مزایا و خطرات سزارین

0 684

مزایا و معایب سزارین

برای مادرانی که ترس از زایمان دارند یا نگران سلامتی خود و فرزندشان هستند، سزارین (عمل جراحی) می تواند ایمن ترین گزینه باشد، در این مطلب با مزایا و خطرات این روش زایمانی آشنا می شوید.

مزایای سزارین

برای زنانی که قبلا سزارین انجام نداده اند، یک سزارین برنامه ریزی شده می تواند احتمال بروز عوارض زیر را کاهش دهد:

– درد قبل و بعد از زایمان

– آسیب واژن

– خون ریزی شدید بعد از زایمان

– بی اختیاری ادرار پس از زایمان و کم شدن کنترل مثانه

– فشار به رحم، واژن، روده یا مثانه (افتادگی اندام لگن).

این امر به این معنی نیست که این اتفاقات در زایمان سزارین رخ نخواهد داد، اما احتمال آن کمتر از زایمان طبیعی است.

داشتن درد در هنگام رابطه جنسی و مشکلات روده نیز در این روش کمتر از زایمان طبیعی است.

عوارض احتمالی سزارین

از آن جا که سزارین یک عمل جراحی است، می تواند عوارضی برای مادر و نوزاد داشته باشد. بروز این خطرات قطعی نیست، اما احتمال آن بیشتر از زایمان طبیعی است. قبل از تصمیم گیری در مورد نوع زایمان با پزشک خود جوانب مختلف این دو روش را بسنجید.

مزایا و معایب سزارین

مزایا و معایب سزارینخطرات احتمالی سزارین برای مادر شامل موارد زیر می شود:

– عفونت یا پارگی رحم

– افزایش میزان خون ریزی که منجر به انتقال خون یا خارج کردن رحم شود، این اتفاق نادر و غیرمعمول است و احتمال آن با بروز مشکل در جفت یا خون ریزی در دوران بارداری بیشتر می شود.

– حمله قلبی

– مشکلات ناباروری در آینده

– مشکلات در بارداری های آینده، مانند جفت سرراهی، چسبندگی جفت، سقط جنین و مرده زایی

جراحی سزارینی که در اواخر روند زایمان انجام شود با خطر تولد زودرس در بارداری بعدی ارتباط دارد. در صورت باز شدن کامل دهانه رحم (در مرحله دوم زایمان) خطر زایمان پیش از موعد از 2 درصد به حدود 15 درصد افزایش می یابد.

خطرات احتمالی سزارین برای نوزاد شامل موارد زیر می شود:

– بریدگی پوست بدن نوزاد در حین جراحی، جراحت معمولاً جزئی و سطحی است و به سرعت بهبود می یابد.

– احتمال بستری در بخش نوزادان

– مشکلات تنفسی، این مسئله در صورتی که نوزاد قبل از 39 هفته بارداری متولد شود رخ می دهد. بیشتر مشکلات تنفسی پس از چند روز بهتر می شوند اما برخی باید به بخش نوزادان منتقل شوند.

مزایای زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

زایمان سزارین

سزارین و عوارض دراز مدت

پژوهش های محدودی در زمینه تأثیر سزارین بر سلامت کودکان وجود دارد. بر اساس برخی مطالعات نوزادانی که با روش سزارین متولد می شوند بیشتر در معرض بیماری های مزمن مانند آسم، دیابت نوع 1 یا چاقی هستند، دلیل این امر هنوز مشخص نیست. شواهد کافی برای اثبات ارتباط این عوارض با سزارین وجود ندارد. سلامت مادر و دلیل انجام زایمان به روش سزارین می تواند به یک اندازه موجب خطر ابتلای کودک به عوارض طولانی مدت شود.

طبق یک نظریه نوزادانی که با روش سزارین متولد می شوند، باکتری های مفید دریافت نمی کنند. این باکتری ها میکروبیوم نامیده می شود و در روده نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می شوند یافت می شود. عدم وجود این باکتری ها در هنگام تولد می تواند اثرات طولانی مدت و پیامدهای سلامتی زیادی مانند آسم و چاقی داشته باشد.

بر اساس برخی اطلاعات ارائه شده زنانی که زایمان سزارین انجام می دهند در شیردهی با مشکل روبرو می شوند و نوزادان آن ها بیشتر مبتلا به اضافه وزن هستند.

سزارین و بارداری های آینده

خطرات مرتبط با انجام یک سزارین دیگر برای زنانی که چهار مرتبه این جراحی را انجام داده اند، به اندازه زایمان طبیعی برای بارداری های بعدی است، البته در این شرایط خطر پارگی قسمت جراحی قبل در زایمان طبیعی (پارگی رحم) کمی بیشتر است، اما این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

حتی مادرانی که قبلا زایمان شان به روش سزارین بوده، در صورت تمایل می توانند برای فرزند بعد خود زایمان طبیعی داشته باشند، به این روش زایمان طبیعی پس از سزارین (VBAC) گفته می شود. در این وضعیت لازم است مادر در بیمارستان زایمان کند تا در صورت لزوم اورژانسی سزارین شود.

انتخاب روش زایمان به عوامل متعددی بستگی دارد، پزشک در دوران بارداری در این زمینه اطلاعاتی به مادر می دهد. هرچند تصمیم با مادر است اما باید بدانید که برنامه ریزی ها برای زایمان ممکن است بسته به شرایط مادر و جنین دستخوش تغییر شود. مزایا و خطرات برای هر دو گزینه وجود دارد، بنابراین شما باید در مورد وضعیت شخصی خود با پزشک مشورت کنید.

اتفاقات بعد از سزارین

مدت بهبودی از سزارین معمولا بیشتر از زایمان طبیعی است. بعد از عمل ممکن است:

– حرکت کردن مادر دردناک یا دشوار باشد

– از نظر جسمی مراقبت از نوزاد مشکل باشد

– شروع ورزش یا فعالیت های سنگین بعد از زایمان بیشتر طول بکشد

– شیردهی مشکل شود، در مواردی که مادر درد دارد یا نمی تواند به راحتی حرکت کند

– احتمال لخته شدن خون افزایش می یابد، پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون و جوراب واریس به مادر بدهد، و توصیه به بلند شدن، تحرک و نوشیدن مایعات فراوان کند.

مزایا و معایب سزارینمزایا و معایب سزارین

– مادر به مدت دو تا شش هفته خون ریزی واژینال (ترشح خونابه) داشته باشد، این مورد مشابه زایمان طبیعی است.

– مادر نفخ دردناک داشته باشد، دمنوش نعناع فلفلی به بهبود این وضعیت کمک می کند.

– اگر مادر بدون داشتن برنامه قبلی و به صورت اورژانسی سزارین شود، ممکن است طیف وسیعی از احساسات مانند ناراحتی یا ناامیدی به سراغش بیاید. سزارین می تواند منجر به افسردگی پس از زایمان شود.

مادر پس از عمل سزارین باید تا زمانی که اثر ماده بیهوشی از بین برود به مدت چند ساعت در تخت بماند. در این مدت فرد برای رسیدگی به نوزاد به کمک احتیاج دارد.

سزارین معمولاً به مدت بیشتری برای بستری در بیمارستان نیاز دارد. مادرانی که زایمان طبیعی بدون عارضه دارند می توانند پس از چند ساعت به خانه بروند و در مدت یک تا دو هفته فعالیت های روزمره خود را شروع کنند. بعد از سزارین ممکن است لازم باشد مادر بین دو تا چهار روز در بیمارستان بماند، اگر مشکلی نباشد و فرد در خانه کمکی داشته باشد می تواند زودتر مرخص شود.

بهبودی پس از سزارین ممکن است حدود شش هفته طول بکشد. قبل از بلند کردن بار سنگین، داشتن رابطه جنسی یا انجام فعالیت های ورزشی از سلامت کامل خود مطمئن شوید، البته داشتن تحرک و ورزش سبک مانند پیاده روی به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات