دیابت بارداری

0 472

دیابت بارداری چیست

دیابت یک بیماری است که بر شیوه ی مصرف سلول ها از قند اثرگذار است. دیابت بارداری همانطور که از نامش مشخص است؛ در دوران بارداری رخ می دهد و با افزایش قند خون می تواند بر سلامتی مادر و جنین اثر بگذارد.

اگر شما سابقه دیابت دارید، بهترین کار این است که پیش از اقدام به بارداری نزد پزشک بروید و مسئله را با او در میان بگذارید؛ اگر دیابت شما در کنترل باشد مشکلی در دوران بارداری برایتان پیش نمی آید.

دیابت بارداری چیست

در صورتی که شما به دیابت بارداری مبتلا شوید، پزشک به طور مداوم وضعیت قند خون شما را بررسی می کند؛ احتمال دیابت بارداری در سه ماهه آخر بیشتر است. خوشبختانه این وضعیت در بیشتر زنان پس از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد.

دیابت بارداری چیست
دیابت بارداری چیست

دلیل دیابت بارداری چیست؟

انسولین، هورمونی است که با فعالیت و ترشح منظم، گلوکز را تنظیم می کند، در دوران بارداری به دلیل اینکه جفت نیز سطوح بالایی از هورمون های مختلف را تولید می کند، این هورمون ها سبب تضعیف انسولین می شود و قند خون بالا می رود. همانطور که سن بارداری بالاتر می رود، جفت نیز بزرگتر می شود و هورمون های مخرب انسولین نیز بیشتر تولید می شوند، به همین دلیل است که دیابت بارداری در سه ماهه سوم بارداری احتمال بیشتری برای بروز دارد.

برخی عوامل می تواند سبب افزایش احتمال دیابت بارداری شود. این عوامل شامل موارد زیر هستند:
سابقه دیابت در خود شخص یا خانواده، اضافه وزن، بارداری پس از 25 سالگی و نژادهای غیر از سفید.

دیابت بارداری چیست

دیابت بارداری چیست
دیابت بارداری چیست

عوارض دیابت بارداری برای مادر و جنین

دیابت بارداری درمان نشده می تواند بر سلامت مادر و جنین اثرات جدی بگذارد، این عوارض با توجه به وضعیت دیابت در زنان باردار متفاوت می شود.

عوارض دیابت بارداری بر جنین شامل وزن بیش از حد در زمان تولد (ماکروزمیا) ؛ سندرم دیسترس تنفسی؛ قند خون پایین (هیپوگلیسمی)؛ ابتلا به دیابت نوع 2

عوارض دیابت بارداری بر مادر شامل فشار خون بالا و پره اکلامپسی؛ دیابت نوع 2 ؛ زایمان زودرس

آیا روشی برای پیشگیری از دیابت بارداری وجود دارد؟

هیچ روش قطعی برای پیشگیری وجود ندارد، اما اگر شما از روش های سالم برای زندگی خود استفاده کنید می توانید خطر ابتلا را کاهش دهید. با توجه به مواردی مانند خوراک و تغذیه سالم ؛ ورزش و فعالیت بدنی در بارداری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا و همچنین کاهش وزن پیش از بارداری می توانید تا حدی احتمال مبتلا شدن به دیابت را کمتر کنید.

تشخیص دیابت بارداری

اگر دیابت بارداری به موقع تشخیص داده شود، می تواند کنترل شود و دیگر عوارض نداشته باشد. بهترین راه برای تشخیص دیابت بارداری، تست غربالگری است. اگر احتمال ابتلا بالا باشد، پزشک ممکن است در همان اوایل بارداری، آزمایش غربالگری را برای مادر بنویسد.

آزمایش های دیگری نیز ممکن است همراه این آزمایش انجام شود که شامل آزمایش گلوکز اولیه و آزمایش تحمل گلوکز است.

اگر شما به دیابت بارداری مبتلا شده باشید، پزشک آزمایش های مکرری را برای بررسی قند خون شما انجام می دهد. همچنین پس از زایمان نیز اقدام به بررسی قند خون شما خواهد کرد.

برای کنترل دیابت بارداری شما باید مراقب رژیم غذایی خود باشید؛ به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و از وی بخواهید برنامه ی مناسبی را به شما دهد.

دیابت بارداری چیست
دیابت بارداری چیست

ورزش کنید. با ورزش های سبک شروع کنید و کم کم زمان بیشتری را به نرمش و تمرینات اختصاص دهید.
اگر پزشک تشخیص دهد که شما نیاز به دارو دارید؛ شاید نیاز به تزریق انسولین پیدا کنید که این موضوع با تجویز پزشک انجام می شود.

اطلاعات خود را درباره دیابت بارداری بالا ببرید و با آرامش با این موضوع کنار بیایید؛ اگر دچار هر گونه استرس و نگرانی هستید با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که قصد مراجعه به پزشک را دارید همه ی مواردی که در ذهن تان است روی کاغذ بنویسید و به پزشک بگویید. به توصیه های پزشک گوش دهید و مراقب خود و فرزندتان باشید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات