خونریزی پس از سزارین

0 454

خونریزی پس از زایمان سزارین، بخشی طبیعی از روند بهبود است. پس از زایمان مخاط، خون و بافت بارداری از طریق واژن از بدن خارج می شود، این ماده لوشیا نامیده می شود.

لوشیا ممکن است تا 6 هفته پس از زایمان وجود داشته باشد، اما با گذشت زمان از رنگ و مقدار آن کاسته می شود. همچنین ممکن است در محل برش زایمان سزارین ترشحات صورتی یا آبدار مشاهده شود.

در ادامه با روند بهبودی پس از زایمان سزارین و موارد نیاز به تماس با پزشک آشنا می شوید.

خونریزی پس از زایمان سزارین چقدر است؟

شما چند روز پس از زایمان سزارین، خونریزی شدید و تیره رنگی را تجربه خواهید کرد. در روزهای اولیه پس از زایمان لخته و ترشحات مشاهده می شود. لخته های خون می تواند کوچک یا به اندازه یک آلو باشد. 24 ساعت پس از سزارین، خونریزی نسبت به زایمان طبیعی کمتر است.

در روزهای پس از سزارین، خونریزی کمتر می شود. رنگ لوشیا پس از چند هفته تغییر می کند و به رنگ قهوه ای، قرمز روشن، صورتی و در نهایت سفید تبدیل می شود. همچنین ممکن است چندین لخته خون از بدن خارج شود، اما حجم آن کمتر از روزهای اول پس از زایمان است.

ممکن است 6 هفته طول بکشد تا خونریزی متوقف شود. خونریزی که پس از 4 تا 6 هفته از زایمان شروع شود، می تواند نشانه قاعدگی باشد. در صورت شیردهی، چرخه قاعدگی ممکن است دیرتر بازگردد.

مدیریت خونریزی پس از زایمان

پس از زایمان باید خونریزی واژن و محل برش سزارین را مدیریت کرد.

خونریزی پس از سزارین

خونریزی پس از سزارین

خونریزی واژینال

برای کنترل خونریزی پس از زایمان باید از پدهای بهداشتی استفاده کرد. در چند روز اول ممکن است نیاز به پدهای ضخیم و بزرگ باشد.

با کاهش خونریزی می توان ضخامت پدهای بهداشتی را تنظیم کرد. پس از چند روز برای جذب لوشیا به پد بهداشتی نازک تری نیاز است و چند هفته پس از زایمان روزانه تنها یک نوار بهداشتی نازک کافی است.

پس از زایمان سزارین یا طبیعی نباید از تامپون استفاده کرد. در معاینه 6 هفته ای در مورد استفاده از تامپون با پزشک مشورت کنید.
شیردهی می تواند خونریزی زایمان را کاهش دهد. زیرا شیردهی باعث انقباض عضلات رحمی و عروق خونی اطراف آن می شود.

انقباضات رحمی خونریزی را کاهش می دهد، اما این انقباض ها در روزهای اول پس از زایمان می تواند دردناک باشد. شما می توانید برای کاهش درد با پزشک در مورد مصرف مسکن صحبت کنید یا از کمپرس گرم استفاده کنید.

با افزایش فعالیت ممکن است خونریزی بیشتر شود. توجه داشته باشید که استرس نیز می تواند خونریزی پس از زایمان را افزایش دهد.

در دوران بهبودی فعالیت خود را محدود کرده و توصیه های پزشک را در مورد شروع فعالیت های خاص، مانند بلند کردن اشیاء سنگین، دنبال کنید.

محل برش سزارین

در روزهای اول پس از زایمان سزارین ممکن است محل برش ترشحاتی داشته باشد، اما این قسمت نباید خونریزی کند.

محل برش سزارین باید تمیز نگه داشته شود و از آن مراقبت شود. ناحیه بخیه را به آرامی با صابون و آب بشویید و آن را خشک کنید.

قبل از شستشوی اولیه ناحیه بخیه با پزشک صحبت کنید. ممکن است لازم باشد قسمت برش برای چند روز اول پس از زایمان خشک نگه داشته شود.

افزون بر این برای مراقبت از محل برش سزارین، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

زمان تماس با پزشک

افزایش خونریزی مدتی پس از زایمان سزارین، جای نگرانی دارد و مادر باید بلافاصله توسط پزشک معاینه شود. در صورت مشاهده موارد زیر، با پزشک تماس بگیرید:

– نیاز به تعویض چندین پد بهداشتی در هر ساعت

– خونریزی شدید یا تیره تر

– مشاهده لخته های خون بزرگ تر از آلو

– ترشحات با بوی غیرمعمول

افزون بر تغییرات خونریزی، علائم هشدار دهنده دیگر پس از زایمان شامل موارد زیر است:

– علائم آنفولانزا مانند تب و لرز

– غش کردن و سرگیجه

– حالت تهوع

– گرفتگی و درد

– ادرار دردناک

پس از زایمان سزارین، محل بخیه باید از نظر نشانه های عفونت بررسی شود. در صورت خونریزی یا تورم محل بخیه با پزشک خود تماس بگیرید.

بهبودی پس از زایمان سزارین

چندین هفته پس از زایمان سزارین باید مراقبت هایی در منزل صورت گیرد. سزارین یک روش جراحی بزرگ است که بهبودی آن نیاز به زمان دارد.

مراقبت های پس از سزارین شامل موارد زیر است:

– استراحت در رختخواب

– مصرف غذاهای مغذی

– نوشیدن مایعات فراوان

– داشتن خواب کافی

پزشک ممکن است پس از سزارین توصیه به پیاده روی کوتاه و افزایش تدریجی فعالیت کند.

در دوران نقاهت از فعالیت های سنگین مانند بلند کردن وسایل یا مشارکت در کارهای روزمره اجتناب کنید. در صورت مشاهده خونریزی یا علائم خستگی، فعالیت های خود را متوقف کنید.

پس از زایمان سزارین، مصرف داروی مسکن و کیسه آب گرم برای کاهش درد مناسب است. در صورت شیردهی، پزشک می تواند داروهای ایمن برای شما تجویز کند که اثری بر شیر نداشته باشد.

خلاصه مطلب

خونریزی پس از زایمان سزارین شدید است، ولی با گذشت زمان کاهش می یابد و در طول 4 تا 6 هفته کاملا متوقف می شود. افزایش خونریزی می تواند نشانه عوارض پس از زایمان یا فعالیت بدنی بیش از حد مادر باشد.

در صورت مشاهده خونریزی واژینال شدید، لخته خون، خونریزی از محل بخیه و یا سایر علائم مربوط به سزارین به پزشک مراجعه کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات