کمک به بهبود زخم زایمان سزارین

0 590

رعایت نکات زیر به بهبود بهتر زخم زایمان سزارین کمک می کند:

– محل زخم را تمیز نگه دارید

یک بار در روز (در هنگام دوش گرفتن) با آب و صابون زخم را شستشو دهید. نباید تمیز کاری حسابی کرد و لیف کشید. بعد از اتمام کار محل برش را با حوله تمیز به آرامی خشک کنید.

– می توانید از پماد استفاده کنید و جای زخم خود را بپوشانید

به عقیده برخی از پزشکان استفاده از آنتی بیوتیک موضعی یا وازلین و پانسمان کردن زخم اشکالی ندارد. ولی بعضی دیگر بر این باورند که بهتر است چیزی روی زخم اعمال نشود و پانسمانی روی آن قرار نگیرد. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید کدام یک برای زخم شما بهتر است.

– زخم را در معرض هوا قرار دهید

هوا باعث بهبودی آسیب های پوستی می شود، بنابراین در صورت امکان جای زخم خود را در معرض هوا قرار دهید. این امر به معنای نیمه برهنه شدن شما نیست، بلکه در طول شب می توانید لباس راحت و گشاد بپوشید تا هوا در آن جریان یابد.

زخم زایمان سزارین

– به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که بخیه زخم شما جذبی نیست، حتما بعد از زایمان به پزشک مراجعه کنید تا آن را بکشد. کشیدن بخیه دیرتر از موعد تعیین شده می تواند منجر به بد بو شدن زخم شود. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) در حال حاضر توصیه می کند که اولین معاینه پزشک در طی 3 هفته و چکاپ کلی تا 12 هفته پس از زایمان صورت پذیرد. برای زایمان سزارین زمان و دفعات مراجعه به پزشک ممکن است متفاوت باشد، بنابراین با پزشک خود در مورد مراجعات پس از تولد نوزاد صحبت کنید.

– ورزش نکنید

باید مراقبت کنید تا جای زخم های روی رحم و شکم تان خوب شود. بنابراین تا جایی که ممکن است از خم شدن، چرخش بدن یا انجام حرکات ناگهانی پرهیز کنید و چیزی سنگین تر از نوزاد خود بلند نکنید. حتما قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

– تحرک داشته باشید

پرهیز از ورزش سنگین در دوران بهبودی به معنای عدم فعالیت نیست. در واقع افزایش جریان خون به بهبود زخم کمک می کند و احتمال ابتلا به ترومبوز وریدی عمیق یا DVT (لخته خونی که در دوران بارداری و دوره پس از زایمان شایع است) را کاهش می دهد. به محض این که احساس بهبودی کردید، نوزادتان را در کالسکه قرار دهید و به پیاده روی بروید.

علائم عفونت بخیه سزارین

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائم زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

– قرمزی یا تورم ناحیه برش یا پوست اطراف آن

– تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد

– ترشح یا تخلیه چرک از محل برش

– بوی نامطبوع ناحیه زخم

– سفت شدن زخم یا افزایش درد اطراف آن

– درد یا حساسیت به لمس در یک قسمت خاص از برش (به خاطر داشته باشید که وجود درد در چند هفته اول طبیعی است)

– باز شدن بخیه

زخم زایمان سزارین

چگونه می توان جای زخم سزارین را به حداقل رساند

به طور معمول دو هفته پس از زایمان، محل برش سزارین بسیار بهتر می شود. اما بهبودی کامل زخم 6 هفته تا 3 ماه طول می کشد.

گرچه جای زخم زایمان سزارین خود به خود با گذشت زمان محو می شود، اما با چند روش ساده می توان روند درمان را کوتاه تر و به بهبود ظاهر زخم کمک کرد:

– ورق سیلیکون

شما می توانید این ورقه های کوچک را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. نحوه کار ورقه های سیلیکونی در بهبود جای زخم دقیقا مشخص نیست، اما طبق برخی پژوهش ها این ورقه ها به نرم و صاف شدن جای زخم کمک می کند، به ویژه اگر زخم های کلوئید یا هیپرتروفیک دارید. شما می توانید در طی 3 یا 4 هفته بعد از سزارین از ورق سیلیکون استفاده کنید (از پزشک خود در این مورد سوال کنید). معمولا این روش در طول 1 ماه جواب می دهد (اگرچه ممکن است برای زخم های تهاجمی تر نیاز به استفاده طولانی مدت باشد).

– ژل و کرم های سیلیکون

هدف ژل و کرم های سیلیکون مشابه ورق های سیلیکون است. حتما همیشه قبل از هرگونه درمان جای زخم، با پزشک خود مشورت کنید.

– قرارگیری در معرض آفتاب را محدود کنید

نور خورشید با تیره یا برجسته تر کردن زخم نسبت به پوست اطراف باعث می شود که جای زخم بیشتر دیده شود. بنابراین برای مدت یک سال زخم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات