8 فایده ورزش در بارداری

0 207

ورزش برای سلامتی بسیار مفید است، اما در میان زنان باردار با توجه به تغییرات دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ورزش باعث آمادگی بیشتر بدن برای زایمان، افزایش سطح انرژی و بهبود روحیه می شود.

ورزش برای زنان باردار بخش مهمی از یک بارداری سالم به حساب می آید. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که زنان باردار حداقل 20 تا 30 دقیقه در بیشتر یا کل روزهای هفته ورزش کنند. در بیشتر موارد ورزش در دوران بارداری بی خطر است. ولی هرگونه فعالیت ورزشی مادر باید زیر نظر پزشک زنان صورت گیرد، زیرا گاهی به دلیل بیماری یا عارضه بارداری باید از انجام برخی حرکات اجتناب کرد.

در این مطلب با 8 فایده ورزش در دوران بارداری برای مادر و جنین آشنا خواهید شد. ورزش در بارداری از مزایای بسیاری برخوردار است که چند مورد آن عبارت است از:

افزایش انرژی

در دوران بارداری انرژی بدن کاهش می یابد، اما ورزش منظم می تواند به شما کمک کند تا فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهید، زیرا ورزش سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند، بنابراین شما به سادگی خسته نمی شوید و انرژی لازم برای رهایی از شرایط استرس زا را دارید. همچنین با داشتن عضلات قوی و کشیده، نیازی به تلاش زیاد برای انجام فعالیت های روزمره مانند خرید مواد غذایی یا نشستن در جلسات کاری را نخواهید داشت.

فایده ورزش در بارداری

کمک به خواب بهتر

با پیشرفت بارداری، یافتن وضعیت راحت برای خواب یک چالش واقعی خواهد بود. اما ورزش می تواند شما را آنقدر خسته کند تا به خوابی آرام بروید.

کاهش خطر ابتلا به برخی عوارض مرتبط با بارداری

بر اساس پژوهش های انجام شده ورزش در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی را کاهش دهد. (حتما در صورت ابتلا به پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری، در مورد ایمنی ورزش با پزشک مشورت کنید. بسته به شرایط مادر و مرحله بارداری، ممکن است لازم باشد فعالیت بدنی محدود یا ممنوع شود.)

ورزش می تواند اثر قابل توجهی در زنان مبتلا به دیابت بارداری داشته باشد. طبق یک پژوهش جامع، در صورتی که زنان مبتلا به دیابت بارداری 3 مرتبه در هفته ورزش کنند، خطر ابتلا به ماکروزومی (بزرگ جثه) 58 درصد کاهش می یابد، این مسئله به نوبه خود خطر زایمان سزارین را 34 درصد کاهش می دهد.

کاهش ناراحتی های دوران بارداری

ورزش منظم باعث تقویت عضلات می شود و به زنان باردار کمک می کند تا بهتر با دردها و ناراحتی های دوران بارداری کنار بیایند. حرکات کششی و یوگا، درد کمر را کاهش می دهد، پیاده روی گردش خون را بهبود می بخشد و شنا عضلات شکمی را تقویت می کند.

آمادگی بدن برای زایمان

هر چه عضلات قوی تری داشته باشید، زایمان راحت تری خواهید داشت. زایمان را می توان به دوی ماراتن تشبیه کرد، زیرا هر دوی آن ها به استقامت، اراده و تمرکز نیاز دارند.

اگرچه هنوز به طور دقیق ثابت نشده، ولی ورزش باعث تسهیل زایمان و کوتاه شدن مدت زمان آن می شود. یک پژوهش نشان داد زنانی که در طول دوران بارداری 3 بار در هفته تمرینات هوازی انجام دهند، نسبت به زنان دیگر مرحله اول زایمان کوتاه تری دارند.

فایده ورزش در بارداری

فایده ورزش در بارداریکاهش استرس و افزایش روحیه

بارداری می تواند استرس زا باشد و شما را در برابر تغییرات خلقی آسیب پذیر کند. براساس یک پژوهش ورزش سطح هورمون سروتونین را در بدن افزایش می دهد، این هورمون نوعی ماده شیمیایی است که در مغز ترشح می شود و با خلق و خو در ارتباط است. بنابراین با کمک ورزش می توان روحیه بهتری داشت.

چنان چه با انجام تمرینات ورزشی (به صورت مداوم) بازهم احساس ناراحتی می کنید، با پزشک در مورد افسردگی دوران بارداری و لزوم مراجعه به مشاور صحبت کنید.

حفظ وزن سالم

در دوران بارداری مادران دچار افزایش وزن می شوند، اضافه وزن بیش از حد برای سلامت مادر و جنین ضرر دارد. تمرینات ورزشی مداوم می تواند کالری های اضافی را بسوزاند و وزن را متعادل نگه دارد. ورزش افزون بر افزایش وزن سالم، به شما کمک می کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

کمک به تناسب اندام سریع پس از زایمان

اگر با داشتن برنامه ای مداوم در دوران بارداری قدرت و کشیدگی عضلات بدن تان را تقویت و حفظ کنید، پس از زایمان بدن شما راحت تر می تواند به وزن و حالت طبیعی قبل خود باز گردد. ورزش همچنین از اضافه وزن بیش از حد بارداری نیز جلوگیری می کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات