازی کند.

یک سبد بردارید و همه اسباب بازی هایش را در آن قرار دهید. سپس این سبد را در کنار نوزاد قرار دهید و به او اجازه دهید کاوش کند. عبور از سبد و بازی با اسباب بازی های مختلف به رشد مهارت های حسی آنها کمک می کند.

6. بازی با کیسه های حسی

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

می توانید کیسه‌های حسی را برای کودکتان درست کنید تا زمانی که دمر است یا زمانی که بیدار روی تشک خوابیده است با آن ها بازی کند و سرگرم شود.

برای ساخت کیسه حسی به موارد زیر نیاز دارید:

یک کیف زیپ دار شفاف

آب

دکمه ها و مهره ها (می توانید از چیزهای دیگری مانند پوم پوم استفاده کنید)

کیسه زیپ دار را بردارید و مهره ها و دکمه ها را داخل آن قرار دهید. سپس آن را با آب پر کنید و به خوبی در آن را ببندید تا در هنگام اعمال فشار، مواد داخل آن نشت نکند. می توانید این کیسه را زمانی که دمر است به کودک خود بدهید تا او را سرگرم نگه دارد.

این فعالیت به تقویت مهارت های حسی و هماهنگی چشم و دست کودک شما کمک کند. لطفاً هنگام بازی با یک کیسه حسی همیشه کودک خود را زیر نظر داشته باشید.

7. رنگ آمیزی

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

چه کسی بازی با رنگ ها را دوست ندارد؟ یک ورق کاغذ با اندازه متوسط و چند رنگ مانند آبرنگ بردارید. آن ها را در مقابل کودک خود قرار دهید و اجازه دهید شاهکارهایی را خلق کند.

کار های هنری به کودکان کمک می کند تا عضلات دست خود را در طیف وسیعی از مناطق حرکت دهند و مهارت های حرکتی خود را توسعه دهند.

8. لگد زدن به توپ

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

این یکی دیگر از فعالیت هایی است که به تقویت عضلات پای کودک شما کمک می کند. کودک خود را روی تشک بازی قرار دهید و بادکنک یا توپی را اطراف تشک وصل کنید. لگد زدن و بازی با بادکنک یا توپ می تواند او را مشغول نگه دارد و به بهبود رشد فیزیکی کودک کمک می کند.

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

9. کشیدن عروسک

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

برای نوزادانی که تازه راه رفتن را شروع کرده اند، این می تواند یک فعالیت سرگرم کننده باشد. یک روبان یا یک توری دور گردن سگ یا گربه عروسکی ببندید و به نوزاد خود بدهید. او از کشیدن عروسک به اطراف لذت خواهد برد. همچنین می توانید این فعالیت را با انجام همین کار با اسباب بازی دیگری، بازی را متنوع کنید.

10. بالا رفتن از جعبه

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

جعبه های کوهنوردی می تواند به رشد ماهیچه های دست و پا کمک کند. یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی خالی بردارید و آن را با چیزهای تصادفی پر کنید تا سنگین شود که در هنگام هل دادن غلت نخورد. دهانه مقوا را چسب بزنید و با رنگ یا کاغذ رنگی تزئین کنید تا جذاب شود. اکنون نوزاد شما می تواند آن را فشار دهد یا از آن به عنوان تکیه گاه برای ایستادن یا نشستن روی آن استفاده کند.

11. عبور از تونل ها

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

تونل بازی می تواند برای نوزادان هیجان انگیز باشد. یک پتو بین دو صندلی قرار دهید و یک تونل ایجاد کنید. سپس در سمت دیگر تونل روبروی کودک خود بنشینید و او را تشویق کنید تا از طریق تونل به سمت شما بیاید. همچنین می توانید از اسباب بازی ها برای جذب او و عبور از تونل کمک بگیرید.

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

12. بازی روی تشک بافت

بهترین فعالیت و مهارت حرکتی برای نوزادان

معرفی بافت های مختلف به نوزاد می تواند به رشد مهارت های حسی او کمک کند. یک تشک بازی بردارید و اسباب بازی های مختلف با بافت های مختلف را قرار دهید. حالا اجازه دهید نوزاد شما در اطراف تشک سینه خیز برود، بافت ها و اشکال مختلف را کشف کند و لذت ببرد. مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌هایی که انتخاب می‌کنید به اندازه‌ای بزرگ هستند که خطر بلعیدن و خفگی نداشته باشند.

این بازی علاوه بر رشد مهارت های حرکتی به رشد حسی کودک نیز کمک می کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات