القای پیتوسین

0 1,023

همه ما صحنه های زایمان را در فیلم ها و سریال های تلویزیونی دیده ایم که کیسه آب مادر ناگهان پاره می شود، سریع به بیمارستان می رود و پنج دقیقه بعد نوزاد شیرینش به دنیا می آید. این سناریو برای یک نمایش خوب است. اما در زندگی واقعی به ندرت رخ می دهد.

در حقیقت از هر 5 زایمان 1 مورد به القا یا تحریک مصنوعی نیاز دارد. پیتوسین یکی از روش هایی است که پزشک می تواند برای پیشرفت روند زایمان یا تسریع آن استفاده کند. پیتوسین یک داروی قوی است که اغلب نسبت به حالت طبیعی در زمان کوتاه تری موجب شروع انقباضات می شود، اما می تواند با برخی خطرات نیز همراه باشد. در این مطلب با مفهوم القای پیتوسین ، چگونگی عملکرد و عوارض جانبی آن آشنا خواهید شد.

پیتوسین چیست؟

پیتوسین یک نسخه مصنوعی از هورمون اکسی توسین است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. با این وجود عملکرد اصلی اکسی توسین محرک ترشح شیر است، اما این هورمون همچنین با تحریک رحم و انقباض آن، نقش اساسی در روند زایمان دارد. در بعضی موارد برای پیشرفت یا ادامه روند زایمان به تولید اکسی توسین اضافی به شکل پیتوسین نیاز است.

القای پیتوسین

القای پیتوسینالقای پیتوسین چیست؟

یکی از ابزارهایی که تیم مراقبت پزشکی برای تحریک زایمان یا تسریع روند آن (در صورت توقف پیشرفت) استفاده می کند، پیتوسین است. اگرچه این روش همیشه اولین گزینه نیست.

در صورت نیاز پزشک ممکن است با روشی مانند آماده سازی دهانه رحم (رسیده شدن دهانه رحم) یا پارگی غشا و کیسه آب، روند زایمان را تحریک کند. همه این موارد اغلب در عرض چند ساعت باعث شروع انقباضات می شوند.

در مواردی که باز شدن دهانه رحم و پارگی کیسه آب باعث انقباض نشود، یا سرعت انقباضات کافی نباشد، ممکن است پیتوسین (از طریق وریدی) تزریق شود. پزشک از دوز کم شروع می کند و به تدریج آن را افزایش می دهد تا زمانی که فاصله بین انقباضات مادر 2 تا 3 دقیقه شود.

با تزریق پیتوسین تیم پزشکی مادر و جنین را تحت نظر قرار می دهد، تا ببیند آن ها چگونه با فشار زایمان کنار می آیند. به محض شروع روند زایمان اگر انقباضات بیش از حد طولانی یا شدید شوند، پیتوسین متوقف یا کند می شود. با این وجود روند زایمان باید مانند یک زایمان بدون القاء پیشرفت کند.

اثرگذاری پیتوسین چقدر زمان می برد؟

پیتوسین تاثیر متفاوتی بر روی هر زن باردار دارد، بنابراین نمی توان زمان دقیق شروع انقباضات زایمان را تخمین زد. ممکن است با تزریق پیتوسین انقباضات سریع تر و منظم تر از انقباضاتی باشند که به صورت طبیعی شروع می شوند. اگر قصد انجام اپیدورال را دارید، بهتر است در هنگام دریافت پیتوسین در مورد آن سوال کنید. بنابراین با شروع زایمان، اپیدورال نیز برای تان تزریق می شود.

آیا استفاده از پیتوسین در طول زایمان عوارض جانبی دارد؟

پیتوسین می تواند باعث شود انقباضات قوی تر و سریع تر از مواردی باشد که زایمان به طور طبیعی آغاز می شود. این دارو همچنین موجب ایجاد فشارهای بیشتری بر روی جنین و همچنین رحم مادر می شود، بنابراین مادر و جنین در طول زایمان به طور مداوم تحت نظر قرار می گیرند. به این معنی که مادر باید یک کمربند مانیتور جنین بپوشد تا حرکات او را محدود کرده و تغییر وضعیت او در هنگام زایمان دشوار شود.
طبق عقیده برخی از زنانی که هم با پیتوسین و هم بدون آن زایمان داشته اند، القای ناشی از پیتوسین سخت تر و دردناک تر است. در واقع پژوهش ها نشان می دهد زنانی که پیتوسین دریافت می کنند، برای تسکین درد نیاز بیشتری به اپیدورال دارند .

خطرات پیتوسین

پیتوسین با تحریک بیش از حد رحم می تواند باعث انقباضات خیلی سریع، شدید و مکرر شود. این مسئله می تواند خطرات خاصی را به همراه داشته باشد، برخی از عوارض جدی استفاده از پیتوسین شامل موارد زیر می شود:

– تغییر در ضربان قلب جنین

– افزایش احتمال سزارین

– پارگی رحم

تصور این خطرات احتمالی می تواند ترسناک باشد، با این وجود پیتوسین به طور کلی ایمن تلقی می شود و بیش از 50 سال است که در میلیون ها زایمان استفاده می شود. موارد بسیار و گزینه های بهتری برای القای زایمان وجود دارد. با کمک پزشک مزایا و خطرات فردی را بسنجید و بهترین تصمیم را برای خود و فرزندتان بگیرید.

القای پیتوسین

القای پیتوسینآیا ارتباطی بین مصرف پیتوسین در طول زایمان و اوتیسم وجود دارد؟

تصور می شود که مسیرهای معیوب سیگنالینگ اکسی توسین می توانند در اختلال طیف اوتیسم نقش داشته باشند. به عقیده برخی از پزشکان، تزریق پیتوسین در هنگام زایمان می تواند بر گیرنده های اوکسی توسین جنین تأثیر بگذارد و خطر اوتیسم را افزایش دهد.

اما پژوهش ها این نظریه را تصدیق نمی کند. طبق یک مقاله مهم در مجله پزشکی آمریکایی در دانشگاه هاروارد (که بیش از 1 میلیون زایمان را بررسی کرده است)، استفاده از پیتوسین برای القای زایمان خطر اوتیسم را افزایش نمی دهد و در واقع به گفته کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG)، هیچ شواهد کافی در مورد تاثیر پیتوسین بر اوتیسم وجود ندارد و این نظریه نباید در تصمیم گیری استفاده از پیتوسین برای القای زایمان اثر بگذارد.

آیا پیتوسین پس از زایمان نیز استفاده می شود؟

بله. انجمن بهداشت زنان، مامایی و نوزادی و همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند پس از زایمان برای جلوگیری و درمان خونریزی (که حدود 3 درصد از زنان آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد) پیتوسین تجویز شود. این امر به معنای اجبار در استفاده از این دارو نیست. اگر در معرض خطر کمی از خونریزی پس از زایمان هستید و ترجیح می دهید پیتوسین دریافت نکنید، به پزشک خود اطلاع دهید. با مشورت پزشک می توانید گزینه های دیگری را برای کنترل خونریزی پس از زایمان بررسی کنید.

پیتوسین می تواند یک روش مفید برای شروع یا تسریع روند زایمان باشد، اما این دارو دارای برخی عوارض جانبی است. در صورت توصیه پزشک به استفاده از پتوسین، در مورد مزایا و خطرات آن با هم صحبت کنید تا بهترین تصمیم را برای خود و فرزندتان بگیرید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات