ترشحات واژن در دوران بارداری

0 2,723

در اوایل دوران بارداری به دلیل بالا رفتن سطح هورمون استروژن، ترشحات سفید شیری افزایش می یابد. ترشحات سفید واژن (لکوره) در طول بارداری کاملا طبیعی است و انواع آن از شفاف یا سفید شیری، رقیق یا غلیظ با بوی خفیف یا بدون بو متفاوت است. ترشحات سبز رنگ، بد بو همراه با درد و خارش می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد.

ترشحات سفید شیری در دوران بارداری

ترشحات سفید شیری با بوی ملایم حتی قبل از بارداری نیز کاملا طبیعی است. در این دوران به دلیل افزایش سطح استروژن ترشحات لکوره زیاد می شود. افزایش این هورمون در جریان خون منجر به تشدید ترشحات می شود.

ترشحات از مخاط دهانه رحم همراه با سلول های قدیمی و باکتری های طبیعی واژن تشکیل شده است. ترشحات واژن سالم معمولا در انواع زیر است:

– ترشحات شفاف یا سفید شیری

– ترشحات رقیق، غلیظ یا مخاطی مانند

– ترشحات با بوی ملایم یا بدون بو

ترشحات واژن با نزدیک شدن به زمان زایمان بیشتر می شود، نوع آن نیز با ترشحات اوایل بارداری متفاوت است.

چه زمان ترشحات واژن در بارداری نشانه وجود یک مشکل است؟

هرگونه ترشحی که به رنگ سبز باشد، بوی نامطبوع ایجاد کند، باعث درد یا خارش شود و غیرطبیعی به نظر برسد، می تواند نشانه عفونت یا مشکل باشد. در صورت مشاهده علائم زیر سریع با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید:

– پیش از هفته 37 بارداری، ترشحات واژینال شدید شود و تغییر شکل دهد. برای نمونه ترشحات شفاف و آبکی مداوم می تواند نشانه پارگی کیسه آب یا زایمان زودرس باشد.

– فرج ملتهب به نظر برسد، همراه با ترشحات سفید و بدون بو، سوزش یا خارش واژن و درد هنگام دفع ادرار یا رابطه جنسی می تواند نشانه عفونت قارچی باشد.

– ترشحات رقیق سفید یا خاکستری و بد بو (بوی ماهی) که بیشتر بعد از رابطه جنسی (وقتی ترشحات با مایع منی مخلوط می شود) دیده می شود، می تواند نشانه بیماری به نام واژینوز باکتریایی باشد.

– ترشحات زرد یا سبز رنگ، کف آلود و بد بو می تواند نشانه تریکومونیازیس باشد. این بیماری یک عفونت شایع جنسی است. از دیگر علائم احتمالی تریکومونیازیس (انگلی به نام تک تارچه مهبل) می توان به سوزش یا قرمزی واژن، خارش و درد هنگام ادرار یا رابطه جنسی اشاره کرد.

– ترشحات بوی شدید و محسوس داشته باشد یا رنگ، مقدار و قوام آن نسبت به حالت طبیعی متفاوت باشد.

تشخیص نشانه های بیماری دشوار است. احتمال عفونت واژن حتی بدون بروز علائم شایع (مانند خارش یا سوزش) نیز وجود دارد.

اگر احتمال عفونت می دهید، با مصرف داروهای بدون نسخه یا محصولات “بهداشتی بانوان” خود درمانی نکنید. بسیاری از این محصولات که به بازار عرضه می شوند مشکل را به طور موقت بهبود می بخشند، حتی ممکن است با استفاده از آن ها وضعیت حادتر شود. شما باید برای تشخیص و درمان دقیق به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات واژن در دوران بارداری

ترشحات واژن در دوران بارداریآیا تغییرات در ترشحات واژن نشانه اولیه بارداری است؟

خیر، با وجود این که بسیاری از خانم ها در طول بارداری متوجه افزایش ترشحات واژن خود می شوند، اما به احتمال زیاد این علامت از یک تا دو هفته بعد از بارداری بروز می کند. بنابراین تغییر در ترشحات یکی از علائم اولیه بارداری تلقی نمی شود. در صورتی که احتمال بارداری می دهید، بهترین کار انجام آزمایش بارداری پس از موعد عادت ماهانه است.

نحوه تشخیص ترشحات واژن با پلاگ مخاط

“پلاگ مخاط” مجموعه ای از ترشحات ژلاتینی دهانه رحم است. این ترشحات در اوایل بارداری کانال دهانه رحم را پر کرده و سد محافظتی (برای جنین) ایجاد می کند. هرچه به زمان زایمان نزدیک تر می شوید و دهانه رحم شروع به نازک (افاسمان) و باز شدن (دیلاته) می کند، احتمال خروج این ترشحات (مانند ترشحات واژن) بیشتر می شود. از دست دادن پلاگ مخاط می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

با این حال جای نگرانی وجود ندارد، دفع پلاگ مخاط مانند خروج چوب پنبه نیست و با از دست دادن آن زایمان طبق جدول زمانی خود پیشرفت می کند و جنین به خوبی محافظت می شود.

همه زنان از دست دادن پلاگ مخاطی خود را تجربه نمی کنند. این اتفاق ممکن است مشابه افزایش ترشحات واژن در طی چند روز یا لکه ای از مخاط غلیظ، شفاف، مایل به صورتی یا قهوه ای با رگه های خونی باشد.

نحوه تشخیص ترشحات واژن با مایع آمنیوتیک

ترشحات طبیعی واژن به صورت پراکنده و به مقدار کم خارج می شود، اما با پارگی کیسه آب مایع آمنیوتیک به طور مداوم نشت می کند. مایع آمنیوتیک معمولا شفاف یا مایل به زرد، آبکی و بی بو یا خوشبو است. هنگامی که کیسه آب پاره می شود، ممکن است مایع آمنیوتیک به صورت آهسته و قطره قطره یا با یک جهش بزرگ و چشمگیر خارج شود. در این وضعیت ترشح مایع آمنیوتیک تا زمان تولد نوزاد ادامه می یابد.

اگر گمان می کنید که کیسه آب شما پاره شده و دچار نشتی مایع آمنیوتیک شده اید، سریع با پزشک خود تماس بگیرید. این تغییرات ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد.

در صورتی که قبل از هفته 34 بارداری متوجه پارگی کیسه آب خود شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است برای تاخیر در روند زایمان و تسریع رشد ریه ها به دارو و برای جلوگیری از عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

ترشحات واژن در دوران بارداری

روش های پیشگیری از ترشحات واژن در دوران بارداری

برای کنترل ترشحات طبیعی واژن روش های زیادی وجود ندارد. شما می توانید برای جذب ترشحات از نوار بهداشتی استفاده کنید، اما استفاده زیاد از پد می تواند باعث تحریک واژن شود. استفاده از تامپون نیز در دوران بارداری توصیه نمی شود.

در ادامه چند روش دیگر برای سلامت ناحیه تناسلی توصیه شده است:

– ناحیه تناسلی خود را همیشه از جلو به عقب تمیز کنید.

– لباس های عرق کرده یا مرطوب خود را سریع عوض کنید.

– در صورت احتمال ابتلا به عفونت، از پوشیدن شلوارهای تنگ، استرچ یا لباس زیر پلاستیکی (از جنس مواد مصنوعی) خودداری کنید.

– از فوم کف وان، پد معطر، دستمال توالت معطر، اسپری های بهداشتی زنانه و صابون های معطر یا خوشبو کننده استفاده نکنید. این رایحه ها می توانند باعث آسیب پوست حساس فرج شوند.

از دوش واژینال نیز استفاده نکنید. دوش واژینال تعادل طبیعی باکتری های واژن را برهم زده و احتمال عفونت را افزایش می دهد. پزشکان و ماماها دوش واژینال را در دوران بارداری منع می کنند، زیرا در موارد نادر می تواند هوا را از طریق واژن وارد سیستم گردش خون کند و خطرآفرین باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات