درد واژن در دوران بارداری

0 540

درد واژن در زنان شایع است. اما تجربه دفعات مکرر آن در دوران بارداری می تواند نگران کننده باشد.

درد واژن در دوران بارداری در بیشتر موارد نشانه هیچ گونه عارضه جدی نیست، در این مطلب به بررسی علل ایجاد درد واژن و روش های درمانی آن پرداخته شده است.

علت درد واژن در دوران بارداری چیست؟

درد واژن یا لگن در دوران بارداری به دلایل مختلفی بروز می کند، زیرا در این دوران بدن مادر با تغییرات جدید سازگار می شود. برخی از علل بروز درد در ناحیه واژن عبارت است از:

1. جریان خون: در دوران بارداری جریان خون به سمت رحم افزایش می یابد و باعث درد در اطراف واژن می شود. این ناحیه ممکن است دردناک، حساس و متورم شود. درد واژن همچنین می تواند ناشی از واریس واژن یا تورم عروق خونی در ناحیه لگن باشد.

2. عفونت: درد واژن همچنین به دلیل عفونت های قارچی در ناحیه واژن رخ می دهد. گاهی عفونت های لگنی/واژینال همراه با سایر علائم مانند ترشحات واژن، تهوع، اسهال یا کمردرد باعث درد واژن می شوند. شایع ترین عفونت در زنان باردار، عفونت قارچی واژن یا کاندیدیازیس است.

3. دیلاتاسیون سرویکس: تیر کشیدن واژن به ویژه در اواخر بارداری، می تواند به دلیل اتساع (گشاد شدن) دهانه رحم رخ دهد. دهانه رحم چند هفته قبل از زایمان شروع به باز شدن می کند و این مسئله می تواند منجر به درد و خونریزی شود.

درد واژن در بارداری

4. فشار جنینی: افزایش اندازه جنین در حال رشد در رحم باعث کشش رباط ها و ماهیچه ها در ناحیه لگن می شود. فشار وارد شده باعث درد شدید واژن می شود. این درد ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه و گاهی بیشتر طول بکشد. درد واژن در مراحل بارداری به دلایل متعدد رخ می دهد، در سه ماهه اول به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آن بر مثانه و راست روده، در سه ماهه دوم به دلیل فشار جنین به ناحیه لگن و در سه ماهه سوم به دلیل حرکت جنین به سمت پایین لگن.

5. حاملگی خارج رحمی: درد واژن می تواند یکی از علائم حاملگی خارج رحمی باشد، که تشخیص آن معمولا مشکل است. علائم دیگر این نوع بارداری شامل خونریزی غیرطبیعی، درد پستان، سرگیجه، کمردرد، غش، تنگی نفس و فشار خون پایین است.

درد واژن همچنین می تواند به دلایل دیگری مانند یبوست و نفخ معده، مقاربت جنسی، ورزش نامناسب، وضعیت بد خوابیدن یا استرس ایجاد شود.

گرفتگی واژن همراه با خونریزی در اوایل بارداری می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد. بنابراین برای بررسی بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان درد واژن در دوران بارداری

در بیشتر موارد می توان درد واژن را با برخی اقدامات ساده کاهش داد. در ادامه چند روش برای تسکین درد واژن شرح داده شده است:

– به سمت چپ دراز بکشید، این کار گردش خون را بهبود می بخشد و فشار واژن را کاهش می دهد.

– هنگام نشستن، پاهای خود را از سطح بدن تان بالاتر نگه دارید تا کمی از فشار و درد واژن کاهش یابد.

– حمام آب گرم می تواند به آرامش شما کمک کند، این کار اقدام موثری در مقابل درد واژن است.

– دراز بکشید و باسن خود را بالا بیاورید. این کار برای برخی از زنان باردار بسیار موثر است.

– ماساژ لگنی توسط ماساژور آموزش دیده انجام دهید.

درد واژن در بارداری

– با مشورت پزشک چند ورزش ساده مانند یوگا و شنا انجام دهید. این تمرینات در بهبود گردش خون، تقویت ماهیچه ها و در نتیجه تسکین درد موثر هستند.

– تمرینات کف لگن مانند کگل و تیلت لگنی نیز به کاهش فشار و درد واژن کمک می کنند.

– برای پشتیبانی از شکم، کمر، لگن و باسن خود از شکم بند مخصوص بارداری استفاده کنید.

همچنین از حرکات بدنی سریع و چرخش ناگهانی کمر خودداری کنید. داروهای مسکن را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات