رابطه جنسی پس از زایمان – بخش اول

0 214

بارداری و زایمان تغییرات زیادی در بدن و همچنین زندگی جنسی ایجاد می کند. تغییرات هورمونی پس از زایمان ممکن است بافت واژن را نازک و حساس تر کند. در این زمان واژن، رحم و دهانه رحم نیز باید به حالت طبیعی خود بازگردند. در صورت شیردهی میل جنسی نیز کاهش می یابد. به طور کلی بدن برای شروع رابطه جنسی پس از زایمان نیاز به زمان دارد.

هیچ زمانی مشخصی برای شروع رابطه جنسی پس از زایمان وجود ندارد. با این حال، بیشتر پزشکان توصیه می کنند که زنان 4 تا 6 هفته پس از زایمان طبیعی باید صبر کنند.

پس از آن که پزشک اجازه شروع رابطه جنسی را به شما داد، می توانید در صورت احساس آمادگی خود و بدن تان از هر نظر، دوباره رابطه جنسی تان را شروع کنید. به یاد داشته باشید که افزون بر بهبود فیزیکی، شما همچنین با وجود عضو جدید خانواده و خواب کمتر، باید با تغییر در روال منظم خود سازگار شوید.

همچنین اگر پارگی ناحیه پرینه یا اپیزیوتومی داشته اید، ممکن است نیاز به انتظار بیشتری برای شروع رابطه باشد. اپیزیوتومی یک برش جراحی برای گشاد کردن واژن است. بازگشت خیلی زود به رابطه جنسی ممکن است خطر عوارضی مانند خونریزی پس از زایمان و عفونت رحم را افزایش دهد.

چگونه زایمان بر رابطه جنسی اثر می گذارد؟

رابطه جنسی پس از زایمان متفاوت است. طبق یک پژوهش در سال 2005، 83 درصد از زنان در سه ماه اول پس از زایمان مشکلات جنسی را تجربه می کنند. با این حال با افزایش چند ماه پس از زایمان، این مشکلات کاهش می یابند. شایع ترین مسائل مربوط به رابطه جنسی پس از زایمان عبارت است از:

– خشکی واژن

– بافت نازک واژن

– از دست رفتن خاصیت ارتجاعی بافت واژن

– اپیزیوتومی یا پارگی پرینه

– خونریزی

– شل شدن عضلات

– درد عضلانی

– خستگی

– کاهش لیبدو (میل جنسی)

رابطه جنسی پس از زایمان

هورمون ها نقش مهمی در روند بهبودی پس از زایمان و بازگشت به فعالیت جنسی طبیعی ایفا می کنند.

در روزهای اولیه پس از زایمان، استروژن به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد. در صورت شیردهی، سطح استروژن ممکن است کمتر از سطح قبل از بارداری باشد. استروژن به مرطوب ماندن طبیعی واژن کمک می کند، بنابراین سطح پایین این هورمون، باعث خشکی واژن می شود.

بافت خشک واژن می تواند منجر به تحریک و حتی خونریزی در طول رابطه جنسی شود. این وضعیت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

زایمان طبیعی می تواند به طور موقت منجر به کشیدگی عضلات واژن شود. این عضلات برای بهبودی و بازگشت قدرت و ثبات خود نیاز به زمان دارند.

اگر در هنگام زایمان طبیعی دچار پارگی پرینه یا اپیزیوتومی شده اید، ممکن است روند بهبود طولانی تری داشته باشید. داشتن رابطه جنسی برای مدت کمی پس از زایمان می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

زایمان سزارین همچنین می تواند بر حس واژن اثر بگذارد. همین مسائل هورمونی می تواند بافت واژن را خشک و نازک کند و احتمالا رابطه جنسی دردناک شود.

افزون بر این، شما باید از جراحی شکمی بهبود یابید و دوران نقاهت را پشت سر بگذارید، بنابراین مطمئن شوید که قبل از شروع رابطه جنسی محل برش به خوبی بهبود یابد.

چه مدت پس از زایمان می توان دوباره باردار شد؟

بدن زنان خیلی سریع پس از زایمان آماده بارداری است. اولین تخمک گذاری برای مادرانی که به نوزاد خود شیر نمی دهند، حدود 6 هفته است. برخی از زنان حتی قبل از این زمان تخمک گذاری می کنند.

اگر نوزادتان تنها از شیر مادر تغذیه می کند، مزایای هورمونی شیردهی می تواند به عنوان یک روش طبیعی کنترل بارداری برای 4 تا 6 ماه اول پس از زایمان عمل کند. در موارد زیر شیردهی می تواند 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر باشد:

– کمتر از 6 ماه پس از زایمان

– شیردهی به طور انحصاری

– عدم شروع چرخه قاعدگی

با این حال، تنها 1 مورد از 4 زنی که از روش آمنوره شیردهی به عنوان کنترل بارداری استفاده می کند، می تواند این کار را به درستی انجام دهد. این روش خاص کنترل بارداری خطر حاملگی را افزایش می دهد.

در صورتی که تصمیم به بارداری ندارید، برای برقراری رابطه جنسی پس از زایمان برنامه‌ریزی کنید و از یک روش کنترل بارداری مطمئن استفاده کنید.

در ابتدا برای کنترل بارداری می توان از کاندوم استفاده کرد، همچنین ایمپلنت یا IUD نیز بی خطر هستند. با این حال، روش های هورمونی پیشگیری از بارداری می تواند بر شیردهی اثر منفی بگذارد و با افزایش خطر لخته شدن خون همراه باشد.

با پزشک خود در مورد گزینه مناسب برای پیشگیری از بارداری صحبت کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات