رینیت بارداری چیست؟

0 1,422

بارداری یکی از هیجان انگیزترین دوران برای بسیاری از مادران است، اگرچه عاری از ناراحتی نیست و با علائم شایعی از جمله تهوع صبحگاهی، تورم مچ پا، سوزش معده و بواسیر همراه است.

بیشتر این شرایط و عوارض جانبی بارداری به خوبی شناخته شده و قابل پیش بینی هستند، اما در مورد یک نشانه غیرآشکار و شایع دیگر به نام رینیت بارداری (التهاب مخاط بینی) خیلی صحبت نشده است.

رینیت بارداری چیست؟

رینیت بارداری با احتقان و علائم مشابه سرماخوردگی در دوران بارداری همراه است و ارتباطی با ویروس، آلرژی یا سایر شرایط پزشکی ندارد. طبق پژوهش منتشر شده در مجله Advances in Experimental Medicine and Biology ، رینیت بارداری بسیار شایع است.

از 117 زن باردار مورد بررسی در این پژوهش، 39 درصد علائم رینیت بارداری را تجربه کردند. اگرچه رینیت بارداری می تواند در هر مرحله از حاملگی رخ دهد، اما در سه ماهه دوم شایع تر است. بیشتر زنان تحت آزمایش در طول هفته 13 تا 21 بارداری دچار گرفتگی بینی شدند.

علل رینیت بارداری

متخصصان از علل بروز رینیت بارداری مطمئن نیستند، اما به هورمون های بارداری و اثرات آن ها بر مجاری بینی اشاره دارند. رینیت بارداری می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در داخل بدن باشد. (ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون)

این هورمون ها با بروز تورم یا التهاب بینی باعث گرفتگی بینی و افزایش حجم خون در بارداری می شوند، هر دو این عوامل می تواند منجر به ایجاد علائم احتقان بینی، سوزش بینی و حتی گرفتگی گوش شود.

رینیت بارداری

علائم رینیت بارداری

علائم رینیت بارداری در هر فرد کمی متفاوت است، اما نشانه اصلی آن افزایش مخاط در مجاری بینی، فشار و احساس گرفتگی است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که رینیت بارداری فقط با افزایش مخاط مشخص نمی شود، بلکه شامل افزایش جریان خون در مجاری بینی است، به همین دلیل گرفتگی و فشار نیز احساس می شود.

در ادامه شایع ترین علائم رینیت بارداری آورده شده است:

– آبریزش بینی

– افزایش مخاط

– افزایش احتقان بینی

– فشار در گوش

– عطسه کردن

– کاهش حس بویایی در اثر احتقان

– اختلال در خواب به دلیل احتقان یا آبریزش بینی

رینیت بارداری چقدر طول می کشد؟

رینیت در دوران بارداری اغلب زود برطرف می شود و به طور کلی تنها چند روز یا چند هفته بیشتر طول نمی کشد. با این حال برخی از زنان باردار آن را به طور مداوم تا پایان بارداری تجربه می کنند.

علائم رینیت بارداری باید بلافاصله پس از زایمان در عرض 1 هفته یا کمی بیشتر برطرف شود.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات