تشخیص رینیت بارداری

0 281

رینیت بارداری چیست؟

آیا رینیت بارداری همیشه یک مشکل جدی است؟

رینیت بارداری به تنهایی یک بیماری جدی به حساب نمی آید. با این حال این عارضه می تواند ناخوشایند باشد، خواب را مختل کند، کیفیت زندگی را کاهش دهد و باعث ناراحتی مادر شود. گاهی رینیت بارداری می تواند منجر به سایر عوارض از جمله عفونت گوش، سینوزیت یا تشدید علائم آسم شود.

عارضه آسم می تواند جدی و خطرناک باشد، بنابراین اگر متوجه افزایش علائم آسم شدید، باید مطابق با دستورالعمل پزشک دارو مصرف کنید و هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن وضعیت خود را فورا به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر زنان باردار مبتلا به رینیت بارداری علائم اختلال در کیفیت زندگی یا سلامتی را تجربه نمی کنند، اما در صورت مشاهده این موارد باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید و در مورد روش های ایمن بهبود علائم خود با او صحبت کنید.

تشخیص رینیت بارداری

برای تشخیص رینیت بارداری، پزشک باید ابتدا سایر علل احتقان و سوزش بینی را رد کند. دلایل دیگر این عارضه شامل ویروس، عفونت های باکتریایی و آلرژی است.

پزشک به احتمال زیاد پس از معاینه چند سوال از شما می پرسد. در صورتی که قبلا تست آلرژی نداده اید، او ممکن است آزمایش آلرژی تجویز کند یا برای تشخیص دقیق تر شما را به متخصص آلرژی ارجاع دهد.

وقتی تمام علل رینیت آلرژیک رد شود، احتمالا تشخیص رینیت غیر آلرژیک است. در این مورد جای نگرانی وجود ندارد، زیرا علائم آن به سادگی با روش های ایمن درمان می شود.

تشخیص رینیت بارداری

درمان رینیت بارداری

گرفتگی بینی برای بسیاری از زنان باردار، تنها یک موضوع ناراحت کننده است و همچنین می تواند کمی نگران کننده باشد.

در صورتی که گرفتگی بینی بر خواب یا کیفیت زندگی اثر نگذارد، نیاز به درمان ندارد. رینیت بارداری معمولا عارضه ای نگران کننده نیست و اگر شما را آزار ندهد نیازی به مداخله پزشکی نیست.

با این حال اگر علائم به طور قابل توجه بر کیفیت زندگی اثر مخرب بگذارد، باید در مورد درمان های احتمالی با پزشک مشورت کرد. برخی از راهکارهای زیر می تواند برای حل این مشکل موثر باشد:

– استفاده از دستگاه بخور در خانه

– هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف مایعات زیاد

– دور ماندن از هرگونه محرک بینی مانند دود سیگار یا آلودگی بیش از حد

– ورزش منظم (برای کاهش علائم احتقان و افزایش کیفیت خواب)

– بالا بردن سر در هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن (گاهی 1 یا 2 بالش اضافی این کار را انجام می دهد)

– استفاده از قطره یا اسپری بینی حاوی آب نمک، همیشه این داروها را با مشورت پزشک مصرف کنید.

تشخیص رینیت بارداری

استفاده از دارو (ضد احتقان بینی بدون نسخه) برای رفع رینیت بارداری

به طور کلی بهتر است در سه ماه اول بارداری از مصرف هر دارویی خودداری کنید، بیشتر داروهای ضد احتقان بینی نیز در این مرحله ایمن تلقی نمی شوند. پس از این زمان می توانید از داروهای ضد احتقان به میزان کم و تحت نظر پزشک استفاده کنید.

در برخی موارد استفاده از داروهای ضد احتقان بینی برای درمان رینیت بارداری می تواند علائم را بدتر کند و باعث بازگشت التهاب مخاط شود، به ویژه اگر برای مدت طولانی استفاده شود.

خلاصه مطلب

گرفتگی شدید بینی در دوران بارداری یک بیماری شایع و گاهی بسیار ناخوشایند است. حتما علائم جدی دیگر را زیر نظر داشته باشید تا جای هیچ نگرانی باقی نماند.

با این حال اگر گرفتگی بینی برای شما خیلی آزاردهنده و همراه با علائم جدی دیگر است، باید با پزشک صحبت کنید.

رینیت بارداری نیاز به معاینه و تشخیص پزشکی دارد. در برخی موارد گرفتگی بینی و احتقان ناشی از عوارضی مانند عفونت تنفسی، حساسیت یا تشدید آسم است که این شرایط باید در دوران بارداری جدی گرفته و به موقع درمان شود.

اگرچه رینیت بارداری معمولا بی ضرر است و جای نگرانی ندارد، ولی در صورت بروز اختلال در خواب یا اثر مخرب بر زندگی روزمره، باید با پزشک در مورد درمان های ایمن و موثر این مشکل صحبت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات