گزینه های درمانی جای زخم زایمان سزارین

0 581

شاید جای زخم شما خوب نشده باشد و آن طور که انتظار دارید بهبود نیافته باشد، اگرچه راهی برای از بین بردن کامل اثر زخم سزارین وجود ندارد، ولی با روش های زیر می توان ظاهر آن را بهبود بخشید.

روش های غیر جراحی

با این روش ها زخم سزارین سریع بهبود می یابد و خیلی زود خوب می شوید:

– لیزر درمانی

برخی از لیزرها می توانند تغییر رنگ را برطرف کنند، در حالی که برخی دیگر به نرم شدن بافت زخم کمک می کنند. شما می توانید بعد از کشیدن بخیه و حتی زودتر از موعد، لیزر درمانی را انجام دهید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. با پزشک زنان (برخی از متخصص زنان و زایمان لیزر درمانی انجام می دهند)، متخصص پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید. احتمالا قبل از بهبود نهایی جای زخم به 1 تا 4 جلسه لیزر درمانی نیاز داشته باشید. درمان های زخم با لیزر تحت پوشش بیمه نیستند.

درمان زخم زایمان سزارین

– تزریق استروئید

تزریق استروئید با اثر طولانی مدت برای زخم های تهاجمی تر (آن هایی که کلوئید ایجاد کرده یا هیپرتروفیک می شوند)، می تواند التهاب را کاهش دهد و به صاف شدن سطح زخم و کمتر دیده شدن آن کمک کند. پزشک شما می تواند در طول زایمان سزارین به محل زخم استروئید تزریق کند تا از ایجاد زخم هیپرتروفیک یا کلیوئید جلوگیری کند. اگر قبلا سزارین شده اید، می توانید اولین تزریق را به محض بهبود جای زخم انجام دهید. بسته به شدت جای زخم، لازم است هر 3 تا 6 ماه تزریق را انجام دهید. تزریق استروئید ممکن است در صورت تایید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

روش های جراحی

از آن جا که ممکن است جای زخم با گذشت زمان بهبود یابد، معمولا قبل از 6 تا 12 ماه پس از جراحی سزارین هیچ کاری نمی توان انجام داد. اگر هنوز به گزینه های جراحی علاقه مند هستید، در مورد گزینه های زیر با پزشک خود صحبت کنید:

– تجدید و بازیابی زخم

پزشک با استفاده از این روش، پوست اطراف زخم را به طور کامل بر می دارد و سپس زخم جدید را با دقت بخیه می زند. با این کار جای زخم به طور کامل از بین نمی رود ولی نازک و کم رنگ تر می شود. تجدید و بازیابی زخم می تواند در مواردی که جای زخم سزارین شما ضخیم شده، در محل زخم کلوئید و هیپرتروفیک ایجاد شده باشد، یا اثر زخم را دوست ندارید و می خواهید کمتر به چشم بیاید به شما کمک کند.

برداشتن بافت زخم و بسته شدن مجدد آن ممکن است به صورت موردی تحت پوشش بیمه قرار گیرد. هزینه این روش به طول اسکار و نوع بی حسی به کار برده شده (موضعی یا آرام بخش) بستگی دارد.

– جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)

پزشک ممکن است در صورتی که پوست شکم شما آویزان و شل باشد، توصیه به انجام جراحی زیبایی شکم با عنوان ابدومینوپلاستی کند. در این جراح چربی و پوست اضافی شکم برداشته می شود (از جمله زخم سزاین) و بافت های شکم با دقت از طریق بخیه به هم محکم می شوند. اگر جای زخم سزارین کوچک باشد، این روش گزینه خوبی نیست، زیرا زخم حاصل از این جراحی بیشتر است. اما اگر جای زخم واقعا برای شما ناراحت کننده است (تغییر رنگ بدهد، بزگ و برجسته باشد یا موارد دیگر)، جراحی شکم می تواند برای شما مناسب باشد. هزینه این عمل بسته به محل زندگی فرد و نوع مینی ابدومینوپلاستی یا ابدومینوپلاستی کامل و انجام لیپوساکشن بسیار متفاوت است. جراحی های زیبایی شکم تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

درمان زخم زایمان سزارین

سوالات متداول

– آیا خارش جای زخم سزارین طبیعی است؟

از آن جا که اعصاب ناحیه سزارین تخریب شده، خارش آن خیلی شایع است. از خاراندن زخم بپرهیزید. برای آرام کردن خارش پوست می توانید مقدار کمی کرم ضد آفتاب OTC به پوست اطراف جای زخم بمالید، یا کمپرس یخ را به مدت حدود 5 تا 10 دقیقه روی آن قرار دهید.

– آیا طبیعی است که زخم سزارین بو بدهد؟

تا زمانی که محل زخم را تمیز نگه دارید، نباید بو بدهد. در صورتی که زخم بوی بد بدهد باید با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند نشانه عفونت باشد.

– آیا احساس بی حسی در محل برش سزارین، طبیعی است؟

بله. بسیاری از خانم ها در محل برش سزارین احساس بی حسی یا گزگز می کنند، که معمولا این احساس با گذشت زمان از بین می رود. در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات